معاون وزیر:بودجه وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید 83 درصد افزایش یافته است

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به رشد شاخص های مختلف این وزارتخانه در دولت تدبیر و امید گفت که بودجه آموزش و پرورش از زمان شروع فعالیت این دولت تا کنون 83 درصد افزایش یافته است.رضوان حکیم زاده روزچهارشنبه در دومین جشنواره گلستان خوانی دانش آموزان ابتدایی فارس در شیراز افزود: در ابتدای فعالیت دولت یازدهم، میزان پوشش تحصیلی پیش دبستانی 37 درصد بود اما هم اینک با رشد 19 درصدی این میزان به 56 درصد افزایش یافته است.
وی بیان کرد: توسعه پوشش تحصیلی کودکان لازم التعلیم نیز در سال های اخیر از 6 میلیون و 400 هزار نفر به هفت میلیون و 400 هزار نفر رسیده است.
حکیم زاده ادامه داد: همچنین در مدت یاد شده، سرانه فضاهای آموزشی کشور از چهار و 86 صدم درصد به پنج و 14 صدم درصد و سرانه ورزشی دانش آموزان از 24 صدم متر مربع به 36 صدم افزایش یافته است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تلاش دولت برای ارتقای سطح معیشت فرهنگیان، گفت: این مساله یکی از اولویت های دولت تدبیر و امید است و در آینده نیز این مهم پیگیری خواهد شد.
حکیم زاده بیان کرد: برای پویایی هر چه بهتر امور، باید کارهای خطیر را به اهل آن سپرد و کسانی را که با تدبیر و امید آفرینی زمینه تعالی ایران اسلامی را فراهم می کنند به کار گماشت زیرا با ورود افراد نا اهل به عرصه های مختلف و سپردن کارهای مهم به آنها زمینه فساد فراهم می شود.
وی ادامه داد: آموزش ابتدایی به عنوان یک رکن در عرصه تعلیم و تربیت، نیازمند تصمیم گیری های شایسته توسط افراد توانمند است و اتخاذ برخی از تصمیمات غلط در حوزه آموزش ابتدایی در دولت گذشته نمونه ای از حضور بعضی افراد نا آگاه در عرصه تصمیم گیری است که موجب بروز مشکلات عدیده ای در این عرصه شده است.

** سعدی، پرورش دهنده عقل و احساس است
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، در بخش دیگری از مطالب خود با اشاره به برگزاری جشنواره گلستان خوانی در فارس گفت: سعدی و حافظ از شعرای نامی کشور هستند و برای درک هر چه بهتر اشعار حافظ باید ابتدا با حکایت های سعدی در گلستان آشنا شد زیرا این شاعر توانمند، گام به گام عقل و احساس را پرورش داده و انسان را برای درک بهتر اشعار حافظ مهیا می کند.
حکیم زاده، خطاب به دانش آموزان حاضر در این جشنواره گفت: امروز عصر ارتباطات و فناوری است و شما برای موفقیت در عرصه زندگی تنها به علم نیاز ندارید، بلکه در این مسیر حکمت است که بسیار راه گشاست، چرا که حکمت موهبتی الهی است اما علم محصول تلاش انسان است و بر اساس نص صریح قرآن کریم، علم به تنهایی راهگشا نیست.
این مقام مسئول با استناد به یکی از آیه های شریفه قرآن کریم، بیان کرد: خداوند متعال، حکمت را در مرتبه بالاتر از علم قرار داده و در کتاب گلستان سعدی زمینه لازم برای حکمت آموزی و کسب معرفت مهیا شده است و در هر کدام از باب های هشت گانه این کتاب، این حکمت آموزی به شیوه ای وجود دارد.
حکیم زاده با تاکید بر لزوم بهره برداری از حکمت های ناب گلستان گفت: اجرای گلستان خوانی در فارس به مصداق این بیت از سعدی که ‘به چه کار آیدت ز گل طبقی/ از گلستان من ببر ورقی/گل همین پنج روز و شش باشد/وین گلستان همیشه خوش باشد’ بیانگر این است که گلستان هنوز خوش است و خوش باقی خواهد ماند.
ابومحمد مصلح الدین بن عبدالله، نامور به سعدی شیرازی و مشرف الدین در سال 568 یا به برخی از روایت ها در 588 خورشیدی تولد یافت. آوازه این شاعر و نویسنده پارسی گوی ایران زمین بیشتر به خاطر نظم و نثر آهنگین ، گیرا وقوی اوست.
جایگاه این شاعر نام آور سده هفتم هجری نزد اهل ادب تا بدان جاست که به وی لقب استاد سخن و شیخ اجل داده اند. آثار معروفش کتاب گلستان در نثر و بوستان در بحر متقارب و نیز غزلیات و دیوان اشعار اوست که به این سه اثر کلیات سعدی می گویند.
شیخ اجل سعدی به سیاحت و جهانگردی علاقه بسیاری داشت و به شهرهای خاور نزدیک، خاورمیانه، هندوستان، مصر و شمال آفریقا سفر کرد و این جهانگردی به روایتی 30 سال به طول انجامید.
همان گونه که در تاریخ تولد این فخر ادبیات ایران زمین اختلاف نظر وجود دارد در مورد تاریخ وفات وی نیز دیدگاه ها متفاوت است و به استناد آنچه دراین مورد موجود است این ادیب بی بدیل ادبیات پارسی در سال 671خورشیدی چشم از جهان فرو بست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید