درددِل‌های «ناتمام» سه زن

    کد خبر :63646

کارگردان نمایش «ناتمام» با اشاره به آغاز اجرای این اثر نمایشی از ۱۰ مردادماه در تالار سایه از رویکردی که به نمایشنامه محمد چرمشیر داشته است، سخن گفت.

کهبد تاراج کارگردان تئاتر درباره روی صحنه بردن نمایش «ناتمام» به خبرنگار مهر گفت: قرار است از ۱۰ مردادماه نمایش «ناتمام» نوشته محمد چرمشیر را در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه ببرم. این اثر نمایشی داستان سه زن با نام‌های فائقه، بیتا و نازنین است که در مکانی نامشخص درباره فردی نامعلوم شهادت می دهند.

وی ادامه داد: متن اصلی شامل سه مونولوگ مجزا است اما در اجرا، من این سه مونولوگ را تبدیل کردم به ۱۸ اپیزود به این ترتیب که نمایش از صورت اجرای مونولوگ های تخت بیرون آمده و بازیگران در میان هم دیالوگ هایشان را به صورت رسیتالی اجرا می کنند و در نهایت اجرا به یک هارمونی می رسد. با وجود شیوه اجرایی جدید اما تغییری در مونولوگ ها داده نشده است.

تاراج درباره اجرای متنی از محمد چرمشیر بیان کرد: سال ها بود علاقه مند بودم متنی از چرمشیر را کار کنم. معتقدم محمد چرمشیر از برکت های نمایشنامه نویسی ایران است و به نظرم یک اجرای زنانه از یک نمایشنامه نویس مرد تجربه بسیار خوبی خواهد بود. البته همیشه از این که متن های بزرگ را کار کنم ترس داشتم چون تصورم این بود که ممکن است اجرای خوبی از کار درنیاید اما به این نتیجه رسیدم که باید این ترس را کنار گذاشت و به سراغ آثار جذاب رفت چون متنی مثل «ناتمام» نباید تنها یکی دوبار به صحنه برود.

وی ادامه داد: برای روی صحنه بردن این اثر نمایشی سه ماه و نیم تمرین داشتیم و چندبار بازیگران نمایش عوض شدند. خیلی ها به من گفتند این متن کهنه است اما معتقدم «ناتمام» با کمی تغییرات به‌روز می شود و قابلیت اجرا در هر دوره ای را دارد.

این کارگردان تئاتر در پایان درباره رویکردی که نسبت به مضمون اثر داشته است، عنوان کرد: در هر اپیزود از «ناتمام» به این مساله نپرداختم که این سه زن در یک دادگاه شهادت می دهند یا بازجویی می شوند بلکه رویکردم به متن بیشتر از زاویه درددل کردن این سه زن بوده است چون معتقدم هرکدام از این زن ها به نوعی نماد زنان جامعه ما هستند. تلاش کردم این نوع نگاه به متن را از طریق نورپردازی و صحنه پردازی بوم رنگی بیشتر به مخاطب القا کنم. این نمایشنامه متنی مینیمال دارد و تلنگری به مسایل اجتماعی جامعه محسوب می شود.

نمایش «ناتمام» از ۱۰ مرداد تا ۵ شهریور ساعت ۱۸:۴۵ با مدت زمان یک ساعت با بازی الهام شعبانی، غزاله جزایری و ترانه کوهستانی در تالار سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه است.

دیگر عوامل این اثر عبارتند از دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: مهران خوشبین، طراح صحنه و لباس: کهبد تاراج، عکاس: فهیمه حکمت‌اندیش، روابط عمومی و تبلیغات: امیر قالیچی، طراح پوستر و بروشور: شایان کیانی، مشاور کارگردان: رضا بهرامی و موسیقی: احسان طهماسبی.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید