جدیدترین اخبار
۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۶ اقتصادی کد خبر :64276

لجستیک گران مانع صادرات

 

علاوه بر هزینه بالای تولید، هزینه‌های حمل‌ونقل و هزینه‌های لجستیک کالاهای صادراتی بار گرانی بر دوش صادرات گذاشته و آن را دشوار کرده است، به‌طوری که این هزینه‌ها حتی از برخی کشورهای همسایه نیز بسیار بالاتر است.

همه هم و غم مسئولان در موضوع صادرات رشد صادرات کالاهای غیر نفتی است که البته بی‌نتیجه هم نبوده و صادرات رشدی ۲۱ درصدی داشته، اما مساله این است که این میزان از صادرات هنوز نتوانسته از نظر مسئولان مطابق با آنچه در برنامه‌های صادراتی هدف‌گذاری شده، باشد. به‌ویژه اینکه میزان صادرات موجود نسبت به ظرفیت‌های صادراتی‌ که کشور دارد، اقناع‌کننده نیست و ارزش محصولات صادراتی در این سال‌ها تا به آن اندازه نبوده که بتواند ارز چندانی به کشور وارد کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، مشکلات صادراتی زمانی پیچیده‌تر می‌شود که مسئولان معتقدند بخش بزرگی از آن ناشی از موانعی است که به صادر‌کنندگان تحمیل شده است، مانند هزینه بالای تولید در کشور و گرانی هزینه‌های لجستیک کالاهای صادراتی که رشد صادرات و رسیدن به اهداف صادراتی را در حد غیر ممکن کرده است و به قول مسئولان شبیه معجزه. به همین دلیل براساس وضعیت موجود صادرات ناگزیر از دریافت یک‌سری خدمات از سوی دولت و همچنین مسئولان داخلی است. برای مثال صادرات کشور نیازمند دریافت بودجه‌های حمایتی از سوی دولت، دریافت خدمات رقابتی در داخل و همچنین داشتن برنامه‌ای منسجم است که پشتوانه محکم آن هم دولتمردان و هم مسئولان این حوزه باشند.

طبق بررسی‌های موجود، روند تجارت خارجی ما با کشورهای همسایه به‌ویژه میزان صادرات رشدی چشمگیر داشته است و درصد نسبتا زیادی از محصولات ما به چندین کشور همسایه مثل افغانستان که در حال حاضر ۳۰ درصد محصولاتش را از ما وارد می‌کند، صادر می شود.

محمدرضا نجفی‌منش، عضو اتاق بازرگانی تهران:

هزینه حمل‌ونقل صادرات نباید بیشتر از ۱۰ درصد باشد

در بسیاری از کشورها دولت خود به عنوان عاملی به‌طور مستقیم برای کاهش هزینه‌های صادرات در مواردی که مشکل‌زاست، اقدام می‌کند. برای نمونه در برخی از کشورها مثل چین دولت خود به‌طور مستقیم وارد شده و هزینه‌ها را تقبل می‌کند، هزینه بالای حمل‌ونقل کالا را از توان رقابتی می‌اندازد و سد بزرگی پیش‌روی صادرات می‌شود. حتی برخی کشتی‌ها در کشور ما پر می‌آیند و خالی بر می‌گردند. بعضی وقت‌ها هم به این دلیل که کشتی پر نیست و با ظرفیت خالی می‌رود با میزانی آب کشتی را پر می‌کنند تا روی آب تعادل داشته باشد. البته قبلا دولت هزینه‌های تا ۵۰۰ تن را متقبل می‌شد،

کما اینکه حالا هزینه کشتی‌ها تا شرق دور هم پرداخت می‌شود. بنابراین پیشنهاد من این است که در حال حاضر نیز دولت بخشی از این هزینه را به این صورت قبول کند و از هزینه‌های حمل‌ونقل صادرات کاهش دهد. کشتی‌ها مال خود دولت است. به نظر می‌رسد منطقی این باشد که بیشتر از ۱۰ درصد از صادر‌کنندگان هزینه نگیرد.

حمیدرضا صالحی، دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران:

صادرات رقابت بین بنگاه‌ها نیست

هزینه‌های لجستیک ما نسبت به رقبا از جمله چینی‌ها بسیار بالاست. آنها از راه‌های مختلف این هزینه‌ها را هم بهینه کرده و هم با ایجاد امکانات جدید و کشتی‌های جدید کمتر کرده‌اند. جدا از این خود دولت‌ها مشوق‌هایی به صادرات می‌دهند تا این هزینه‌ها را پوشش داده و کالای صادراتی رقابت کند. البته در این سال‌ها در بحث‌های مرتبط با لجستیک درگیر تحریم‌ها بوده‌ایم و همین خود به خود هزینه‌ها را بالا می‌برد. مثلا به دلیل تحریم مجبور می‌شدیم مسیر اصلی را دور بزنیم و کالا را از مسیر‌های دیگری ببریم که خود هزینه را بالا می‌برد، اما آنچه اکنون برای کاهش این هزینه‌ها در نظر داریم دوران غیر تحریمی است. دولت لازم است به صادرات یارانه حمل‌ونقل بدهد و مشوق‌های صادراتی را زیاد کند. ما باید روی این تمرکز کنیم که صادرات رقابت بین بنگاه‌ها نیست، بلکه رقابت بین دولت‌ها و حکومت‌هایی است که می‌خواهند بخش بزرگی از درآمدهای صادراتی دنیا را جذب کنند تا برای جوانان اشتغال ایجاد کنند. صادرات در کشور یک انتخاب نیست، بلکه یک الزام است.

اینها نیاز دارد به یک فهم مشترک و اراده ملی. لازم است که صادرات را از آن دولت کنیم نه از آن بنگاه‌های صادراتی تا مثل چین درآمدهای صادراتی ما بالا برود. چین بیش از ۳۵۰۰ میلیارد دلار درآمد صادراتی دارد. باید پرسید از کجا به این درآمد رسیده؟ مشخصا با همین کاهش هزینه‌ها. یکی از عواملی که می‌تواند بازار دنیا را تصاحب کند، همین بحث هزینه‌های حمل و نقل است. چین در حال ساخت پروژه بزرگ جاده ابریشم است. با عبور قطار آن هزینه‌ها را کاهش ‌‌می‌دهد. هزینه‌های حمل و نقل در تمام دنیا اهمیت دارد. به همین دلیل است که چین در حال انجام پروژه بزرگ صدها میلیارد دلاری است.

روی خط خبر

  • بیش از ۵ هزار معلول تهرانی صاحب مسکن شدند
  • بیانیه ۴ پیام‌رسان ایرانی سروش، گپ، ایتا و بیسفون/ادامه فعالیت هاتگرام و طلاگرام تعیین تکلیف شود
  • تاثیر مخرب “رشد جهانی مصرف گوشت” بر محیط زیست
  • افزایش ۲.۵ دلاری هر اونس طلا در بازار جهانی
  • آماده اعمال تعرفه ۵۰۰ میلیارد دلاری بر کالاهای چینی هستم
  • خانه بخریم یا دست نگه داریم؟/برآوردی از بازار مسکن در ماههای آتی
  • توافق ترکیه و هلند برای از سرگیری روابط دیپلماتیک
  • ادعای رسانه ترک: کنترل شهر حلب سوریه به ترکیه واگذار می شود
  • توقف اجرای ۱۶ پرونده برج باغ درشمال شرق تهران
  • ظریف: دادن نفت در برابر کالا به روسیه را در دستور کار نداریم
  • عناصر نا امنی کرمان به سخت‌ترین شکل مجازات شده‌اند
  • روسیه توان لازم برای مقابله با ایران را ندارد
  • لیبی طرح ایجاد مراکز مهاجران در خاک خود را رد کرد
  • حکم استرداد پوجدمون به اسپانیا ملغی شد
  • سفیر روسیه: آماده برگزاری نشست نتانیاهو و محمود عباس هستیم
  • مرکل: روابط با آمریکا حیاتی است
  • فروش «دارکوب» شتاب گرفت
  • تهدید مجدد وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به حمله به غزه
  • ادامه واکنش‌ها به تصویب قانون “کشور یهود”
  • نامه‌ سرگشاده منوچهر متکی درباره گزارش موسسه ثامن
  • تغییر کارگردان فصل دوم «سارق روح»
  • با آمریکا تا زمانی که آدم نشود ارتباطی نخواهیم داشت
  • چین: به تجارت و همکاری با ایران ادامه می‌دهیم
  • علم‌الهدی: اگر جواب من فحش است، چرا به فرزندان من فحش می‌دهید؟
  • کانال حزب اعتمادملی: انتخاب حضرتی بعنوان قائم مقام اشکال قانونی دارد
  • داشتن مجوز دلیل مناسب‌بودن بازی رایانه‌ای نیست
  • برگزاری یک کنسرت در مشهد
  • قاضی عسکر: اختلافات سیاسی نباید حج را تعطیل کند
  • آیت‌الله مکارم‌: فعلا وقت تسویه حساب نیست
  • هیئت آمریکایی برای گفت‌وگو در مورد تحریم‌های ایران به ترکیه سفر می‌کند