جدیدترین اخبار
۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۹ اقتصادی کد خبر :63544

پازل ناقص جانشین‌ها در صنعت خودرو ایران

 

ربع قرن از تولید پراید در کشور گذشت، ‌اما هنوز خودروسازان نتوانسته اند خودرویی مناسب و هم سطح (به لحاظ قیمتی) با این خودرو به بازار عرضه کنند.

بی توجهی خودروسازان به طراحی و یا تولید خودرویی با رنج قیمتی ۲۰ تا ۲۲ میلیون تومان در حالی است که طی سال های اخیر خودروهایی که به عنوان جایگزین پراید تولید شده اند اختلاف قیمت چند میلیونی با این خودرو داشته اند و نتوانسته اند عنوان جایگزین را به خود اختصاص دهند. نادیده گرفتن این بخش از بازار خودرو از سوی خودروسازان موجب شده تا داستان تکراری خروج پیکان از خط تولید و نگرانی ها از نبود خودروی جایگزین مجددا تکرار شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصرخودرو، نگرانی ای که مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز با بیان اینکه هیچ جایگزینی به لحاظ قیمتی برای پراید نداریم بر آن دامن زده است. «سود، تیراژ و تقاضای بالا» برای خودرو پراید را شاید بتوان سه عاملی دانست که موجب شد تا در این سال ها خودروسازان را از تولید خودروی هم سطح دور کند، عواملی که به صورت غیر مستقیم مدیر عامل گروه خودروسازی ساپیا نیز بر آن اذعان دارد. به گفته مهدی جمالی، در صورتی که پراید نتواند استانداردهای جدید تولید و عرضه خودرو که ۸۱ استاندارد بسیار سختگیرانه بین‌المللی ‌در رده استانداردهای تراز اروپاست را پاس کند، قاعدتا تولید ‌آن متوقف خواهد شد. اما مشکل اصلی برای از رده خارج‌ کردن پراید، قیمت رقابتی و تقاضای بالا است.

هرچند هنوز به طور رسمی نامی از خودروی جایگزین پراید برده نشده اما دراین زمینه می توان به «تیبا» اشاره کرد. خودرویی که شنیده ها حکایت از آن دارد که قرار است جایگزین پراید شود، اما اختلاف حداقل ۷ میلیونی این خودرو با پراید موجب شده تا جایگزین شدن این خودرو را با شک و شبهه مواجه کند. از «تیبا» که بگذریم وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش اعلام کرده بود که دو خودروی «کوئید رنو» و «کوئیک سایپا» جایگزین پراید خواهند شد و این خودروها جز ارزان قیمت‌های بازار خواهند بود. اظهارنظری که از سوی مسوولین سایپا در خصوص «کوئیک » تایید نشده و در خصوص «کوئید رنو» نیز هنوز خبری از زمان ورود این خودرو به بازار نیست. اظهارنظر مطرح شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی است که «کوئیک » که از آن به عنوان جایگزین پراید یاد می شود اختلاف قیمتی ۱۰ میلیونی با پراید دارد و این به معنی آن است که در هرم قیمتی یک پله بالاتر از خودرو پراید قرار دارد.

در این خصوص حسن کریمی سنجری یکی از دست اندرکاران صنعت خودرو نیز می گوید: پراید خودرویی است که هرچند روی پلت فرم قدیمی طراحی شده و از بسیاری از سیستم های ایمنی روز بی بهره است، اما به دلیل قیمت مناسب و خدمات پس از فروش در دسترس توانسته بخش اعظمی از نیاز بازار را پوشش بدهد با این شرایط شاید می توان گفت در نظر گرفتن یک خودروی جایگزین کار چندان آسانی نباشد. این در حالی که در زمان خروج پیکان این خودرو توانست به راحتی جایگزین پیکان شود و یکی از خطوط اصلی فروش ایران خودرو را متوقف کند.

این دست اندرکار صنعت خودرو در خصوص اظهارات مطرح شده مبنی بر جایگزینی «کوئیک» می گوید: قیمتی که برای این خودرو در نظر گرفته شده نسبت به آپشن هایی که برای این خودرو در نظر گرفته شده تناسب چندانی ندارد اما در صورت حذف پراید و نبود جایگزین مناسب متقاضیان چاره ای جز انتخاب این خودرو ندارند.

در خصوص «کوئید رنو» نیز این خودرو برای بازار هند طراحی و تولید شده و عنوان ارزان قیمت ترین خودرو دنیا را (۳۵۰۰ دلار) به خود اختصاص داده است و کشور هند نیز اعلام کرده که قرارداد این خودرو اختصاصی است و آنچه مسلم است تولید این خودرو در ایران منوط به مفاد پیش بینی شده در قرارداد این خودرو است.

رونق بازار خودروهای کارکرده یکی دیگر از مواردی است که این فعال بازار خودرو به آن اشاره کرده و در این خصوص می گوید: آنچه مسلم است با حذف پراید شاهد رونق بازار خودروهای کارکرده در کشور خواهیم بود؛ چراکه خریداران خودرو پراید توان خرید خودرو با قیمت بالاتر را ندارند و خودروهای کارکرده در این شرایط یکی از گزینه های اصلی برای این گروه محسوب خواهد شد.

اختلاف قیمت خودروهای جایگزین با پراید یکی دیگر از مواردی است که در این خصوص مطرح می شود در این خصوص این کارشناس حوزه خودرو می گوید: در مطالعه بازار هرمی وجود دارد به نام هرم تقاضا که رده و رتبه های مختلف قیمتی که بازار حاضر است برای یک خودرو هزینه کند را نشان می دهد قطعا وقتی سطح قاعده را به اندازه ۷ تا ۱۰ میلیون تومان بالا ببرید بخشی از بازار امکان خرید نخواهند داشت.

براساس اعلام سازمان ملی استاندارد از اواخر سال آینده استاندارد خودروها از ۵۱به ۸۱ خواهد رسید و در صورت پافشاری سازمان ملی استاندارد بر اجرای استانداردهای جدید خودروسازان چاره ای جز ارتقای استانداردها و یا حذف خودروهای قدیمی از خطوط تولید نخواهند داشت. تغییراتی که با توجه به استانداردهای موجود باید در سه سطح ایمنی، آلایندگی و بدنه صورت بگیرد و از آنجا که خودروسازان در بحث ایمنی سیستمABS و کیسه هوا، محصولات خود را به روز کرده اند؛ بنابراین این بار باید در دو سطح دیگر که مشمول پلت‌فرم خودروها می شود گام بردارند، تغییراتی که اعمال آنها بر روی پلت فرم خودروهای کنونی شاید چندان آسان نباشد و با این شرایط پیش بینی می شود این بار نیز همانند سال‌های گذشته خودروسازان یا از سازمان ملی استاندارد درخواست مهلت برای ارتقای محصولات خود کنند و به تولید ادامه دهند یا اینکه برای خروج و جایگزینی محصولات قدیمی خود تمهیداتی بیندیشند.

مطالب مرتبط

روی خط خبر

  • طنین آوای خواننده سنتی در تالار وزارت کشور
  • حضور خانم بازیگر پرحاشیه در تلویزیون
  • فراخوان چهارمین جشنواره تلویزیونی جام جم
  • آمادگی ثبت احوال برای تجمیع کارت‌های هوشمند/زمان تجمیع کارت‌ها به وزرا و دستگاه‌ها بستگی دارد
  • اجرای طرح گشت پلیس موتورسوار زن در هند
  • توضیحات شهرداری منطقه ۱۲ در مورد تخریب بنای ناایمن در میدان قیام
  • حریم گسل‌های شهر تهران مشخص شد
  • پروژه میلیاردی متروی لندن؛ بزرگترین پروژه زیرساختی اروپا
  • سخنان مطهری درباره حصر دردسرساز شد
  • شهردار فردا به تلویزیون می‌رود
  • محافظین ترامپ رسوایی به بار آوردند
  • مصطفی کواکبیان: چطور الآن آزادی‌خواهی احمدی‌نژاد گل کرده است؟!
  • تکذیب صغرسنی داشتن بیرانوند و بازی با شناسنامه برادر کوچکتر
  • منع ساخت‌وساز در حریم گسل‌های تهران قانونی شد
  • زنگنه: توتال سرمایه‌هایش را در ایران از دست می‌دهد
  • از سیر تا پیاز افشاگری جنسی علیه چهره‌های مشهور
  • چرا این جمعه نباید چشم از دیجی‌کالا برداشت؟!
  • پیشکسوت هندبال کشورمان در گذشت
  • عیادت منتظرالمهدی از رئیس مبارزه با مواد مخدر مرزبانی هرمزگان
  • وثوق‌احمدی: پرونده‌سازی در خصوص سه باشگاه نشده است/ AFC مرجع رسیدگی به امور بین‌المللی است
  • تاثیر پایین بودن کیفیت هوا بر قدرت باروری
  • رد درخواست کمیته استیناف در مورد پرونده همامی
  • کنسرت وحید تاج به نفع کودکان زلزله‌زده کرمانشاه/ «لیان» با تلفیق موسیقی بوشهر و نواحی می‌آید
  • اعضای تیم ملی وزنه‌برداری هفته آینده عازم آمریکا می‌شوند
  • خسارت مالی تغییرات جوی به گردشگری زمستانی تهران
  • پیشکسوت جودو به درجه رفیع شهادت نایل شد
  • ادامه فیلمبردای «لالاکن» با بهنوش بختیاری
  • دور جدید اردوی‌های تیم ملی واترپلو از چهارم آذر آغاز می‌شود
  • هفتادوهفتمین جایزه‌ بین‌المللی در ۷۷سالگی‌ کیارستمی
  • زمان سفر ساکت به مسکو مشخص شد