ممانعت برخی مسئولان از ورود مهندسان به تاسیسات ساختمان

    کد خبر :62383

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به این‌که برخی مسئولان از ورود مهندسان تاسیسات به ساخت و سازها جلوگیری می‌کنند، گفت:‌ در بخش انرژی وضعیت ما اسفبار بوده و ۵ برابر میانگین جهانی مصرف می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حسن قربانخانی در کنفرانس ملی نقش مهندسی مکانیک در ساخت و سازها، اظهار کرد: در 100 سال اخیر جمعیت ایران 8 برابر شده و منابع آبی به کمتر از یک هشتم رسیده است. از این رو وضعیت ما در مصرف آب بسیار بسیار بحرانی است.

وی با بیان این که مصرف آب بیشتر در بخش کشاورزی است، تصریح کرد: در بخش انرژی وضعیت ما اسفبار بوده و 5 برابر میانگین جهانی مصرف می‌کنیم.

وی با بیان این‌که 40 درصد منابع انرژی کشور در بخش ساختمان‌های مسکونی و تجاری مصرف می‌شود،‌ افزود:‌ ساختمان‌ها را برای یک دوره پریود 50 ساله می‌سازیم اما در بخش تاسیسات مکانیکی و برقی از همان روز اول با آنها سر و کار داریم. جای تاسف است که در تهران 68 درصد ساختمان‌های زیر 1500 متر وجود دارد که از در آنها از خدمات مهندسان برق و تاسیسات استفاده نمی‌شود.

وی با انتقاد از کسانیکه از ورود مهندسان تاسیسات به ساخت و سازها ممانعت می‌کنند، اظهار کرد: متولیان امر این ضرورت را درک نمی‌کنند،‌چه کسی چنین اجازه‌ای را داده است. مطمئن هستم این افراد در درگاه الهی پاسخگو نخواهند بود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان این‌که هنوز بحث در این است که ساختمان‌ها را باید مهندسان بسازند یا افراد دیگر،‌ گفت:‌قانونگذار گفته ورود افراد فاقد صلاحیت در ساخت و سازها جرم است، پس چرا برخی به بهانه‌های واهی از ورود مهندسان به این بخش جلوگیری می‌کنند.

قربانخانی تاکید کرد: می‌خواهیم مردم را با حقوق خودشان آشنا کنیم، مگر می‌شود کسی ماحصل زندگی خود را برای خرید بگذارد اما سازنده هیچ تضمینی به وی ندهد.

وی با اشاره عضویت 400 هزار نفر سازمان‌های نظام مهندسی، گفت: در ایران عمر ساختمان‌ها 30 سال است اما در کشورهای دیگر 90 سال یعنی 3 برابر ماست. به ازای هر سال افزایش عمر ساختمان‌ها در کشور 4000 میلیارد تومان صرفه جویی حاصل می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید