«الف وارد می‌شود» ادای دین به هنرمندانِ فراموش‌شده است

    کد خبر :62725

کارگردان «الف وارد می شود» با اشاره به اینکه این نمایش درد هنرمندان فراموش شده را به تصویر می‌کشد عنوان کرد برای تلطیف شدن فضای تلخ نمایش در بخش هایی از عروسک استفاده شده است.

برکه فروتن کارگردان «الف وارد می شود» درباره اجرای این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: نمایش «الف وارد می شود» نوشته آرمان طیران است که از مردادماه در خانه نمایش اداره برنامه های تئاتر به صحنه می رود.

وی درباره انتخاب نمایشنامه بیان کرد: ما یک گروه تئاتری به نام «رُل» داریم و در نمایش هایی که به صحنه می بریم با افراد ثابت گروه همکاری می کنیم. آرمان طیران نیز نویسنده ثابت گروه است که معمولا نمایش هایی را که کار می کنیم توسط وی به نگارش در آمده است. این اثر نمایشی درد مشترک امروز ماست. اتفاقایی که در چند سال اخیر شاهدش هستیم و آن هم نادیده گرفتن برخی از هنرمندان است که در سال های گذشته شناخته شده و مشهور بودند اما به دست فراموشی سپرده شده و دیگر توجهی به آنها نمی شود.

فروتن درباره ویژگی های نمایش یادآور شد: «الف وارد می شود» درباره یک بازیگر تئاتر و یک بازیگر سینما است که هر دو قبل از انقلاب یکی در لاله زار و دیگری در سینما شهرت و محبوبت زیادی داشتند اما در حال حاضر دیگر فراموش شده اند و این فراموشی باعث منزوی شدن و افسردگی آنها شده و تنها خاطرات قدیمی برایشان باقی مانده است. این دو هنرمند با مرور خاطرات قدیمی درد مشترک جامعه هنری را بازگو می کنند.

این کارگردان تئاتر متذکر شد: در حقیقت در این نمایش دردی همه گیر مطرح می شود که نه تنها گریبانگیر بازیگران شده بلکه بقیه هنرمندان رشته های دیگر را هم درگیر کرده است. بسیاری از هنرمندان پیشکسوت ما تا زمانی که زنده هستند کسی سراغشان را نمی‌گیرد اما به محض اینکه از دنیا می روند برایشان بزرگداشت می گیرند. در این نمایش تلاش کردیم درد هنرمندانی قدیمی و فراموش شده را به تصویر بکشیم و تا حدودی به آنها ادای دین کنیم.

کارگردان نمایش «مکافات» اضافه کرد: امیدوارم این نمایش باعث شود حداقل مردم و مسئولان متوجه بی‌مهری هایی که در حق این هنرمندان می‌شود، بشوند چون فرهنگ یک جامعه را هنرمندانش می سازند و پیش می برند. هنرمندان در هر جامعه ای بسیار ارزشمند شناخته می‌شوند اما در جامعه ما به ویژه به هنرمندان تئاتری بها داده نمی شود.

وی درباره انتخاب بازیگران نمایش توضیح داد: مختار سائقی، حسن اسدی و صفورا کاظمی پور بازیگران این اثر نمایشی هستند. در حقیقت اتفاقی که در این نمایش رخ داده به نوعی برای بازیگران اثر هم افتاده است و این هنرمندان خودشان را روی صحنه نمایش بازی می کنند. حسن اسدی و مختار سائقی جایگاهشان بالاتر از چیزی بوده است که الان در آن قرار دارند به همین دلیل با کاراکترهای نمایش ارتباط خوبی برقرار می کنند.

فروتن تصریح کرد: اگر من از بازیگرانی که این روزها در تئاتر یا سینما فعال هستند، استفاده می کردم مخاطبان نمایش را باور نمی کردند اما با حضور این دو هنرمند تماشاگران واقعی بودن مضمون اثر را بیشتر درک می‌کنند.

وی در پایان صحبت هایش درباره فضاسازی و دکور نمایش توضیح داد: از آنجا که این کار با یک نمایش دیگر به صورت همزمان در خانه نمایش اجرا می شود ما از دکور پرتابل برای کار استفاده کردیم اما تلاش کردیم فضای نوستالژیکی را با استفاده از آکسسوار و وسایل قدیمی برای مخاطب بازسازی کنیم. دکور نمایش رئالیستی است اما بخش هایی از نمایش به شکل سوررئالیستی اجرا می شود به این ترتیب که در فلش‌بک ها و یادآوری خاطرات گذشته از عروسک استفاده می شود تا کمی فضای تلخ نمایش تلطیف شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید