کاهش قاچاق مورد تایید نیست

    کد خبر :61984

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مبارزه با قاچاق باید منجر به رونق تولید شده باشد اما نه تنها شاهد رونق نیستیم بلکه در بخش تولیدی هم اصناف مختلف از گردونه فعالیت خارج شده‌اند.

محمدرضا پور ابراهیمی با انتقاد از اجرایی نشدن آیین نامه های مربوط به مبارزه با قاچاق افزود: قانون مبارزه با قاچاق کالا از سال 1392 ابلاغ شده که با گذشت سه سال از ابلاغ این قانون هنوز دولت برخی از آیین‌نامه‌های این حوزه را اجرایی نکرده است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وی با اشاره به خروج برخی از صنوف از دایره فعالیت در سالهای گذشته ادامه داد:طبق اعلام دولت در طی سال‌های گذشته واردات قاچاق از 25 میلیارد دلار به 12 میلیارد رسیده است اگر چنین آماری درست باشد ما دست مسئولان را هم می‌بوسیم که بخواهند حجم قاچاق کالا را کاهش دهند و حتی آن را به دو میلیارد و حتی صفر برسانند اما واقعیت میدانی چیز دیگری را بیان می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه کاهش حجم واردات قاچاق طبق اعلام فعلی باید در تراز تجاری کشور اثرگذار بوده باشد ، گفت : اکنون از سویی گفته می‌شود که حجم کالای قاچاق نصف شده و از سوی دیگر شاهدیم که اصناف ما نه تنها رونق نگرفته‌اند بلکه یکی پس از دیگری از گردونه فعالیت خارج شده‌اند.

پور ابراهیمی با بیان اینکه باید اتاق اصناف تهران طالب اجرای کامل قانون مبارزه با قاچاق باشد، ادامه داد : دیگر در مسائل اقتصادی کوتاه نخواهیم آمد و در تعیین کابینه اقتصادی جدید نیز قطعا مجلس نظر جدی خواهد داد. نمی‌توان به مدت چهار سال اقتصاد کشور را به دست هر کسی سپرد. اکنون گاه حتی گزینه‌هایی برای تصدی وزرا در دولت دوازدهم شنیده می‌شود که از وزرای فعلی هم ضعیف‌تر هستند حال آنکه باید برای وضعیت اقتصادی کشور در چهار سال آینده توجه کافی صورت بگیرد.

پورابراهیمی افزود : بخش خصوصی هم وظایفی بر عهده دارد که لازم است برای بهبود شرایط به این وظایف عمل کند ، نگاه کلی مجلس بر آن است که ما بتوانیم بر تقویت بخش خصوصی کار را به پیش ببریم اما باید اصناف نقش خود در این زمینه را ایفا کنند. اکنون در اتاق اصناف جای کسب و کارهای نوین خالی است که می‌توان از این ظرفیت بهره‌ بسیار گرفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین گفت: طی جلساتی که با نمایندگان اتحادیه پوشاک داشتیم متوجه شدیم که در این بخش ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد و طبق آن گزارش‌ها ما به راحتی می‌توانیم برند مطرح داشته باشیم و در این حوزه به صادرات بپردازیم. در عرصه‌های دیگر چنین ظرفیت‌هایی وجود دارد.

پور ابراهیمی افزود: با این وجود حجم صادرات ما به کشوری مانند روسیه در سال گذشته 300 میلیون دلار بوده که این رقم فاجعه است. اکنون کشورهای مختلف مانند ترکیه حتی اگر تولید هم نداشته باشند، کالا را از ایران و دیگر کشورها خریداری کرده و برای ترانزیت آن به روسیه برنامه‌ریزی می‌کند.

وی ادامه داد: لازم است ما در حوزه صادرات برنامه‌های مشخص و قوانین خاص خود را داشته باشیم اما اکنون گفته می‌شود که صادرکنندگان ما در کشورهای مختلف خود به دست خود یکدیگر را از بین برده و شرایط را به گونه‌ای پیش می‌برند که در بازار رقابت یکی پس از دیگری از پا می‌افتند.

وی گفت: اکنون جا دارد که ما صاحب شرکت‌های بزرگ صادراتی باشیم تا بتوان حجم صادرات را افزایش داد. آمار صادرات صنفی ما در سال گذشته 500 میلیون دلار بوده است در حالی که می‌توان به راحتی این ظرفیت را ظرف یک سال چهار تا پنج برابر کرد اما برای رسیدن به این نقطه نیاز به برنامه‌ریزی و ورود بخش‌های مختلف وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید