گیل آبادی درباره تهدید به توقیف نمایشش لب به سخن گشود

    کد خبر :62236

کارگردان نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» پس از کنسل شدن نمایشش در شب گذشته و بازبینی مجدد اثر، با بیان اینکه این اثر نمایشی دردنگار است گفت: «بعضی افراد سر منشا آسیب‌های اجتماعی را گم کرده‌اند.»

به گزارش  خبرنگاران پویا، در برنامه اجرایی تماشاخانه ایرانشهر، قرار بر این بود از ابتدای مرداد ماه دو نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» شهرام گیل‌آبادی و «شرق دور، شرق نزدیک» حمیدرضا نعیمی در سالن سمندریان توأمان روی صحنه روند؛ اما به دلیل تقاضای هر دو گروه برای اجرا در ساعت 21، در نتیجه نعیمی تصمیم بر آن گرفت گروه خود را به تماشاخانه تازه تأسیس شهرزاد منتقل کند.

داستان در تاریخ یک مرداد آغاز شد. گروه گیل‌آبادی در کمال تعجب نمایش آغازین را رأس ساعت 19:30 آغاز کردند؛ در حالی که مدعی بر آن بودند که توانایی اجرا در این ساعت را ندارند. همچنین برای روزهای آینده نیز این ساعت بلیت‌فروشی می‌شود.

روز گذشته حاشیه بالا می‌گیرد. اجرای ساعت 19:30 کنسل می‌شود و بازبینان شورای نظارت به جای خریداران بلیت وارد سالن می‌شود. با آنکه اجرای ساعت 21:30 روی صحنه می‌رود؛ اما شنیده شد نمایش با ممیزی روبه‌رو شده است که مهمترین آن حذف استفاده مخاطبان از تلفن‌های همراه در طول اجراست. در روز افتتاحیه یک لایو اینستاگرام آغازگر این حاشیه می‌شود.

شب گذشته برخی از کانال‌های تلگرامی مدعی می‌شوند که نمایش توقیف شده است؛ اما روابط عمومی ایرانشهر در گفتگو با خبرنگار تسنیم عنوان می‌کند موضوع صرفاً درباره برخی ممیزی‌ها بوده و اجرای دوم نمایش با تأخیری 45 دقیقه‌ای روی صحنه رفته است.

با این حال شهرام گیل‌آبادی نسبت به اتفاقات شب گذشته واکنش نشان داده است. او در گفتگویی با اشاره به موضوع نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» که درباره آسیب‌های اجتماعی از جمله زنان کارتن‌خواب است، گفته است: «این افراد دچار کژتابی اجتماعی شده و همراه با مشکلات منشاء الهی را گم کرده‌اند و حال اینکه بعضی‌ها به دنبال یافتن مقصر ر این نمایش هستند.»

وی با اشاره به استفاده از موسیقی های قدیمی در این نمایش اظهار کرد: «استفاده از این موسیقی‌ها برای نخستین بار در این نمایش اتفاق نیفتاده است؛ بلکه نوای آنها بارها در سریال، فیلم سینمایی و تئاترهای مختلف به گوش رسیده است.»

گیل‌آبادی بار دیگر به موضوع نمایش پرداخته و افزوده است: «کارتن خواب‌ها فرهنگی جدای از فرهنگ اصلی جامعه را پذیرفته‌اند که برای شخصیت‌پردازی و ارتباط نزدیک‌تر با مخاطب باید فرهنگ آنها را در صحنه نشان داد. در «یک دقیقه و سیزده ثانیه» توجه جدی به آسیب های اجتماعی به ویژه زنان کارتن خواب و علل به وجود آمدن آنها شده است.»

کارگردان نمایش «سپنج رنج و شکنج فرخنده» تأکیدات مقام معظم رهبری بر رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی را یادآور شده و گفته است: «ایشان به تمام مسئولان به صورت جدی رسیدگی به این امور را تذکر داده اند تا جامعه به سمت سلامت کامل پیش برود و هر کدام از ما باید نقش خود را برای رفع این معضلات به درستی ایفا کنیم.»

وی با تأکید بر اینکه اهل هنر باید جسارت بیان موضوعات مختلف، نقد، اعتراض اجتماعی همگن و همسان با فضای اجتماعی را داشته باشند، گفت: «اگر هنرمند دارای این خصوصیات نباشد هنر را مطرود کرده و راهی برای حل مشکلات باقی نمی‌ماند.»

گیل آبادی همچنین به لایو اینستاگرام هم اشاره کرده است و گفته:«عده‌ای مانند کبک سر در زیر برف کرده‌اند و نه تنها به دیگران اجازه بیان مشکلات نمی‌دهند؛ بلکه به تخریب نیز می‌پردازند. آسیب‌های اجتماعی باید کالبدشکافی شوند تا با کمک و همراهی مردم برای کنترل و رفع آن اقدامی صورت گیرد. هیچ فردی نمی‌تواند با ایجاد مشکلات در مسیر بیان معضلات، هنرمند را از کار خود بازدارد زیرا افرادی که اقدام به تخریب می‌کنند باعث آسیب رساندن به جامعه می‌شوند.»

او درباره شبهات موجود در اثرش مدعی شده است: «هیچ فضای رقصی در اجرای نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» وجود ندارد و تمامی گفته‌ها در این زمینه کذب است.»

اتفاقات شب گذشته در حالی رخ می‌دهد که یک رسانه در یادداشتی با عنوان «نگاهی به کارنامه‌ پر ابهام و عجیب «حسین پارسایی» از مدیران شهرداری و دولت / امروز باد به کدام سمت می وزد؟!» از وضعیت مدیریت تماشاخانه ایرانشهر و البته کاستی‌هایی در حوزه ممیزی انتقادات تندی کرده است.

هنوز حسین پارسایی نسبت به اتفاقات اخیر و البته یادداشت مملو از اتهام واکنشی نشان نداده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید