بازار فیلم باید محل خرید آثار خارجی هم باشد

معاون امور بین الملل سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره اقتضائات این دوره از بازار فیلم و نقاط ضعف و قوت آن توضیح داد.

امیر اسفندیاری معاون امور بین الملل سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به برگزاری بازار فیلم در سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: معمولا برای بازار فیلم جشنواره فیلم فجر تعدادی غرفه‌دار دعوت می کردیم که آنها نیز محصولات خود را برای عرضه به این بازار می آوردند و علاوه بر آن تعدادی خریدار نیز برای خرید آثار سینمای ایران دعوت می شدند اما امسال توجه بیشتری به حضور خریداران شده است.

وی ادامه داد: در بیستمین بازار فیلم ایران نزدیک به ۴۵ خریدار تاییدشده داشتیم که فکر می کنم از این تعداد ۳۹ شرکت به جشنواره آمده اند. این خریداران از کمپانی های مختلف در این بازار حضور پیدا کرده اند تا آثار ایرانی را دیده و حق پخش آنها را برای تلویزیون، سینما و یا  ایرلاین ها خریداری کنند.

معاون امور بین الملل جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: خریداران با حضور در بخش ویدئو لایبرری می توانند به تولیدات سه سال گذشته سینمای ایران دسترسی پیدا کنند و آثار مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

وی درباره چگونگی دعوت از مدعوین بازار فیلم توضیح داد: برای انتخاب خریداران دعوت شده به بازار فیلم ایران از همه پخش کنندگانی که در سینمای ایران فعالیت دارند درخواست کردیم تا نام کسانی را که در خارج از کشور از پخش کنندگان ایرانی آثاری را خریداری کرده اند معرفی کنند و ما نیز آنها را دعوت کنیم. در واقع می توان گفت تمام خریدارانی که در این بازار حضور دارند، پیش از این سابقه خرید آثار ایرانی را داشته اند.

اسفندیاری تاکید کرد: همچنین نمایندگان و برنامه ریزان جشنواره های مختلف نیز به این بازار دعوت شدند که این دعوت و حضور تا امروز کمک زیادی به دیده شدن سینمای ایران کرده است. می توان گفت جشنواره جهانی فیلم فجر یک گام مهم برای عرضه بین المللی آثار سینمای ایران است و می تواند اتفاق های بسیار خوبی برای دست اندرکاران سینمای ایران رقم بزند. همین سال گذشته در بازار فیلم ایران، چند فیلم ایرانی برای حضور در جشنواره های بین المللی انتخاب شد که از آن جمله می توان به انتخاب فیلم «دختر» رضا میرکریمی برای اولین حضور بین المللی خود در جشنواره فیلم «مسکو» اشاره کرد که توانست سه جایزه بین المللی را همراه داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تعداد غرفه ها در این دوره نسبت به گذشته کمتر شده است، توضیح داد:  بازار فیلم ایران یک سابقه بیست ساله دارد و در برخی از دوره ها تعداد غرفه داران در این بازار به عدد ۱۰۰ می رسید، اما امروز این تعداد غرفه نداریم. در توضیح این مطلب باید بگویم که بعد از چندین دوره تعداد غرفه داران در بازار فیلم افزایش پیدا کرد که عده ای از دست اندرکاران سینمای ایران نسبت به این شرایط معترض بودند و از ما خواستند تعداد خریداران افزایش پیدا کند.

معاون امور بین الملل سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر ادامه داد: نباید فراموش کرد که یک بازار مهم، بازاری است که در آن هم خریدار و هم فروشنده حضور داشته باشد. ایده آل من در برگزاری یک بازار فیلم، یک بازار با فضای بیشتر است ولی در حال حاضر امکانات ما بسیار محدود است. امیدوارم در آینده یک کاخ جشنواره مناسب ایجاد شود تا فضای مناسب برای گسترش بخش های مختلف جشنواره فیلم فجر وجود داشته باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: تاکید می کنم که با تمام شرایط موجود، استقبال خوبی از جشنواره جهانی فیلم فجر و بازار فیلم صورت گرفته است. همچنین نماینده فیاپ به این جشنواره آمده است تا ببیند این جشنواره در چه سطحی برگزار می شود که خوشبختانه وی نیز از این جشنواره و نحوه برگزاری آن بسیار راضی است. تمام این اتفاقات نشان می دهد که ما در ایران یک جشنواره بین المللی با استانداردهای مناسب برگزار می کنیم.

اسفندیاری درباره علت کاهش فروشندگان در بازار فیلم توضیح داد: زمانی که تعداد غرفه های بازار فیلم ایران به عدد ۱۰۰ رسیده بود یعنی تعداد زیادی فروشنده به ایران آمده بودند و هزینه های خود را پرداخت می کردند و آثار خود را در بازار ارائه می کردند. بازار فیلم ایران ۲۰ سال است ادامه پیدا کرده است و طی سال های گذشته این انتقاد به ما وارد بود که تعداد خریداران کم و تعداد فروشندگان زیاد است که امسال این روند برعکس شده است و حالا می گویند تعداد فروشندگان کم است.

یک بازار خوب بازاری است که تعداد فروشندگان نیز به اندازه تعداد خریداران باشدوی بیان کرد: البته فکر می کنم که این انتقادها سبب می شود که ما به یک تعادلی در برگزاری این بازار برسیم. در نهایت نباید فراموش کرد که یک بازار خوب بازاری است که تعداد فروشندگان نیز به اندازه تعداد خریداران باشد.

اسفندیاری در توضیح این مطلب که تا زمانی که اکران فیلم خارجی نداشته باشیم خرید فیلم خارجی هم معنا پیدا نمی کند، گفت: در بنیاد سینمایی فارابی و در سال های قبل، هر سال نزدیک به ۳۰ تا ۵۰ فیلم خارجی خریداری می شد و آنها در سانس های ویژه سینما فرهنگ و چند سینمای دیگر نمایش داده می شد. از نظر من این روند باید ادامه پیدا کند و ما قطعا باید نمایش فیلم خارجی را به صورت انتخاب شده داشته باشیم. من معتقدم تا زمانی که فضای کافی برای نمایش فیلم های ایرانی در کشور وجود نداشته باشد نمایش فیلم های خارجی به صورت محدود در کشور صورت گیرد.

معاون امور بین الملل سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر در پایان تاکید کرد: سیاست هایی که در مورد برگزاری این جشنواره و بازار فیلم اعمال می شود بسیار مهم است. سیاستگذاران بازار باید با توجه به نظر کارشناسی و تخصص خود برای بازار برنامه ریزی کنند. زمانی که دبیر جشنواره تغییر می کند و آن دبیر نیز تحت تاثیر اظهارنظرهای مختلف قرار گیرد و تعداد خریدار و یا فروشنده را زیاد کند درست نیست. یک بازار فیلم باید تعادلی میان خریدار و فروشنده داشته باشد که بتوان به آن به عنوان یک بازار خوب منطقه ای اشاره کرد. کما اینکه بازار فیلم ایران پیش از این به این نقطه رسیده بود و شرکت های مختلف علاقمند به حضور در این بازار بودند. فکر می کنم ثبات سیاست های درست و کارشناسی و درنظر نگرفتن صحبت های غیرکارشناسی باعث تداوم یک بازار می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید