سلامتکده های طب سنتی دولتی اجازه تولید داروی گیاهی دارند

    کد خبر :63975

مدیر کل نظارت بر فرآورده های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: سلامتکده های طب سنتی دانشگاه های علوم پزشکی، اجازه تولید برخی داروها و فرآورده های گیاهی و سنتی را طبق شرایط خاص و رای کمیسیون مربوطه و به اندازه میزان مصرف در همان سلامتکده را دارند.

امیر حسین جمشیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به هرحال باید تعدادی فرآورده گیاهی و سنتی در سلامتکده ها موجود باشد تا متخصصان مربوطه در این مراکز بتوانند فرآورده ها را تجویز کنند اما برخی از فرآورده های طبی سنتی هنوز مجوز سازمان غذا و دارو نگرفته اند و از سوی دیگر سلامتکده ای در دانشگاهی می خواهد فرآورده ای را تجویز کند که هنوز مجوز نگرفته است بنابراین طبق رای کمیسیون مربوطه به میزان مصرف خود آن مرکز آموزشی می تواند فرآورده را زیرنظر مسئول فنی و به صورت جالینوسی تولید کند. ( برخی داروهای ساختنی موسوم به داروهای جالینوسی خارج از شرکت های داروسازی در داروخانه با نسخه پزشک و از ترکیب چند ماده دارویی ساخته می‌شود.)
جمشیدی یادآور شد: در حال حاضر 850 فرآورده گیاهی از سازمان غذا و دارو مجوز دارد اما اشتراکاتی بین این فرآورده ها نیز دیده می شود بطورمثال شاید برای یک روغن شترمرغ 10 تا مجوز داده باشیم.
وی تاکید کرد: سلامتکده ها اجازه تولید فرآورده هایی را دارند که در کتب طب سنتی آمده است و طب سنتی آن را تائید می کند اما هنوز مجوز نگرفته است و با گرفتن رای کمیسیون مربوطه در سازمان غذا و دارو می تواند به میزان خودش تولید کند.
مدیر کل نظارت بر فرآورده های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو افزود: هم اکنون شرکت هایی در حال تولید فرآورده هایی هستند که در سلامتکده ها مصرف دارند.
جمشیدی اظهار داشت: تولید فرآورده های گیاهی در سلامتکده ها چون در میزان کم ، تهیه و تولید می شود، گران درمی آید اما هنگامی که این فرآورده ها در مقیاس صنعتی تولید می شود، ارزان تر خواهد شد و کیفیت آن بهتر و بسته بندی آن شکیل تر می شود.
مدیر کل نظارت بر فرآورده های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: سلامتکده ها می توانند یک دواکده داشته باشند اما حضور آن دواکده و فرآورده هایی که آنجا هست، باید به تائید سازمان غذا و دارو برسد و اگر شرایطی غیر از این ضوابط مشاهده شد، خلاف آیین نامه های مربوطه رفتار می کنند.
جمشیدی ادامه داد: تائید فعالیت سلامتکده های طب سنتی با معاونت درمان وزارت بهداشت و تائید دواکده آن از وظایف سازمان غذا و دارو است.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا بر دواکده ها نظارت دارید، گفت: اکنون تعداد سلامتکده های خصوصی کم است و اغلب سلامتکده ها در حوزه دانشگاه های علوم پزشکی فعالیت دارند.
به گفته وی ، هم اکنون مجموعا حدود سه هزار و 200 فرآورده طبیعی و سنتی از سازمان غذا و دارو دارای مجوز است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید