قرارداد گازی اروپا با رژیم صهیونیستی سیاسی است

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۷:۴۹

قرارداد ساخت خط لوله گاز رژیم صهیونیستی به اروپا این رژیم را به یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان در حوزه مدیترانه تبدیل می‌کند منتقدان معتقدند این اقدام پیش از آنکه اقتصادی باشد به دنبال برآورده کردن مقاصد سیاسی است.

به نقل از اسپوت نیک‌، اجرای قرارداد ساخت خط لوله انتقال گاز رژیم صهیونیستی به اروپا این رژیم را به یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان انرژی در حوزه دریای مدیترانه تبدیل خواهد کرد.

منتقدان می‌گویند:‌ پیش از آنکه دو طرف در این قرارداد به دنبال منافع اقتصادی خود باشند به دنبال برآورده کردن برخی اهداف سیاسی خود نظیر مصون کردن رژیم صهیونیستی در برابر انتقادات و تحریم‌های احتمالی و همچنین آسیب رساندن بیشتر به روابط بین‌ اروپا و روسیه است.

در ماه آوریل سال جاری وزرای انرژی رژیم صهیونیستی، یونان، ایتالیا و قبرس همچنین کمیسر انرژی و آب و هوای اتحادیه اروپا بیانیه مشترک ساخت خط لوله انتقال گاز رژیم صهیونیستی به اروپا را امضا کردند.

براساس این بیانیه، این کشورها قصد دارند گاز میدان جدید گازی که در سرزمین‌های اشغالی به تازگی کشف شده را به اروپا صادر کنند.

یووال استینتز وزیر انرژی رژیم صهیونیستی این خط لوله را طولانی‌ترین و عمیق‌ترین خط لوله جهان که از زیر سطح دریا عبور می‌کند توصیف کرد و انتظار می‌رود انتقال گاز از این خط لوله از سال 2025 عملیاتی شود.

این پروژه که از سوی دو طرف به عنوان پروژه با منافع مشترک عنوان شده است به عنوان جایگزین مناسب برای کاهش وابستگی کشورهای اروپایی به گاز روسیه در نظر گرفته است که این امر نشان می‌دهد این پروژه پیش از آنکه اقتصادی باشد، سیاسی است.

از سوی دیگر بالا بودن هزینه ساخت زیرساخت‌های انتقال گاز از سرزمین‌های اشغالی به اروپا در کنار قیمت پایین گاز باعث خواهد شد تا ساخت این خط لوله برای اروپایی‌ها تا حدودی منطقی به نظر برسد و تمایل آنها را به گاز روسیه کاهش دهد.

البته مرکز شورای انرژی جهانی آتلانتیک معتقد است که به احتمال زیاد اجرای این خط لوله هرگز به اتمام نرسد چرا که مشکلات مالی بر سر راه اجرای این خط لوله بسیار جدی است.

تقاضای انرژی کنونی در اروپا در حال حاضر به گونه‌ای است که ساخت یک منبع جدید عرضه گاز به این قاره را از نظر اقتصادی غیر منطقی جلوه می‌دهد.

از سوی دیگر گروه حمایت از حقوق بشر فلسطینی با نام الحق تأکید کرده است که اجرای این خط لوله به توسعه منافع شرکت‌هایی منجر خواهد شد که در اشغال فلسطین نقش دارند.

در صورتی که این خط لوله به اتمام برسد گاز میدان عظیم گازی لویا سان که اکتشاف آن در سال 2010 رژیم صهیونیستی از یک واردکننده محض انرژی به یک بازیگر مهم حوزه انرژی در منطقه تبدیل کرد را به اروپا منتقل خواهد کرد.

حجم ذخایر گازی این میدان گازی عظیم حدود 566 میلیارد متر مکعب برآورد شده است.

لبنان نیز اعلام کرده است که این میدان گازی در آب‌های سرزمین این کشور واقع شده است اما رژیم صهیونیستی با امضای قراردادهای بین‌المللی توسعه این میدان را کلید زده به گونه‌ای که 39.7 درصد سهام این میدان را به شرکت آمریکایی نوبل انرژی واگذار کرده است.

در ماه مارس اردن اولین کشوری بود که قرارداد دریافت گاز این میدان را با رژیم صهیونیستی امضا کرد که این اقدام اعتراضات گسترده‌ای را در سطح این کشور کلید زد چرا که معترضین معتقدند این مسئله به افزایش منابع مالی رژیم صهیونیستی که فلسطین را اشغال کرده منجر شده و وابستگی اردن را به این رژیم افزایش می‌دهد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید