سیف تعجب کرد

    کد خبر :62122

رییس‌کل بانک مرکزی با اعلام “از صحبت‌های رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره نحوه ساماندهی مؤسسات غیرمجاز تعجب می‌کنم”، گفت: بنده و همکارانم بارها در جلسات خصوصی و عمومی وظایف و اختیارات بانک مرکزی را تشریح کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ولی‌الله سیف با ابراز اینکه “در مورد موضوع مؤسسات غیرمجاز و نحوه ساماندهی آنها توضیحات لازم را نیز ارایه کرده‌ایم”، افزود: من از اظهارنظر اخیر آقای پورابراهیمی تعجب می‌کنم، ایشان غالباً در جلسات رویکرد حمایتی دارند و از وضعیت ساماندهی مؤسسات غیرمجاز ابراز رضایت می‌کنند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اخیراً طی سخنرانی در مسجد روستای پشته شیران کوهپایه از توابع شهرستان کرمان گفته است: «به آقای سیف گفتم در حوزه قانونگذاری چه باید می‌کردیم که نکردیم، برای جلوگیری از بحران، قانون تصویب کردیم. حالا می‌گویید این خلاف است و مجوز نداشته‌اند و مردم مال‌باخته‌اند؟ این‌گونه با مردم صحبت کنیم؟ جای تعجب است. اگر کسی نمی‌تواند در حوزه بانک مرکزی کار کند…».

سیف در واکنش به این سخنان رییس کمیسیون اقتصادی گفت: آقای پورابراهیمی در دوره قبلی عضو شورای پول و اعتبار بودند و در جریان کامل مسائل مربوط به مؤسسات غیرمجاز هستند. در حال حاضر نیز ایشان به‌عنوان رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از جزئیات این موضوع و نیز حدود و ثغور اختیارات بانک مرکزی در ساماندهی مؤسسات غیرمجاز آگاهی دارند.

رییس کل بانک مرکزی افزود: به آقای پورابراهیمی گفتم “شما به‌خوبی می‌دانید بانک مرکزی وارث مؤسسات غیرمجازی است که طی دو دهه گذشته بی‌حساب و کتاب و بدون هیچ‌گونه نظارتی مانند علف هرز، سبز شده و منابع مردم را با وعده و وعیدهای فریبنده مورد سوء استفاده قرار داده‌اند و در شرایط حاضر بانک مرکزی مصمم است این وضعیت عجیب و غریب را که بستر انواع فسادها را فراهم کرده است ساماندهی کند و اجازه ندهد بیشتر از این ادامه پیدا کند”.

وی با تأکید بر اینکه پیش‌نیاز مهم برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، سالم‌سازی و انضباط‌بخشی بازار مالی است، گفت: بانک مرکزی نباید در این مسیر تنها بماند و از نمایندگان محترم مجلس و ایشان انتظار حمایت و همراهی جدی داریم. البته اخیراً در قوانین احکام دائمی و برنامه ششم توسعه مواد بسیار مناسبی را در تقویت اختیارات بانک مرکزی شاهد بوده‌ایم که ابزار مناسبی برای جلوگیری از بروز چنین مصائبی در آینده خواهد بود و لازم می‌دانم از بابت تصویب آنها از نمایندگان محترم تشکر کنم.

رییس شورای پول و اعتبار با تأکید بر اینکه بانک مرکزی در جلسات مختلف با مجلس، به‌دنبال مشورت گرفتن و همفکری درخصوص حل مسئله مؤسسات غیرمجاز به‌بهترین شیوه است، گفت: طی مدت اخیر برای ارایه گزارش به نمایندگان محترم مجلس، تمام‌قد در مجلس و کمیسیون‌های مختلف حاضر شده‌ایم و از همکاران مجلس برای اتخاذ بهترین راهکار ساماندهی مؤسسات غیرمجاز، مشورت و همفکری طلب کرده‌ایم. از طرفی راهکارهای مختلف حل مسئله را طرح کرده و پذیرای انتقادها و دیدگاه‌های نمایندگان محترم بوده‌ایم، به‌علاوه، با هیئت رییسه مجلس نیز تعامل مناسب داریم.

سیف، هدف اصلی بانک مرکزی را انجام اقدامات اصلاحی با بهترین و مناسبترین روش‌ها توصیف کرد و گفت: تقاضای حقیر از عزیزان، حمایت کامل در این مسیر است البته همواره از هرگونه پیشنهادی هم که ارائه فرمایند استقبال می‌کنیم.

وی گفت: موضوع مؤسسات غیرمجاز نباید به یک بحث سیاسی تبدیل شود و ساماندهی آنها بایستی با استفاده از تجربه‌هایی که در سایر کشورها وجود دارد، با حول و قوه الهی تا تحقق وضعیت مطلوب دنبال شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید