صدور ضمانتنامه‌های اگزیم بانک ایران دو برابر شد

    کد خبر :64299

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران از برقراری روابط کارگزاری اگزیم بانک ایران با ۷۰ بانک اروپایی در ۲۴ کشور این قاره خبر داد.

به گزارش بازتاب  و به نقل از بانک توسعه صادرات ایران، علی صالح آبادی با اشاره به اینکه میزان رشد ضمانت نامه‌های صادره توسط این بانک در سال ۹۵ به میزان دو برابر سال قبل از آن رسیده گفت: طی سال ۹۴ میزان ضمانت نامه‌های صادره توسط بانک ۴۵۰ فقره بود که این رقم در سال گذشته به ۸۰۳ فقره رسید.

به گفته صالح آبادی، تعداد ضمانت نامه‌های ارزی نیز که در سال ۹۴ به میزان ۲۲ ضمانت نامه بود با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی به ۴۶ مورد در سال گذشته افزایش یافت. وی افزود: طی سال ۹۴ معادل ۶ میلیون دلار ضمانت نامه‌های ارزی صادر شده بود که این رقم در سال گذشته ۵۴۲ درصد رشد را تجربه کرده و به ۳۸. ۵۰ میلیون دلار رسید؛ این در حالی است که از نظر تعداد ضمانت‌های صادره شاهد رشد ۱۰۹ درصدی بودیم.

وی افزود: از نظر ضمانت نامه‌های ریالی هم ۷۶ درصد رشد را از منظر ارزشی و ۷۸ درصد رشد را از بعد تعداد تجربه کردیم. وی با اشاره به اینکه مبلغ ضمانت نامه‌های ریالی صادره توسط بانک در پایان سال ۹۴ حدود ۱۰۷۴ میلیارد ریال بوده گفت: این رقم در سال ۹۵ به حدود ۲۲۵۳ میلیارد ریال رسید که رشد ۱۰۹ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات اعتبار اسنادی داخلی این بانک را در سال ۹۴ رقم ۸۶۰ میلیارد ریال اعلام کرد که در سال ۹۵ با ۲۵۵ درصد رشد به ۳۰۶۱ میلیارد ریال رسید. به گفته صالح آبادی، در بحث ال سی وارداتی اما با کاهش روبرو بوده‌ایم و اعتبار اسنادی وارداتی ۲ میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار بوده و حالا به حدود ۸۵۸ میلیون دلار کاهش یافته و دلیل آن این است که در سال ۹۴ ما یک بخش ال سی بوشهر را داشته‌ایم که رقم زیادی بوده است.

وی افزود: در بخش صادراتی هم همین وضعیت را شاهد بودیم به طوری که این موضوع از ۶۱۸ میلیون دلار به ۸۴ میلیون دلار رسیده است. وی با اشاره به اینکه ما در سال ۹۵ با حدود ۱۲۰ کارگزار خارجی رابطه بانکی برقرار کردیم گفت: سال‌های قبل‌تر از آن به دلیل تحریم‌ها روابط خیلی محدودی داشتیم اما با رفع تحریم‌ها شرایط بهبود یافت.

به گفته وی، بانک توسعه صادرات در اروپا با ۲۴ کشور و ۷۰ بانک در ارتباط است که پیش از این و در شرایط تحریم چنین رابطه‌ای در بین نبود. مدیرعامل بانک توسعه صادرات ادامه داد: در آسیا نیز ۱۹ کشور و ۴۱ بانک در حال حاضر روابط کارگزاری خود را با بانک توسعه صادرات آغاز کرده‌اند و این در حالی است که روابط کارگزاری ما با ۹ کشور آفریقایی با ۱۰ بانک این منطقه نیز از سر گرفته شده است.

صالح آبادی ادامه داد بیشترین روابط کارگزاری بانک توسعه صادرات در شرایط کنونی با کشورهای ایتالیا، روسیه و آلمان است. مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در ادامه با اشاره به اینکه بعد از تحریم‌ها بخشی از پول‌هایی که در بانک‌های خارجی بلوکه شده بود نیز آزاد شد، مثلا در‌ای آی اچ پول داشتیم که بلوکه بود و الان آزاد شده و همچنین منابع قابل دسترس ما که در تحریم‌ها بسته شده بود الان باز شده و می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: البته هنوز مشکلاتی با بانک‌های بزرگ وجود دارد به عنوان مثال دویچه بانک آلمان به صورت محدود با ما در ارتباط است اما در مقایسه با زمان تحریم‌ها شرایط بهتر شده است. با این حال آمریکا تلاش می‌کند با ایجاد هراس و تهدید حضور کشورهای مختلف را دچار تأخیر کند. با این حال اما روابطی که تاکنون توانسته‌ایم ایجاد کنیم همیشه در حال بهبود بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید