طلسم “سلام” می‌شکند؟

    کد خبر :62080

 ساخت ترمنیال سلام برخلاف تمام وعده‌ها لاکپشتی شده و مدیر تازه وارد شهر فرودگاهی با چالش بزرگی در خصوص اتمام ترمنیال سلام مواجه است، پروژه‌ای که فتاحی وعده اتمام آنرا برای اردیبهشت ۹۶ داده بود در پیشرفت کمتر از ۵۰ درصد به سر می‌برد.

به گزارش تسنیم، ترمنیال زیارتی سلام طی دو سال اخیر درگیر حواشی متعددی بوده؛ از خرید‌های خارجی گرفته تا بدعهدی‌های پیمانکار.

وزیر راه و شهرسازی اوایل سا 94 پس از بازدیدی چند ساعته از فرودگاه امام، وعده افتتاح این طرح را طی 14 ماه (اوایل تابستان سال 95) داد.

این در حالی بود که چند ماه قبل از موعد مقرر، ساخت ترمنیال سلام متوقف شد تا جاییکه تابلو روزشمار اتمام این پروژه عدد منفی یک را نشان داد. مسئله جالب آن‌که وزیر راه و شهرسازی پس از این خلف وعده، وعده‌ای جدید برای اتمام ساخت ترمنیال سلام داد. آخوندی اواخر خرداد ماه سال 95 در صحن علنی مجلس با بیان “قرار بود ظرفیت فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به 50 میلیون نفر مسافر برسد” گفته بود: در حال حاضر این فرودگاه تنها 6 میلیون مسافر دارد اما خوشبختانه برنامه توسعه این فرودگاه را در دست اقدام داریم به همین منظور ترمینال سلام طی سال‌جاری افتتاح می‌شود و افزایش 80 درصدی این فرودگاه از دیگر برنامه‌های در دست اقدام است.

یک روز بعد از این ادعاها، فتح‌الهی نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران پاسخ وزیر راه و شهرسازی را داد.

وی با بیان این‌که گزارش وزیر راه در صحن علنی مجلس خلاف واقع بود، تاکید کرد: پروژه های احداث ترمینال زیارتی سلام، اپرون (پارکینگ هواپیما) ، راه های دسترسی اپرون ترمینال سلام، پل هواپیما رو، باند جنوبی، بهسازی باند شمالی،توسعه پارکینگ3، رستوران و پیر شرقی و غربی و پروژه شهرک فرودگاهی در حال حاضر تعطیل شده است.

وی با تاکید بر این‌که در پروژه ترمینال سلام تا بهمن پارسال حدود 500 نفر فعالیت می‌کردند اما اکنون کارگران تعدیل شده اند، افزود: مقرر بود از سال گذشته بخش خصوصی وارد عمل شده و کارها رونق بگیرد، اما هنوز خبری نیست و بدهی سنگین کارفرمایان به پیمانکاران همچنان باقی است. نبود بودجه برای پرداخت طلب پیمانکار از طرف مجری طرح و نیاز مالی برای خرید مصالح و اقلام مورد نیاز دلیل تعطیلی این پروژه ها هستند.

این در حالی بود که فتاحی سرپرست کنونی شهر فرودگاهی امام تیر ماه سال 95 در قامت عضو هیئت مدیره شهر فرودگاهی امام در جمع خبرنگاران گفت: ساخت ترمینال سلام متوقف نشده و کارها در دست انجام است. در رابطه با این ترمینال نیازمند تامین منابع مالی هستیم که این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تاکید بر این که ترمینال زیارتی سلام برای کمک به ترمینال یک فرودگاه به زودی به مرحله بهره‌برداری می‌رسد یادآور شد: اگر تامین منابع مالی مورد نیاز که حدود 300 میلیارد تومان برآورد می‌شود، محقق شود در این ترمینال فروردین یا اردیبهشت سال آینده (96) تکمیل می‌شود.

به گزارش تسنیم،‌از تیرماه سال گذشته به این سو، به جز امضای قرارداد سرمایه‌گذاری با بنیاد مستضعفان و تاسیس یک شرکت به نام “شرکت احداث و راه‌اندازی پایانه سلام” اتفاق خاصی برای این پروژه روی نداده است. نه خبری از بهبود روند ساخت و ساز است و نه این‌که مصائب و مشکلات نیروهای کار این طرح برطرف شده است. خرداد امسال مدیرعامل شرکت احداث و راه‌اندازی پایانه سلام گفته بود که پرداخت کارکنان و کارمندان ترمینال سلام به روز شده است. اما بررسی‌ها نشان داد که این اظهارات فقط یک ادعا بوده است.

طی ماه‌های اخیر مدیرعامل سابق شهر فرودگاهی امام طی نامه‌ای خواستار تخریب ساختمان وی آی پی ترمنیال سلام به دلیل مسائل امنیتی و افزایش خدمات ‌رسانی به مردم شد. اما پیمانکار پروژه تا امروز به این خواسته کارفرما توجهی نکرده و حاضر نیست ساختمان وی آی پی را تخریب کند.

به طوز واصح مشخص نیست چرا پروژه ساخت ترمنیال سلام به این حال و روز افتاده است. آیا پای ضعف مدیریتی در کار است؟ آیا پیمانکار توانایی لازم را ندارد؟ آیا منابع مالی تامین نشده است؟ در پاسخ به سئوال اول باید گفت اگر چنین بود که وزیر راه و شهرسازی خیلی پیش‌تر نسبت به جابجایی مدیر شهر فرودگاهی اقدام می‌کرد و در وقت‌های اضافه اقدام به برکناری وی نمی‌کرد. از سوی دیگر نحوه تغییر و تحول مدیریتی در راس شهر فرودگاهی امام تا حدود زیادی عجیب بود؛ وزیر راه در حکم انتصاب سرپرست به استعفای مدیرعامل شهر فرودگاهی اشاره کرده، در حالی که گفته می‌شود اساسا هیچ استعفای در کار نبوده است.

فارغ از حواشی عزل و نصب‌های این روزهای وزیر راه و شهرسازی، سرپرست جدید باید طی در مدت کوتاهی برنامه‌های توسعه‌ای شهر فرودگاهی امام خمینی از جمله طرح ترمینال سلام را ساماندهی کند. تا اینجای کار شرکت سازنده خیلی با کارفرما همراه نبوده که یک نمونه بارز آن عدم توجه به تخریب ساختمان وی آی پی بوده است. باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده مدیر تازه وارد چه تصمیماتی برای شهر فرودگاهی امام اتخاذ می‌کند. خرید‌های خارجی، صورت وضعیت‌های آنچنانی و … از جمله مواردی است که بی شک در روند ناامیدکننده ساخت ترمنیال سلام تاثیرگذار بوده‌، مسائلی که به نظر می‌رسد نهادهای نظارتی باید هرچه سریعتر به آنها ورود کنند تا شاید شاهد ساخت و بهره‌برداری یکی از پروژه‌های مهم حوزه حمل‌ونقل هوایی کشور باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید