جدیدترین اخبار
۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۵ اقتصادی کد خبر :62028

گازوئیل ارزان مانع نوسازی ناوگان جاده‌ای

 

کمتر کسی به این موضوع توجه می‌کند که پایین بودن قیمت گازوئیل به‌جای اینکه مزیت رقابتی ایران در حوزه حمل‌ونقل باشد، بلای جان توسعه این حوزه است.
ناوگان فرسوده جاده‌ای ایران با تکیه به رانت پنهانی که در گازوئیل ارزان وجود دارد، با قدمتی که در بعضی کامیون‌ها به ۵۰ سال می‌رسد کماکان به حیات خود ادامه می‌دهد و با این وضعیت نه نوسازی ناوگان امکان‌پذیر است و نه ارتقای بهره‌وری در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای. فزونی تعداد کامیون‌ها بر عرضه بار هم که مشکلات عدیده‌ای برای کامیون‌داران ایجاد کرده، به عقیده مسئولان حوزه حمل‌ونقل، ریشه در ارزانی گازوئیل دارد و این درحالیست که طبق قانون قیمت گازوئیل باید طبق برنامه‌های کلان توسعه کشور به فوب خلیج‌فارس نزدیک می‌شد، اما این الزام قانونی قربانی مصلحت‌اندیشی‌هایی همچون سیاست‌های ضد تورم دولت شده است.

مشکلات ناشی از پایین بودن قیمت سوخت

به گزارش بازتاب به نقل از کسب و کار ، داود کشاورزیان، معاون وزیر راه‌وشهرسازی درباره پایین بودن قیمت سوخت خودروهای سنگین (گازوئیل) بیان کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما در حمل‌ونقل جاده‌ای، پایین بودن قیمت سوخت است. کامیون‌های قدیمی با وجود مصرف بالای سوخت، کماکان در حال تردد در جاده‌ها و جابه‌جایی بار هستند، چراکه قیمت سوخت پایین بوده و حتی با بالا بودن مصرف سوخت، باز هم درآمد دارند؛ بنابراین انگیزه‌ای برای نوسازی ناوگان باری جاده‌ای وجود ندارد. وقتی با ۴۰ میلیون می‌توان یک کامیون فرسوده خریداری کرد، دیگر کسی حاضر نیست با ۴۰۰ میلیون تومان کامیون نو بخرد، چون قیمت و مصرف سوخت یکسان است. وی افزود: از طرف دیگر عرضه مازاد کامیون داریم؛ به این معنا که هر کسی که بیکار باشد، یک کامیون تهیه کرده و به جابه‌‌جایی بار در جاده می‌پردازد. نتیجه پایین بودن قیمت سوخت و بالا بودن عرضه کامیون نسبت به بار، ایجاد صفوف طولانی کامیون‌ها در بنادر، یک سر خالی بودن بار کامیون‌ها، افزایش پورسانت شرکت‌های حمل‌ونقلی در ازای تخصیص بار به رانندگان متقاضی و… خواهد بود که در حال حاضر چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد.

ادامه سیاست ضد تورمی در سوخت به نفع کشور نیست

رئیس سازمان راهداری با انتقاد از اینکه هیچ دستگاهی به آلاینده بودن کامیون‌‌های فرسوده معترض نیست، گفت: با وجود آلودگی هوا، ولی باز هم شاهد تردد اتوبوس‌ها و کامیون‌هایی هستیم که بر اثر شدت فرسودگی، از اگزوز آنها گازوئیل خارج می‌شود. ما بارها به آنها پیشنهاد اعطای تسهیلات ارزان داده‌ایم، اما حاضر نیستند حتی با ارزان‌ترین تسهیلات هم کامیون یا اتوبوس خود را نو کنند؛ می‌گویند نمی‌توانیم اقساط آنها را بازپرداخت کنیم. به گفته این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی، اگر قیمت سوخت ناوگان باری و مسافری جاده‌ای (گازوئیل) بالا باشد، دیگر برای کامیون‌دار صرف نمی‌کند تا یک سرخالی به مقصد برسد، بلکه مسیرهایی را می‌پذیرد که مطمئن است دو سر پر بودن بار خود را داشته باشد، به جز برخی کامیون‌هایی که کاربری تک‌بار مانند بُنکر سیمان یا حمل مواد سوختی دارند؛ ضمن اینکه اگر کامیون‌ها بدانند که در هر دو سر بار دارند، قیمت‌ها را کاهش می‌دهند، چون به جای آنکه برای یک مسیر تا بندر ۱٫۵ میلیون بگیرند، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای رفت و ۹۰۰ هزار تومان برای برگشت از صاحب بار مطالبه می‌کنند و در نتیجه درآمد خود آنها نیز بالاتر خواهد بود. اما از آنجایی سیاست دولت، ضد تورمی است، موافق افزایش قیمت سوخت نیست؛ این اراده هنوز هم وجود ندارد. امیدوارم روزی دولت به این جمع‌بندی برسد که ادامه این وضع به صلاح کشور نیست.

شاید افزایش قیمت گازوئیل، تورم فعلی را افزایش دهد اما این افزایش تورم فقط یک‌بار رخ داده و دیگر هر سال شاهد افزایش تورم‌های سنگین نخواهیم بود. وی خاطرنشان کرد: قرار بود در پایان برنامه پنجم توسعه، قیمت سوخت به قیمت فوب خلیج‌فارس برسد که در بنزین تا حدود زیادی به این نرخ نزدیک شدیم و در حال حاضر قیمت بنزین در کشور معادل ۹۵ درصد قیمت بنزین فوب خلیج‌فارس است ولی در گازوئیل نرخ عرضه (۳۰۰ تومان) با نرخ فوب خلیج‌فارس (۱۴۰۰ تومان) فاصله زیادی دارد.

روی خط خبر

  • حالت فوق‌العاده در ترکیه امروز پایان می یابد
  • رایزنی معاون وزیر خارجه روسیه با سفیر عراق در مسکو
  • هواپیمایی سنگاپور بهترین ایرلاین جهان شد
  • اخطار دادستان انتظامی مالیاتی به بانک ها و موسسات اعتباری
  • ذخایر نفت ایران افزایش یافت
  • اردن پروازهایش به نجف را از سرمی‌گیرد
  • به پروازدرآورندگان بادبادک‌های آتش‌زا: به راه‌مان ادامه می‌دهیم
  • ترامپ: دیدارم با پوتین نتایج خوبی خواهد داشت
  • سفر هیئت عراقی به عربستان تا اطلاع ثانوی به تاخیر افتاد
  • میشل اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نامزد نمی‌شود
  • احتمال سوءاستفاده آمریکا از اعتراضات عراق
  • تحریم‌ها به نفع هیچ کس نیست
  • گمانه‌زنی‌ها درباره مقدار سود سهام عدالت در دور جدید پرداخت‌ها
  • بذل و بخشش شهرداری تهران با کارت‌های شناور طرح ترافیک
  • واریز ۱۸۰۰ تومان از هر دلار دولتی در جیب عده‌ای خاص!
  • ساختمان های ناایمن پایتخت تعطیل می شوند
  • خواننده پاپ ایران به جرم تجاوز دستگیر شد!
  • تعهد شرکت آدیداس در استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی تا سال ۲۰۲۴
  • ساعت کاری مراکز تعویض پلاک تهران تغییر کرد
  • افشاگری درباره سوء‌استفاده‌ مافیای گندم
  • دادستان کل کشور: بابک زنجانی قطعا اعدام می شود
  • نماینده ویژه پوتین؛ امروز در تهران
  • پروژه مهم لاریجانی کلید خورد
  • دبیرکل جمعیت آبادگران : جمنا زبان مردم را نمی‌داند
  • حميدرضا ترقي: یکی از جدی ترین کمبودهای جمهوری اسلامی کمبود سیاستمدار است
  • هم‌صدایی سالار عقیلی و امین تارخ
  • موسوي‌لاري: سياستمدارسوزي كرده‌ايم
  • پیش بینی واشنگتن از رابطه نفتی ایران و چین
  • اگر نامزدی به اشتباه ردصلاحیت شود، چه می‌کنید؟
  • ساخت و ساز غیراصولی عامل ریزش کوه در شیراز