آخرین گمانه زنی ها درباره کابینه جدید/لابی ها ادامه دارد/ بعید نیست عاقبت کابینه را کسانی رقم بزنند که لابی قوی تری داشته باشند

  • تیتر یک
  • چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ ۱۸:۵۰
    کد خبر :63619

در حالی که کمتر از ده روز به زمان مقرر برای معرفی کابینه باقی مانده، بازار شایعات گمانه زنی ها از هر زمان دیگری گرم تر شده است. اما مسئله مهم نزدیک بودن گمانه زنی ها به واقعیت است. پیش از این حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور در توییتر نوشته بود، لیست هایی که منتشر میشود تنها آرزوی رسانه هاست و با واقعیت متفاوت است. با این حال تنها مسئله ای که میتوان درمورد آن با قطعیت سخن گفت این است لابی هایی برای چینش کابینه در جریان است و بعید نیست عاقبت کابینه را کسانی رقم بزنند که میتوانند لابی قوی تری داشته باشند.

به گزارش جماران، آن سوی دیگر گمانه زنی ها، خبر هایی است که از بهارستان به گوش میرسد. آرزوی رسانه ها و جناح ها هرچه باشد، این نمایندگان مجلس هستند که در نهایت مجوز انتصاب کابینه مورد اعتماد خود را به دولت میدهند. آنچه تا کنون از قول بهارستانی ها به طور قطعی منتشر شده، این است که اکثریت مجلس برای بار دیگر به وزیر کشور فعلی اعتماد نخواهند کرد و به روحانی توصیه کرده اند وزرات کشور را به دیگری بسپارد.

اما خبرهای جسته و گریخته دیگری از کابینه دوازدهم به گوش میرسد، تنها محدود به وزرا نیست ودر سطح معاونان نیز اخبار و شایعاتی منتشر شده است. در چند روز گذشته شایعاتی از انتصاب زهرا احمد پور، رئیس فعلی سازمان میراث فرهنگی به جای شهیندخت مولاوردی، در پست معاونت زنان منتشر شده بود که احمدپور در گفت وگو با رسانه ها اعلام کرد برای این پست با اون صحبت نشده است، از سوی دیگر مولاوردی نیز به طور غیر رسمی بیان کرده بود چون معاونت زنان حالتی تشریفاتی دارد، نمیخواهد در این پست بماند. اما مولاوردی همچنین به کنایه گفته بود که در دولت آینده حضور خواهد داشت.

منابعی نیز از ابقای ابتکار در سازمان محیط زیست و مجید انصارفی در معاونت حقوقی خبر می دهند.

درمورد دیگر معاونت ها نیز شایعاتی مطرح شده است. علی ربیعی، رحمانی فضلی و حسینعلی امیری از جمله گزینه های مطرح شده برای تصدی پست معاونت پارلمانی رئیس جمهور هستند که البته احتمال ابقای حسینعلی امیری در این پست بیشتر است.

سازمان میراث فرهنگی نیز از جمله سازمان هایی است که گویا قرار است دستخوش تغییر شود. با آنکه احمدی پور شایعات حضور در معاونت زنان را رد کرده بود،گمان میرود وی در پست فعلی ابقا شود، اما محمد بهشتی؛ رئیس سابق میراث فرهنگی در دوره اصلاحات و صالحی امیری؛ وزیرفعلی ارشاد نیز برای این پست مطرح شده اند.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز از شایعات دور نمانده است. چند روز گذشته نام داریوش قنبری و جمشید انصاری برای این سازمان مطرح شد، اما خبرهایی گویای آن است که روحانی همچنان اشرف بروجردی را برای ادامه ریاست این سازمان مناسب میداند.

در سوی دیگر گمانه زنی ها، ابقای اسحاق جهانگیری؛ و علی اکبر صالحی را در پست های معاون اولی و ریاست سازمان انرژی هسته ای، قطعی میدانند.

اما شایعات جدید این احتمال را مطرح میکنند که حسینعلی امیری، ممکن است جایگزین مجید انصاری در پست معاونت حقوقی و محمدعلی نجفی به جای نوبخت به سمت ریاست سازمان برنامه و بودجه منصوب شوند. که البته با توجه به احتمال شهردار شدن نجفی و ابقای امیری در معاونت پارلمانی چنین امری بعید به نظر میرسد.

زمزمه برکناری نهاوندیان نیز دیر زمانی است که شنیده میشود، محمود واعظی از کسانی است که باتوجه به اظهار نظر خودش مبنی بر اینکه «وزیر ارتباطات نخواهم بود؛احتمال دارد رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شوم» گزینه جدی ریاست دفتر رئیس جمهور است.

از وزارت خانه ها چه خبر؟

تا کنون به نظر میرسد تکلیف چند وزیر به طور قطعی مشخص شده است. وزارت خارجه که جواد ظریف از ابتدای دولت سکان آن را به دست داشته است، گویا در چهار سال بعدی نیز میزبان ظریف خواهد بود. وزارت اطلاعات، وزارت ورزش وجوانان، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی نیز از جمله وزارت خانه هایی است در دولت دوازدهم بی تغییر خواهد ماند. همچنین خبرهایی حاکی از آن است که آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نیز از معاونان خود خواسته است برنامه ای برای چهار سال آینده ارائه دهند و به نظر میرسد ماندن وی نیز قطعی شده است. آنچه در تازه ترین اخبار به دست رسیده است احتمال ابقای دهقان در وزارت دفاع را نیز افزایش داده است.

تا روز گذشته، نام بیژن زنگنه نیز به عنوان گزینه قطعی وزارت نفت عنوان میشد، اما شایعه حضور کاردر، مدیر عامل فعلی شرکت ملی نفت نیز در تازه ترین گمانه زنی ها مطرح شده است.

اما حواشی وزارت کشور همچنان ادامه دارد. پس آنکه برخی نمایندگان مجلس به رئیس جمهور هشدار عدم اعتماد به رحمانی فضلی را دادند، نام محمد شریعتمداری، معاون اجرایی دولت یازدهم و رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر برای وزارت کشور مطرح شد و به نظر میرسد گزینه قطعی این پست باشد. همچنین به تازگی نام مجید انصاری هم مطرح شده است. اما رحمانی فضلی در مصاحبه با جام جم گفته بود روحانی اهل باج دادن نیست و تلویحا کنایه ای به احتمال حضورش زده بود.

وزارت آموزش و پرورش هم از جمله وزارت هایی است که حواشی زیادی داشته و به نظر میرسد تغییر و تحول در آن قطعی است. اما گزینه های زیادی برای این وزارت عنوان شده و هنوز نمیتوان با قطعیت از حضور کسی در این وزارت خانه سخن گفت. پیش از این نام کسانی چون مرتضی حاجی؛ وزیر سابق آموزش و پرورش در دولت اصلاحات و جواد اطاعت مطرح میشد. همچنین روز گذشته نیز نام شهیندخت مولاوردی در خبر ها به گوش میرسید. اما در تازه ترین گمانه زنی ها الهام امین زاده، دستیار ویژه رئیس جمهور برای تصدی این وزارت خانه مطرح شده است.

وزارت علوم نیز که در دولت یازدهم جنجال های زیادی داشت، از وزراتخانه هایی است که آبستن تغییر و تحول است. تا چند روز گذشته نام محمد سبحان الهی و سورنا ستاری مطرح میشد که البته ستاری شایعه وزارتش را تکذیب کرد. در تازه ترین شایعات، رضا فرجی دانا، اولین وزیر علوم روحانی که مجلس نهم با رای عدم اعتماد او را عزل کرد و جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم در دولت پیش به عنوان گزینه های احتمالی مطرح میشوند.

زمستان سال گذشته بود که ربیعی اعلام کرد دیگر تمایلی به ادامه سکان داری این وزارت خانه ندارد و از همان زمان حرف و حدیث های تغییر در آن به گوش میرسید. در این میان نام کسانی چون محمد نهاوندیان، سید کمال تقوی نژاد و مسعود نیلی برای جانشینی ربیعی مطرح میشود.

روز گذشته نعمت زاده نیز رسما اعلام کرد در دولت دوازدهم نخواهد ماند و به این ترتیب بازار شایعات برای انتخاب وزیر بعدی قوت گرفت. رضا رحمانی،نماینده دوره های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی و رئیس پیشین کمیسیون صنایع، رضا ویسه، از مدیران ارشد شرکت های خودرو سازی در دولت اصلاحات و دولت سازندگی و مدیر عامل پیشین بنیاد شریف و محمد شریعتمداری از جمله کسانی اند که نامشان در میان شایعات به گوش میرسد.

بازار شایعات وزارت نیرو نیز داغ است. برخی از منابع خبر از قطعی بودن تغییر چیت چیان، وزیر فعلی نیرو میدهند اما نامش همچنان در زمره وزرای احتمالی وجود دارد. رضا اردکانیان، معاون اسبق وزیر نیرو و مدیر برنامه “دهه بین المللی آب” سازمان ملل متحد و حبیب الله بی طرف، وزیر نیروی دولت اصلاحات نیز از دیگر گزینه های مطرح برای تصدی این وزارت خانه هستند.

عملکرد علی ربیعی، وزیر فعلی تعاون، کار و رفاه اجتماعی چندان مورد انتقاد نبوده است، اما نام مرتضی بانک، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه و معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری نیز در کنار ربیعی مطرح میشود.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که در اواخر عمر دولت یازدهم دستخوش تغییرات شد، به نظر میرسد باز هم شاهد و تغییر تحولاتی باشد. طه هاشمی، معاون سابق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد، نماینده مجلس پنجم و رئیس پیشین پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و سید عباس صالحی، معاون فعلی امور فرهنگی وزارت ارشاد که در برهه برکناری علی جنتی به عنوان سرپرست وزارت ارشاد شد از جمله گزینه های جایگزین صالحی امیری هستند که به نظر میرسد احتمال وزارت عباس صالحی بیشتر است.

در وزارت نسبتا منفعل دادگستری نیز ممکن است تغییراتی رخ دهد، با آنکه احتمال ابقای پور محمدی زیاد است، اما گزینه هایی مانند حسینعلی امیری، محمداسماعیل شوشتری؛ رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهوری و وزیر دادگستری در دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و سید محمدخاتمی و علیرضا آوایی، رئیس پیشین سازمان ثبت احوال کل کشور و معاون وزیر کشور و بازرس رئیس جمهوری مطرح می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید