دوره IT به عنوان تسهیل‌گر خیلی پیش‌تر تمام شد

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۷:۵۸

معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: دوره IT و ICT به عنوان تسهیل گر (Enabler) خیلی پیش تر به پایان رسیده و امروزه به عنوان ریشه ای شناخته می شود تا بتواند ثروت و رفاه و شفافیت برای عموم ایجاد کند.

عباس آسوشه معاون مرکز ملی فضای مجازی در همایش مدیریت در عصر دیجیتال با بیان این نکته که در مدیریت عصر دیجیتال اگر به ادبیات این حیطه واقف نباشیم حرکات پیوسته را ناپیوسته خواهیم خواند، به دو کلید واژه IT و ICT اشاره کرد که معتقد است دوره آن ها به عنوان تسهیل گر (Enabler) خیلی پیش تر به پایان رسیده و امروزه به عنوان ریشه ای شناخته می شود تا بتواند ثروت و رفاه و شفافیت برای عموم ایجاد کند.

وی تأکید کرد: امروزه ما دیگر قائل به دو فضای مجزا در زندگی انسان نیستیم بلکه فضای مجازی را ادامه زندگی واقعی انسان می دانیم که IT، سلامت الکترونیک یا حتی مکان های کاری بخش ناچیزی از این فضا را به خود اختصاص می دهند.

آسوشه افزود: امروزه فضای مدیریتی با پنجاه سال پیش تفاوت دارد چراکه سرعت تغییرات نه تنها در مورد تکنولوژی به عنوان یک فن، بلکه در اثرات تکنولوژی که در زندگی ما ایجاد شده باید مورد توجه قرار گیرد. فضای دیجیتال فضای راحتی برای زندگی نیست. می شود در آن با رفاه زندگی کرد اما شرایط نسبت به گذشته متفاوت شده و با آن آرامش و سادگی که پیش تر بود قابل مقایسه نیست.

همچنین در این همایش پرفسور چارلز هندی از صاحب نظران مدیریت سازمانی در جهان، اظهار داشت: «فکر می کنم زندگی ساده است. همین»

وی گفت: این روندی است که برای هر زندگی نظیر زندگی خودمان، دولت ها، سازمان ها و حتی امپراطوری ها اتفاق می افتد. در شروع با سرمایه گذاری که انجام می دهیم امیدوارانه پیشرفت می کنیم و صعود رخ می دهد و آنگاه که به نقطه اوج منحنی می رسیم در سراشیبی زوال سقوط می کنیم.

وی با اشاره به نام یکی از کتاب های خود تحت عنوان ” منحنی دوم” گف: ما همیشه تمام توان و تمرکز خود را روی این امر می گذاریم که به نقطه اوج برسیم. اما نظریه منحنی دوم به ما می گوید برای جلوگیری از سراشیبی زوال باید پیش از آنکه به نقطه اوج رسید مسیر منحنی را به گونه ای دیگر تغییر داد؛ قبل از آنکه خیلی دیر شود.

وی مطرح کرد: در عصر دیجیتال خواه ناخواه باید روند تغییرات را پذیرا باشیم. این امر که اطلاعات به وسیله اینترنت تا به این حد سهل الوصول شده برای برخی هیجان انگیز و برای برخی دیگر وحشت آور است. مسئولین نمی دانند چگونه با جریان آزاد اطلاعات کنار بیایند.

وی افزود: پیشنهاد من این است که به جای مقاومت دربرابر این رودخانه  جاری، در آن شنا کنیم و به افق های تازه برسیم. من نگران کسانی هستم که در این جریان اطلاعات غرق می شوند و کاری که می توانیم برای این دسته از افراد انجام دهیم کمک کردن به آن ها برای ساخت منحنی دوم خودشان است. اوضاع در حال تغییر است و شیوه کار کردن ما نیز طبعا دچار تغییر می شود. در عصر جدید اطلاعات هیچ مرزی نمی شناسند. هرکس می تواند با هرکس که می خواهد در ارتباط باشد و این پتانسیلی است برای ایجاد تجارت هایی که حتی به فکرمان تا به حال خطور نکرده است.

نویسنده کتاب خدایان مدیریت با بیان اینکه، در حال حاضر ما در عصر اقتصاد پروانه ای هستیم و آنگاه که این کرم به پروانه بدل شود، تجارت های متفاوتی به وجود می آید، گفت: اگرچه سازمان ها درنهایت نمی توانند دموکراتیک باشند، اما می توانند با کارکنان خود مانند شهروندان یک شهر برخورد کنند. سازمان های شهروندگون، سازمان هایی هستند که برای کارکنان خود مانند شهروندان یک شهر حقوقی قائل هستند و آن را محترم می شمارند

همچنین در این همایش، فریدون قاسم زاده استاد دانشگاه نیز برخی تأثیرات IT بر نقدینگی شرکت های بزرگ را برشمرد و اثرات IT در مناسبات بورس و نرخ تولید جوامع را بررسی کرد و گفت: در ایران نزدیک به سی میلیون تلفن همراه هوشمند مورد استفاده مردم است و ایران حدود شصت و پنج میلیون کاربر اینترنتی دارد که این آمار حاکی از جایگاه مناسب ایران میان کشورهای دیگر است. از سوی دیگراین ارقام نشان از آن دارد که سطح اطلاعات عموم مردم در این زمینه نسبتا خوب است، بنابراین امید می رود در دولت بعدی شاهد شکوفایی بیشتری در زمینه صنعت IT باشیم.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید