سقف فاینانس چینی پُر شد

    کد خبر :62885

درحالی مدیران راه‌آهن مبلغ فاینانس چینی برای راه‌آهن برقی تهران-مشهد را ۱.۶ میلیارد یورو اعلام کرده بودند که قرارداد تامین مالی این پروژه با فاینانس ۱.۵ میلیارد دلاری اگزیم‌بانک چین امضا شد،این یعنی کاهش حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومانی تامین مالی چینی‌ها.

به گزارش تسنیم، قرارداد برقی کردن راه‌آةن تهران-مشهد با فاینانس چینی سرانجام دیروز در غیاب رسانه‌ها بین مسئولان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، بانک صنعت و معدن و اگزیم بانک چینی امضا شد. بر این اساس از 1.7 میلیارد دلار مورد نیاز برای این پروژه، بانک چینی 1.5 میلیارد دلار و بانک ایرانی 200 میلیون دلار را تامین خواهند کرد.

ارقام ذکر شده در قراردادهای دیروز البته با آنچه مدیران راه‌آهن طی چند ماه اخیر آنرا اعلام کرده‌اند، اندکی متفاوت است. معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران 23 خردادماه امسال با اعلام این‌که دو پروژه ریلی گرمسار-گرگان و تهران-مشهد در برنامه برقی سازی راه‌آهن قرار دارد ، گفته بود: در طرح 430 کیلومتری گرمسار-گرگان برای نهایی کردن پیوست های فنی با روس‌های به توافق رسیده‌ایم و امیدواریم به زودی این پروژه آغاز شود.

وی با بیان این‌که مبلغ قرارداد این طرح 1.2 میلیارد یورو است افزود: منابع مالی این طرح از طریق فاینانس کم بهره روسیه تامین و در مدت چهار سال اجرا می‌شود.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با اعلام این‌که منابع مالی برقی سازی راه آهن 926 کیلومتری تهران-مشهد از طریق 1.6 میلیارد یورو فاینانس کم بهره چینی طی چهار سال ساخته خواهد شد، اظهار کرد:‌ همه مجوزها و موارد بانکی این پروژه حل شده و از هفته آینده در فاز اول اقدامات مهندسی بین مشهد تا نیشابور به طول 138 کیلومتر آغاز می‌شود.

به گزارش تسنیم، با توجه به اعداد و ارقام ذکر شده و تغییر مبنای تامین مالی از “یورو” به “دلار” به نظر می‌رسد فاینانس چینی‌ها برای تامین مالی پروژه‌های کشور به سقف خود رسیده است. 1.6 میلیارد یورو با نرخ روز ارز معادل حدود 7500 میلیارد تومان و 1.5 میلیارد دلار نیز معادل حدود 5500 میلیارد تومان است. همانگونه که ملاحظه می‌شود رقم تامین مالی قطار برقی تهران-مشهد طی دو ماه اخیر دستخوش تغییراتی شده و حدود 2000 میلیارد تومانی کاهش یافته است. شاید این مسئله به تمام شدن سقف فاینانس چینی‌ها برای کشورمان ارتباط داشته باشد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سال گذشته سقف فاینانس (تسهیلات تامین مالی خارجی) برای طرح‌ها را طی سال جاری 50 میلیارد دلار تعیین کرده بودند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید