حریم خصوصی شما درخطر است! عکس‌های خصوصی را دست‌به‌دست نکنید

    کد خبر :62651

هنوز پای فضای مجازی به زندگی ایرانیان باز نشده بود که سی دی فیلم عروسی فلان فوتبالیست، فیلم تولید فلان بازیگر، رختکن تیم ملی قبل از مسابقه و … دست‌به‌دست می‌شد و شاید اغماض در این خصوص سبب شد اتفاقاتی ناگوار رخ دهد…

انتشار تصاویر خصوصی از یک مجری که سال‌هاست دور از صحنه رسانه مانده است بار دیگر نگرانی‌ها در خصوص ورود به حریم خصوصی افراد را افزایش داد.

مدت‌هاست جامعه ایران با شکسته شدن حریم خصوصی زندگی افراد روبروست. انتشار فیلم‌های خصوصی عروسی، جشن تولد و … افراد سرشناس در سال‌های گذشته ضرورت برخورد با این مسئله را روشن کرد اما کنجکاوی افکار عمومی برای دیدن تصاویر این قبیل افراد خود عاملی برای سودجویی کسانی است که بنیان‌های فرهنگی و فکری ایرانیان را با این دست اقدامات نابود می‌کنند.

هنوز پای فضای مجازی به زندگی ایرانیان باز نشده بود که سی دی فیلم عروسی فلان فوتبالیست، فیلم تولید فلان بازیگر، رختکن تیم ملی قبل از مسابقه و … دست‌به‌دست می‌شد و شاید اغماض در این خصوص سبب شد اتفاقاتی ناگوار رخ دهد.

کم‌کم پای فیلم‌های غیراخلاقی به این بازار باز شد و بنا بر اعلام مسئولان نیروی انتظامی، فیلم غیراخلاقی یک بازیگر زن گردش مالی چهار میلیارد تومانی را سال‌ها قبل دارا بود.

زنگ‌های خطر یکی پس از دیگری به صدا درمی‌آید و همچنان تدبیری در این حوزه اندیشیده نمی‌شود. فضای مجازی و فراگیر شدن آن راه را بر سودجویانی ازاین‌دست باز کرد، حالا در کانال‌ها تلگرامی و … به‌سادگی فایل‌هایی از زندگی خصوصی افراد دست‌به‌دست می‌شود.

حالا به‌تازگی تصاویری از آزاده نامداری، مجری سابق تلویزیون که مدت‌هاست از صحنه دورمانده، منتشرشده است. این تصاویر که در کنار تصاویر چادر پوشیده وی در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شود، واکنش وی را نیز به همراه داشت. او تأکید کرده است که با محارم خود در باغی بوده اما کسی بی‌اجازه وی تصاویری از وی گرفته و منتشر کرده است.

موضوع اینجا راست بودن یا نبودن اظهارات و نقل‌قول‌ها نیست، آنچه اهمیت دارد رویکرد جامعه به موضوعاتی ازاین‌دست است.

هرچند شخصیت‌های مشهور و شناخته‌شده باید این نکته را در نظر بگیرند که ممکن است قربانی سودجویی عده‌ای شوند و درنتیجه همه‌جا باید مراقبت لازم را به عمل بیاورند اما باید توجه داشت که امتناع مردم از دست‌به‌دست کردن چنین تصاویری، خود می‌تواند راه را بر سودجویی و سوءاستفاده در این فضا ببندد.

دست‌به‌دست شدن این تصاویر در حالی رخ می‌دهد که جامعه ایران، جامعه‌ای فرهنگی، با سابقه دیرینه تمدن است و بدون تردید آگاهی‌رسانی در این حوزه می‌تواند مانعی بزرگ بر سر راه ورود به حریم خصوصی افراد ایجاد نماید.

در عین تمرکز بر فعالیت فرهنگی و آگاه کردن جامعه نسبت به خطرات ناشی از ورود به حریم خصوصی افراد و ریختن آبروی آنان، برخورد جدی پلیس فتا با مجرمانی ازاین‌دست در فضای مجازی ضرورتی انکارناپذیر است. سالم‌سازی فضا در این حوزه اقدامی بسیار جدی است که باید در دستور کار تمامی سیاست‌گذاران، مسئولان و کاربران قرار گیرد و اغماض در این حوزه جایی ندارد.
منبع: بولتن نیوز

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید