سازمان پدافند غیرعامل به دنبال رصد و پایش عوامل تغییر اقلیم

    کد خبر :64101

مدیرکل کشاورزی و منابع طبیعی سازمان پدافند غیرعامل کشور در خصوص نقش سازمان پدافند غیرعامل در رابطه با تغییر اقلیم گفت: سازمان پدافند غیرعامل دنبال این است تا بتواند با سامانه های رصد و پایش این تغییرات را شناسایی کند .

به گزارش ایسنا، مهندس دانایی فر در یک برنامه رادیویی با موضوع تهدیدات زیستی در حوزه اقلیم ، بیان داشت: وقتی بحث تغییر اقلیم را در نظر می گیریم، رطوبت نسبی، دما، میزان بارندگی و پراکنش بارندگی و تغییراتی که در منابع زمینی می تواند از تغییر اقلیم ایجاد شود، تمام زیرساخت های طبیعی ما را می تواند تحت تاثیر قرار دهد.

وی در خصوص اثرات مثبت و منفی تغییر اقلیم گفت: اگر تغییرات اقلیم به دلخواه ما باشد قطعا اثرات مثبت در افزایش و پایداری تولید و امنیت غذایی کشور خواهد داشت و اگر تغییرات منفی اتفاق بیافتد، قطعا اثرات منفی به همراه دارد.

مدیرکل کشاورزی و منابع طبیعی سازمان پدافند غیرعامل کشور در خصوص رویکرد سازمان پدافند غیرعامل به موضوع تغییر اقلیم اظهار داشت: در این خصوص سازمان پدافند غیرعامل دنبال این است تا بتواند با سامانه های رصد و پایش این تغییرات را چه از عوامل و سامانه های داخلی و چه کمک گرفتن از سامانه های خارجی به نحوی رصد و پایش کند تا به موقع تدابیر لازم از طریق دستگاه های اجرایی انجام بگیرد تا کشور کمترین لطمه را ببیند و در این خصوص مصون بماند.

وی در خصوص سند پدافند زیستی اظهار داشت: در حوزه تهدیدات زیستی، سند پدافند زیستی سازمان پدافند غیرعامل کشور تنظیم شده و الان به عنوان سند بالادستی در حوزه انسان، نبات، دام، آب آشامیدنی، محیط زیست طبیعی، غذا، دارو و صنایع مرتبط می باشد، یعنی علاوه بر اینکه حوزه های تهدید را برای خودمان تبیین کردیم و موارد و تهدیدات را احصا می کنیم با دستگاه های اجرایی نیز ارتباط تنگاتنگی داریم.

دکتر خالدی عضو هیات علمی دانشگاه و کارشناس پدافند زیستی نیز با بیان اینکه تغییر اقلیم فقط به معنای گرم شدن زمین نیست، خاطرنشان شد: تغییر اقلیم یک تغییر چند جانبه و اساسی در پارامترهای پایداری است که در یک منطقه وجود داشته است مثلا بحث بارندگی، رطوبت، باد و جابه جایی هوا و میزان بارش در یک فصل خاص، تمام این پارامترها که تغییر می کند، اصطلاحا می گوییم تغییر اقلیم اتفاق افتاده است.

وی متذکر شد: از طرفی گازهای گلخانه ای باعث افزایش شدت گرما شده و تشدید کننده تغییر اقلیم است.

عضو هیات علمی دانشگاه در خصوص اینکه آیا تغییر اقلیم مدیریت شده و یا طبیعی است یا خیر گفت: از دیدگاه کارشناسان و متخصصین دو دیدگاه کاملا متفاوت وجود دارد یا حتی بین این دو دیدگاه طبیعت ها را کاملا متفاوت می دانند بعضی از متخصصین اعتقاد دارند تغییر جزئی در محور زمین و یا افزایش میزان شدت نور خورشید باعث این تغییر اقلیم شده است.

وی افزود: بعضی از متخصصین نیز اعتقاد دارند که فعالیت انسان به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه باعث شده است که این تغییرات آب و هوایی صورت بگیرد. خصوصا بحث صنعتی شدن جوامع و استفاده از عواملی که باعث شده تا میزان دی اکسید کربن در محیط افزایش پیدا کند.

خالدی سهم کشورها در رابطه با تغییر اقلیم را مهم ارزیابی کرد و گفت: اگر عامل دوم را به عنوان نقش انسان در تغییر اقلیم بپذیریم، آیا همه مردم دارند در ارتباط با تغییر اقلیم به یک اندازه هزینه می دهند و یا نظام استبدادی و نظام مدیریت جهانی، همچنان در ارتباط با ایجاد این تهدید هم وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید