یک جایزه بین‌المللی دیگر برای «پاموک»

    کد خبر :63315

جایزه ادبی «جوزپه تومازی دی لامپه‌دوزا» از سوی وزارت میراث فرهنگی ایتالیا به «اورهان پاموک» نویسنده ترکیه‌ای برنده نوبل اعطا می‌شود.

به گزارش ایسنا، «ای.دی.ان. کرونز» نوشت: جایزه ۱۰ هزار یورویی «جوزپه تومازی دی لامپه‌دوزا»ی ایتالیا که پیش‌تر به چهره‌های شاخصی چون «کازوئو ایشی‌گورو» و «آموس اوز» اعطا شده، به «اورهان پاموک» نویسنده برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۰۶ تعلق گرفت.

خالق رمان‌های «کتاب سیاه»، «برف» و «نام من سرخ» روز دوازدهم آگوست طی مراسمی که در سانتا مارگریتای ایتالیا برگزار می‌شود، این جایزه بین‌المللی را دریافت می‌کند.

«پاموک» برای نگارش رمان «زنی با موهای قرمز» موفق به کسب این جایزه شده است. امسال چهاردهمین دوره «جوزپه تومازی دی لامپه‌دوزا» که به یاد این نویسنده برجسته ایتالیایی راه‌اندازی شده، برگزار می‌شود. در این مراسم دو هنرمند مطرح ایتالیایی «پپه سرویلو» موسیقی‌دان و «لاندو بوزانکا» بازیگر هم حضور خواهند داشت.

این جایزه ۱۰ هزار یورویی پیش‌تر به نویسندگان سرشناس دیگری همچون «کلودیو ماگریس»، «کازوئو ایشی‌گورو»، «آموس اوز» و «طاهر بن جلون» اعطا شده است.

«جوزپه تومازی دی لامپه‌دوزا» (۱۹۵۷ – ۱۸۹۶) نویسنده‌ای اهل سیسیل و آخرین شاهزاده لامپه‌دوزا بود که مشهورترین اثرش «یوزپلنگ» نام داشت. این تنها رمان «لامپه‌دوزا» بود که سال ۱۹۵۸ پس از مرگ او به چاپ رسید.

«اورهان پاموک» به عنوان یکی از مطرح‌ترین رمان‌نویسان ترکیه، خالق آثاری چون «زندگی نو»، «موزه معصومیت»، «برف»، «کتاب سیاه»، «نام من سرخ» و اثر زندگی‌نامه‌ای «استانبول» است. «پاموک» اولین رمانش «جودت بیک و پسرانش» را در سال ۱۹۸۲ به چاپ رساند و یک سال پس از آن «خانه خاموش» را منتشر کرد. او نوبل ادبیات را در سال ۲۰۰۶ به خود اختصاص داد. «پاموک» در سال ۲۰۰۳ جایزه «ایمپک دوبلین» را برای «نام من سرخ» دریافت کرد. آثار این نویسنده تاکنون به بیش از ۴۰ زبان ترجمه شده و بیش از ۱۱ میلیون جلد در سرتاسر جهان فروش داشته‌ است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید