زندگی اشتراکی ۱۲۰هزار خانواده ایرانی

    کد خبر :64621

آن‌قدر اوضاع قمر در عقرب شده که حتی اقشار کم‌درآمد به تقسیم خانه‌ها برای یافتن سرپناه، پناه آورده‌اند. در آمار ۹۵، ۱۲۰هزار خانوار در کل ایران هستند که دو خانوار بیشتر در واحدهای مسکونی ۵۰متر و کمتر زندگی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، چندی‌پیش با انتشار آمار «سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395»، مشخص شد آمار سکنی در واحدهای مسکونی بین 50 مترمربع و کمتر افزایش یافته و به ٩,٧ درصد رسیده، اما درعین‌حال کارشناسان این حوزه معتقدند تعداد خانوارهایی که در یک واحد مسکونی با این متراژ زندگی می‌کنند هم با افزایش روبه‌رو شده است. این گزاره، به این معناست که برخی خانوارهای کم‌درآمد پذیرفته‌اند در واحدهای مسکونی 50 مترمربع و کمتر، با خانواده دیگری شریک شوند.

یکی از کارشناسان گفته، طبق آمار سرشماری سال 85، 120 هزار خانوار در کل ایران هستند که از دو خانوار بیشتر در واحدهای مسکونی 50 متر و کمتر زندگی می‌کنند.

کمال اطهاری، اقتصاددان با تأکید بر اینکه “اکنون شاهد چندخانواری هستیم”، می‌گوید: اگر میانگین خانوار را چهار نفر در نظر بگیریم، سرانه هر فرد به‌طور متوسط حدود شش مترمربع خواهد شد، درحالی که سرانه حداقلی برای هر فرد به‌طور متوسط باید 12 مترمربع باشد.

به‌گفته اطهاری، طبق سرشماری سال 1395، از بین یک‌‌میلیون‌ و 400 هزار نفری که در واحدهای مسکونی 50 مترمربع و کمتر زندگی می‌کنند، در یک‌‌میلیون‌ و 370 هزار واحد مسکونی یک خانوار زندگی می‌کند و حدود 50 هزار واحد مسکونی، دارای دو خانوار یا چند خانوار به‌عنوان ساکن هستند.

این اقتصاددان معتقد است: هرچند در ظاهر با کاهش این رقم مواجهیم اما مطالعات میدانی نشان می‌دهد تراکم در خانوار مسکونی بیشتر شده و در کنار آن، اجاره‌نشینی هم افزایش یافته است. اینها مؤید آن است که تعاریف مرکز آمار از شمارش خانوارهای دسته‌جمعی تغییر کرده و باید در انتظار آمارهای تفصیلی بود.

کمال اطهاری، اقتصاددان متخصص در حوزه مسکن، دراین‌باره می‌گوید: بعد از یک دوره‌ که سطح زیربنای واحدهای مسکونی و تعداد اتاق‌های در اختیار خانوار روند فراینده‌ای داشته، این روند رو به کاهش گذاشته و در کنار آن با افزایش اجاره‌نشینی روبه‌رو هستیم.

او با اشاره به طرح مطالعاتی روی حاشیه کلان‌شهر تهران، می‌افزاید: آن‌طور که در آمارهای سری زمانی می‌بینیم، هرچه از مرکز استان دورتر می‌شویم، نسبت خانوارهای کم‌درآمد دوبرابر متوسط می‌شود و در کنار آن، واحدهای مسکونی کم‌مساحت نیز افزایش می‌یابد. در حقیقت هرچه از تهران دورتر می‌شوید، نسبت فقر افزایش یافته و وضعیت خانوار بدتر می‌شود.
این اقتصاددان با بیان اینکه در واحدهای مسکونی زیر 50 مترمربع، گاه دو خانوار زندگی می‌کنند، می‌گوید: در آمار 95، 120 هزار خانوار در کل ایران هستند که دو خانوار بیشتر در واحدهای مسکونی 50 متر و کمتر زندگی می‌کنند. البته تعداد پایین است اما این آمار نشان می‌دهد نظام تأمین اجتماعی نتوانسته درست عمل کند.

اطهاری با بیان اینکه این آمار، ایجاد شکاف و افزایش ضریب جینی را در بخش مسکن نشان می‌دهد، ادامه می‌دهد: تجزیه و تحلیل آمار سال 1390 هم این موضوع را نشان می‌داد و اکنون نیز مشاهدات نمونه‌گیری ما این فرآیند را تأیید می‌کند.

این اقتصاددان با اشاره به علل این رخدادها تصریح می‌کند: سیاست‌های تعدیل اقتصادی و درعین‌حال رکود و تورم توأمان و تشدید بی‌کاری سبب شد افراد به سکونتگاه‌های غیررسمی روی بیاورند. این پدیده در ادامه دامنگیر سکونتگاه‌های رسمی هم شد و اکنون در مناطق رسمی هم شاهد هستیم واحد مسکونی فرضاً 30متری هم تفکیک و به دو خانوار اجاره داده می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید