گسترش مقاصد صادراتی باید مورد توجه قرار گیرد

    کد خبر :63115

 

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر هزینه‌های لجستیک کالاهای صادراتی در کشور، عنوان کرد: این هزینه‌ها بویژه در بنادر در قیاس با هزینه بنادر برخی کشورهای منطقه به مراتب بالاتر بوده و رقابتی نیست، در چنین شرایطی ما نمی‌توانیم از صادرکنندگان خود انتظار معجزه داشته باشیم، چرا که برای انجام صادرات طبق هدف‌گذاری انجام شده لازم است شرایط مناسب فراهم شده و خدمات رقابتی به صادرکنندگان ارائه شود.

محمود بازاری اظهار کرد: افزایش صادرات از سیاست‌های کلان دولت به شمار می‌رود که ما این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم، اما در این میان باید توجه داشت که نقش دستگاه‌های مرتبط در این حوزه بسیار مهم است و بدون انجام همکاری‌های لازم اهداف پیش بینی شده در این عرصه محقق نخواهد شد.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: اگر قرار است صادرات ما شرایطی رو به بهبود داشته باشد و از قبل آن تولید و اشتغال کشور رونق پیدا کند، باید وحدت فرماندهی در صادرات بخوبی عمل شود تا به عنوان مثال کیفیت محصول ایرانی به هنگام صادرات کیفیتی قابل تائید بوده و کالا با بسته بندی خوب و وسیله حمل و نقل مناسب جابه‌جا شود. این موضوع و ضرورت در حال حاضر بخوبی انجام نمیشود.

مدیرکل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین عنوان کرد: برای افزایش صادرات لازم است در کنار حفظ بازارهای فعلی بحث گسترش مقاصد صادراتی نیز مورد توجه قرار گیرد، برهمین اساس باید اقدامات صورت گرفته در راستای تحقق اهداف از پیش تعیین شده باشد و اجازه داده نشود فعالیت نادرست برخی تجار و شرکتهای غیر حرفه ای باعث آسیب دیدن برند ایرانی شود.

بازاری با بیان این که مشوق‌هایی نیز برای صادرات پیش‌بینی شده، اظهار کرد: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای امسال رشد ۲۵ درصدی در زمینه‌ی صادرات را تکلیف کرده است که البته در حوزه محصولات کشاورزی تحقق این هدف بستگی به شرایط خاصی چون شرایط اقلیمی داشته و باید دید در فصل برداشت محصولات مهم صادراتی شرایط کشور به چه شکل خواهد بود.

وی در عین حال عنوان کرد: به طور کلی در حوزه صادرات از سوی دولت و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی الزاماتی در نظر گرفته شده است بر این اساس باید دستگاه ها در تامین بودجه صادراتی و پشتیبانی‌های لازم در زمینه خدمات صادرات دقت نظر کافی داشته و توجه داشته باشند که حوزه‌های مختلف کشور از جمله تولید و اشتغال بدون توجه به بخش صادرات هیچ گاه شاهد تحول چندانی نخواهند بود، چرا که صادرات را می‌توان رونق بخش اصلی تولید و اشتغال کشور به شمار آورد.

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: اگر برای این بخش بودجه حمایتی وجود نداشته باشد، دیگر نمی‌توان ظرفیت‌های ایران را به کشورها و شرکت‌های مختلف دنیا معرفی کرد. برهمین اساس لازم است حمایت های کافی در این زمینه صورت بگیرد.

بازاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث هزینه‌های صادرات اشاره کرد و با بیان این که در برخی موارد از جمله حمل و نقل بندری این هزینه‌ها به مراتب بالاتر از کشورهای همسایه است، گفت: ما باید بتوانیم هزینه‌های تمام شده تولید و صادرات را که به صادر کنندگان تحمیل می‌شود را کنترل کنیم تا صادرکنندگان ما انگیزه فعالیت صادرات را از دست ندهند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی با توجه به سودهایی که به تسهیلات بانکی تعلق می‌گیرد نمی‌توان صادرات را با هدف ارتقاء رقابت پذیری آنها تامین مالی کرد، در حالی که رقبای ما وام‌هایی با سود کمتر از پنج درصد دریافت می‌کنند صادرکننده فعال و توانمند ما برای وام‌های بانکی مجبور به پرداخت بهره‌های بالای بانکی است که در عمل در موارد متعدد سود یاد شده از این رقم هم فراتر می‌رود.

مدیرکل سازمان توسعه تجارت ایران در پایان با تاکید بر این که در صدور کالاها باید شرایط رقابتی وجود داشته باشد، اظهار کرد: اگر خدمات به صادرکنندگان در داخل کشور در شرایط رقابتی قرار نگرفته و کیفیت آنها افزایش پیدا نکند و در عین حال بوروکراسی وقت گیر اداری برخی دستگاههای اجرایی همچنان حاکم باشد، صادرات از آنچه هست سخت تر شده و در نهایت دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده امری غیرممکن خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید