پیوستن نیجریه به توافق کاهش تولید

    کد خبر :64597

قیمت نفت در هفته گذشته از روزهای میانی هفته با اعلام تعهد عربستان به کاهش بیشتر صادرات، پیوستن احتمالی نیجریه به توافق و کاهش ذخایر نفت آمریکا افزایش یافت

به‌طوری‌که در روز چهارشنبه، شاخص نفت برنت از ۵۱ دلار عبور کرد که این سطح از قیمت در سال جاری میلادی بی‌سابقه است.

٣ شاخص اصلی قیمت نفت

به گزارش  بازتاب  به نقل از شرق ، قیمت نفت «برنت دریای شمال» (Brent) در اواسط روز جمعه بیست‌و‌هشتم جولای به ٥١دلارو ٤٩ سنت رسید که نسبت به پایان هفته گذشته، یک‌دلارو ٩٦ سنت رشد نشان می‌دهد. شاخص نفت «وست‌تگزاس اینترمدیت» (WTI) نیز در همین زمان ٤٨دلارو ٩٨ سنت معامله شد که نسبت به مدت مشابه هفته قبل، یک‌دلارو ٨٧ سنت افزایش یافته است. همچنین بنا بر گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان (OPEC Reference Basket Price) شامل میانگین ١٤ قیمت نفت – در روز پنجشنبه بیست‌و‌هفتم جولای به ٤٨دلارو ٨٨ سنت رسید که نسبت به روز مشابه هفته قبل، یک‌دلارو ٤٠ سنت افزایش یافته است.

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از قیمت نفت

صندوق بین‌المللی پول (IMF) در آخرین گزارش خود اعلام کرد میانگین قیمت نفت در سال جاری میلادی ٥١دلارو ٩٠ سنت و در سال آینده ٥٢ دلار خواهد بود. به گزارش فارس، صندوق بین‌المللی پول در گزارش چشم‌انداز جهانی اقتصادی خود، پیش‌بینی خود از قیمت نفت را نسبت به پیش‌بینی ماه آوریل سه دلار کاهش داد.

براساس این گزارش، دلیل این تجدیدنظر در قیمت به افزایش سطح ذخایر و تولید در آمریکا بستگی دارد. در گزارش ماه آوریل، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده بود میانگین قیمت نفت در سال ٢٠١٧ رقم ٥٥دلارو ٢٣ سنت و در سال ٢٠١٨ قیمت ٥٥دلارو شش سنت را تجربه خواهد کرد.

احتمال تمدید توافق کاهش تولید

وزیر نفت عربستان از احتمال تمدید توافق کاهش تولید در صورت نیاز خبر داد. به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از شانا، وی اعلام کرد در صورت عدم رضایت تولیدکنندگان از افزایش قیمت‌ها، توافق کاهش تولید برای ماه‌های پس از مارس ٢٠١٨ تمدید خواهد شد. براساس این گزارش، عربستان با کاهش تولید یک‌‌میلیون‌بشکه‌ای در روز صادرات خود را به سطح شش‌‌میلیون‌و ٦٠٠‌ هزار بشکه رسانده است و در صورت لزوم این سطح را کاهش خواهد داد.

همچنین در نشست کمیته نظارت مشترک بر توافق اعلام شد کشورهای تولید‌کننده نفت به ٩٨ درصد تعهدات خود در این زمینه عمل کرده‌اند و حجم نفت ذخایر بازار در ماه‌های ژانویه تا ژوئن ٣٥٠‌ میلیون بشکه کاهش یافته است.

براساس تصمیم این کمیته، اگرچه نیجریه از کاهش تولید تاکنون معاف بوده است اما با افزایش سطح تولید به توافق خواهد پیوست. هم‌اکنون تولید این کشور یک‌‌میلیون‌و ٧٥٠‌ هزار بشکه است و بنابراین تصمیم، سطح تولید این کشور تا ماه مارس سال آتی میلادی از یک‌‌میلیون‌و ٨٠٠‌ هزار بشکه فراتر نخواهد رفت. علاوه بر این به گفته وزیر انرژی روسیه، تولید نفت این کشور در ماه جاری میلادی ٣٠٣ تا ٣٠٥‌ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. این تصمیم‌ها در مجموع در کنار کاهش تولید نفت آمریکا سبب افزایش قیمت تا سطح ٥١ دلار شده است.

اندونزی و احتمال پیوستن مجدد به اوپک

وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی از ابراز تمایل مجدد این کشور در جهت پیوستن به اوپک در صورت عدم اجبار به کاهش تولید، خبر داد. به گزارش انرژی امروز، اندونزی در سالیان گذشته بارها به اوپک پیوسته و از آن خارج شده است. این کشور حدود ۸۰۰‌ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده و دو برابر این مقدار مصرف داخلی دارد و در صورت عضویت مجدد، پانزدهمین عضو اوپک خواهد بود.

گاز طبیعی

به گزارش اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA)، قیمت شاخص اسپات هنری‌هاب (Spot Henry Hub) به‌عنوان شاخص برای قیمت فروش لحظه‌ای گاز طبیعی در آمریکا، در هفته منتهی به بیست‌وهشتم جولای به دودلار‌و ٩٩ سنت رسید که نسبت به هفته گذشته، پنج سنت رشد نشان می‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید