منابع نزدیک به خاندان سعودی فاش کردند

تشدید اختلاف و چنددستگی در عربستان/ ساختن داستان اعتیاد بن‌نایف کار چه‌کسی بود؟

    کد خبر :62656

بخشی از خاندان سلطنتی می‌خواهد به رسانه‌های خارجی این باور را القا کند که بن نایف مردی دچار اختلال قضاوت بوده است و کیفیت لازم برای شاهزاده بودن به خصوص ولیعهد بودن را ندارد.

سایت «میدل ایست آی» با استناد به گزارش‌های منابع نزدیک به خاندان آل سعود اشاره کرده که گزارش‌های منتشر شده درباره اعتیاد محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان سعودی به مواد مخدر بخشی از کارزار حکومتی برای پایان دادن به کار او بوده است و این اخبار صحت ندارند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این سایت می‌نویسد: «رویترز، وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز همگی در گزارش‌های خود داستان‌هایی را منتشر کردند که ادعا می‌کنند محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان سعودی به دلیل اعتیاد به مواد مخدر از مقام خود عزل شده است. رویترز گزارش داده بود که منبعی نزدیک به خاندان سلطنتی گفته بود که از مکالمات میان ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی با بن نایف اطلاع داشته که پادشاه در آن گفته بود که من از شما خواستم که اعتیادتان را ترک کنید اما شما به مشاوره من گوش ندادید و این خطرناک است و بر تصمیمات شما تاثیرگذار خواهد بود.»

میدل ایست آی اما می‌گوید که دو منبع قابل اطمینان از درون خاندان سعودی به این سایت گفته‌اند که این ماجرا و ادعاها ساختگی بوده‌اند. بخشی از خاندان سلطنتی می‌خواهد به رسانه‌های خارجی این باور را القا کند که بن نایف مردی دچار اختلال قضاوت بوده است و کیفیت لازم برای شاهزاده بودن به خصوص ولیعهد بودن را ندارد.

میدل ایست ای اشاره می‌کند که منبع این داستان ساختگی «سعود القحطانی» مشاور دفتر پادشاه عربستان سعودی بوده است. او به چشم و گوش محمد بن سلمان ولیعهد کنونی در دیوان سلطنتی عربستان سعودی تبدیل شده است. کار اصلی او تلفن زدن به روزنامه‌نگاران سعودی و تذکر دادن به آنان درباره نکاتی است که نمی‌توانند درباره آن بنویسند. در زمینه داستان‌سازی ساختگی درباره ولیعهد پیشین نیز کارزار ایجاد شده برای پایان دادن به کار بن نایف بوده است. محمد بن سلمان و القحطانی متوجه شده بودند که بن نایف خود استعفا نخواهد داد و باید او را مجبور به این کار کرد به همین خاطر به رسانه‌ها اعلام کردند که او معتاد به مصرف مورفین است.

در دوره ملک عبدالله و سلطنت او نیز از تاکتیک‌های مشابهی استفاده می‌شد؛ مثلا درباره ملک سلمان که اکنون پادشاه عربستان سعودی است گفته می‌شد که او مبتلا به جنون و فراموشی است.

میدل ایست ای در ادامه اشاره می‌کند که تاکتیک‌های این‌چنینی نشان‌دهنده اوج اختلاف و چنددستگی در خاندان سلطنتی سعودی است. جنگ‌طلبی امروز بین بن سلمان و بن نایف را می‌توان با جنگ قدرت بین ملک فیصل و ملک فهد در روزگاران گذشته مقایسه کرد. با این حال، در آن زمان عزت و احترام و حریم خصوصی در خاندان سلطنتی حفظ می‌شد؛ چیزی که امروز در خاندان آل سعود گویا از بین رفته است. در آن زمان نیز ملک فیصل به گارد ملی عربستان سعودی دستور داد تا کاخ پادشاه را محاصره کنند اما هرگز احازه بی‌احترامی به پادشاه را نداد و در نهایت او مجبور به تبعید شد اما بی‌احترامی‌ای نسبت به او نشد.

کارزار رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی علیه حکم خلع بن نایف از مقام ولیعهدی آغاز شده است؛ آن هم در کشوری که کوچکترین فعالیت مخالفی در اینترنت می‌تواند فرد خاطی را به پنج سال زندان محکوم کند. از جمله معترضان به این تصمیم عبدالعزیز بن فهد پسر ملک فهد است که توئیتی را با هشتگ نه به آسیب رساندن به محمد بن نایف منتشر کرده است. از جمله افراد معترض دیگر در مقابل بن سلمان می‌توان به شاهزاده بن عبدالله رییس گارد ملی و شاهزاده احمد عبدالعزیز جوان‌ترین برادر ملک سلمان اشاره کرد.

میدل ایست ای در اشاره می‌کند که نشانه‌هایی از آشفتگی در خاندان سلطنتی عربستان سعودی وجود دارد؛ از جمله آنکه نه پادشاه کنونی و نه پادشاه آینده در نشست اخیر جی-۲۰ شرکت نکردند. این در حالیست که نشست جی -۲۰ اهمیت بالایی دارد. چه چیزی مانع از آن شد که بن سلمان این فرصت طلایی را برای بیان نظراتش در جی-۲۰ از دست بدهد؟

پادشاه عربستان سعودی قصد اصلاح نیروهای نظامی آن کشور را دارد. شاید در ابتدا تصور شود این کار بخاطر مقابله با ایران است اما گزارش‌هایی وجود دارند که نشان می‌دهند او به گارد ملی و وزارت کشور اعتماد ندارد و باور دارد این نهادها هنوز به بن نایف وفادار هستند. در نتیجه، او قصد دارد گارد سلطنتی را با استفاده از نیروهای نظامی سابق آمریکا بازسازی نماید

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید