با شعار دادن نمی‌توان «خودمراقبتی» را ترویج کرد

    کد خبر :64174

رئیس دومین جشنواره خودمراقبتی و آموزش بیمار در خصوص رونمایی از پایگاه اطلاع رسانی آوای سلامت گفت: در این سایت اطلاعات معتبر سلامت از مراجع علمی در اختیار مردم قرار می‌گیرد، همچنین بروشور‌ها و کتابچه سلامت را در اختیار مردم قرار می‌دهد.

عبدالرحمن رستمیان رئیس پنجمین کنگره ملی و دومین جشنواره خودمراقبتی و آموزش بیمار در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس گفت: خودمراقبتی به معنای این است که بتوانیم با کمک آن از بیماری‌هایی که به دلیل رعایت نکردن سبک زندگی بروز می‌کند جلوگیری کنیم. این کنگره در راستای آموزش افراد و کاهش بیماری‌ها برگزاری شده است.

وی افزود: البته در اکثر مواقع در زمینه خود مراقبتی شعار داده می‌شود که اگر با این موضوع به صورت علمی برخورد شود می‌توان با روش‌های علمی در زمینه خود مراقبتی آموزش‌هایی را به افراد جامعه داد.

رستمیان با اشاره به موضوع کاهش 50 درصدی مالیات سیگار گفت: با شعار دادن و نصیحت کردن افراد جامعه به موضوع خودمراقبتی اعتقاد پیدا پیدا نمی‌کنند بلکه باید با آموزش‌های صحیح به افراد کمک کرد.

رئیس پنجمین کنگره ملی و دومین جشنواره خودمراقبتی و آموزش بیمار تصریح کرد: باید این آموزش‌ها از طریق روش‌های علمی و با کمک سایر نهاد‌ها به صورت علمی به افراد داده شود تا فرد به این باور برسد که با رعایت نکردن سبک زندگی به بیماری دچار می‌شود. یکی دیگر از بخش‌های این کنگره مربوط به افرادی است که در حال حاضر با بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و باید به این افراد نیز کمک شود تا بیماری خود را کنترل کنند و دچار عوارض بیماری نشوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت کشور به گونه‌ای است که فقط می‌توان در اختیار درصد کمی از بیماران منابع علمی قرار داد و بهتر است که اگر بیماری به پزشک مراجعه می‌کند و پزشک وقت کافی برای بیمار نمی‌گذارد فرد را برای کسب اطلاعات در خصوص بیماری خود به سایت و منابع علمی ارجاع دهد.

رستمیان با بیان اینکه آمار دقیقی از سطح سواد سلامت مردم جامعه در دست نیست گفت: ما همیشه از شاخص‌های مرگ و میر صحبت می‌کنیم و شاخص‌های عوارض و بیماری تعریف می‌شود در صورتی که اگر بخواهیم هوشمندانه عمل کنیم باید شاخص سطح سواد سلامت را مد نظر قرار دهیم و برای آن هزینه بیشتری کنیم.

وی در خصوص رونمایی از پایگاه اطلاع رسانی آوای سلامت بیان کرد: در این سایت اطلاعات معتبر سلامت از مراجع علمی در اختیار مردم قرار می‌دهد، همچنین بروشور‌ها و کتابچه سلامت را در اختیار مردم قرار می‌دهد.

رستمیان در پایان گفت: سفیران سلامت وظیفه آگاهی رسانی و ارتقاء دانش سلامت را به عهده دارند و در این سایت برنامه‌های گروه‌های مختلف سنی نیز در نظر گرفته شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید