پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات همدستان بابک زنجانی؛

متهم ردیف دوم: مگر من مسئولان را با اسلحه تهدید کردم که به زنجانی نفت بدهند؟ / قاضی مقیسه: دولت قبلی مدیریت نداشت چون شما پولش را بردید/متاسفانه مسئولان خیلی غفلت داشتند

    کد خبر :61735

رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب در پاسخ به اظهارات متهم ردیف دوم پرونده گفت: دولت قبلی مدیریت نداشت چون شما پولش را بردید و اگر پولها بازگردانده می‌شد در پارس جنوبی پیشرفت می‌داشتیم.

به گزارش بازتاب به نقل از خبرگزاری ها، در پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات همدستان بابک زنجانی، مهدی شمس پس از حضور در جایگاه متهم،به قرائت دفاعیات خود پرداخت.

قاضی مقیسه خطاب به شمس گفت: از کش دادن دادگاه بپرهیزید و به اصل مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون یورو اشاره کنید،مبلغی که به شما برای دادن به پیمانکاران پارس جنوبی پرداخت شده بود.

وی افزود: در رابطه با محموله های نفتی که بابک زنجانی و دست اندرکاران شبکه معتقدند در اختیار شما قرار داشته توصیح دهید.

قاضی مقیسه با اشاره به اینکه مبالغ پرداختی به شما صرف امور دیگر شده است؟ گفت: سرنوشت بخشی از پولها مبهم است.

مهدی شمس با اشاره به عناوین اتهامی خود در کیفرخواست گفت: به هیج وجه قصد کش دادن دادگاه را ندارم. مشکل کمر و زانو دارم و از اینکه دائم سوژه شوم و از من عکس گرفته شود،خوشم نمی آید.

قاضی مقیسه در ادامه پنجمین جلسه محاکمه متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی خطاب به مهدی شمس که در دفاعیات خود مدعی شد هیچ قراردادی با زنجانی ندارد و فقط کارگزار بوده، گفت: شما می‌گویید قراردادی با زنجانی ندارید اما قراردادی که با او امضا کرده‌اید و در پرونده نیز موجود است برایتان می‌خوانم.

رئیس دادگاه اضافه کرد: در این قرارداد که بین شما و زنجانی منعقد شده آمده است «مقرر گردید کلیه سهامداران به دکتر شمس‌زاده اختیار بدهند که مدیریت شرکت هواپیمایی را برعهده بگیرد».

مقیسه افزود: آن وقت شما می‌گویید کارگزار هستید، شما، بابک زنجانی، فلاح و ایادی مخفی که ادعا دارید هنوز افرادی در ایران دارید که آشکار نکرده‌اید، با هم شراکت داشتید.

وی اضافه کرد: در این قرارداد آمده که «در صورتی که پاسپورت زنجانی به پاسپورت ترکیه‌ای تبدیل شود، شمس کمک می‌کند سهام‌های پخش شده شرکت «اونر ایر« جمع‌آوری و به زنجانی منتقل شود». همچنین در این قرارداد مقرر شده که شما 4 فروند ایرباس 320، 8 فروند هواپیمای RG و 6 فرونده هواپیمای ایرباس 300 خریداری کنید و مبالغ آن توسط زنجانی طی دستورات جداگانه پرداخت شود.

رئیس دادگاه ادامه داد: قرار بود 5 فروند کشتی توسط شما خریداری شود و همچنین بابت خرید دو کشتی کانتینری زنجانی 25 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند. در این قرارداد آمده که مالکیت کشتی‌ها باید به شخص زنجانی و شمس (شما) منتقل شود. اگر شما کارگزار بودید که نباید کشتی‌ها به نام شما منتقل می‌شد.

قاضیه مقیسه ادامه داد: در قراردادی که بین شما و زنجانی معقد شده آمده که سود حاصل به صورت 50 درصد بین زنجانی و شمس تقسیم شود. متاسفانه مسئولان غافل بودند و خیلی غفلت داشتند و شما با این پول‌ها در راستای منافع خود بازی می‌کردید.

وی افزود: در این قرارداد مقرر شده که شما نسبت به شناسایی و خرید یک هتل مناسب در لندن به مبلغ 20 میلیون پوند اقدام کنید.

متهم در پاسخ گفت: اگر هتلی خریده باشم، حرف‌های شما را قبول می‌کنم.

قاضی مقیسه پاسخ داد: شما گفتید من هیچ قراردادی امضا نکردم و کارگزار بودم که من نیز قرارداد را برایت خواندم.

متهم پاسخ داد: 80 درصد این کارها انجام نشده است.

قاضی مقیسه در پاسخ گفت: آنچه انجام شده قبول داری؟

متهم پاسخ داد: آنچه را که انجام داده‌ام، در حدوظایفم بوده است؟

رئیس دادگاه خطاب به متهم گفت: بنابراین شما با زنجانی شریک هستید. در دنیا یک نفر را پیدا کنید که این مقدار اموال‌شان با هم تقسیم شده باشد و آن وقت بگوید کارگزار بودم.

در ادامه متهم به رئیس دادگاه گفت: اگر قرار است دفاع کنم، اجازه دفاع بدهید و در آخر سوال کنید.

قاضی مقیسه نیز در پاسخ گفت: انسان‌هایی مثل شما، بابک زنجانی و FIB را به مسئولان معرفی کرده است.

متهم در پاسخ گفت: اینها همه کذب محض است، در آن زمان شرایط اضطراری در کشور حاکم بود.

مقیسه در پاسخ گفت: شرایط اضطراری باید باعث شود شما غارت کنید.

متهم پاسخ داد: من با نیت خیر وارد شدم و کمک هم کردم.

قاضی در پاسخ گفت: این کمک است؟

متهم در پاسخ افزود: برای کمک به نظام وارد این قضیه شدم و در انگلستان نیز تحت سخت‌ترین تحریم‌ها قرار گرفتم و خانواده‌ام در عسر و حرج هستند، ضمن اینکه منافع مالی من از این قضیه بسیار کم بوده است.

در ادامه این جلسه شمس به مقایسه شرایط اقتصادی دولت‌های دهم و یازدهم پرداخت و دولت یازدهم را در برداشتن تحریم‌ها و توسعه اقتصادی کشور مثبت ارزیابی کرد و مشکلات دولت دهم را ناشی از نبود مدیریت خواند که در این راستا قاضی خطاب به متهم گفت: این حرف‌ها را قبلا هم گفته‌اید، در صورتی که اصلا ربطی به دادگاه ندارد و اصلا به دادگاه مربوط نیست که دولت فعلی مدیریت دارد و دولت قبلی مدیریت ندارد.

رئیس دادگاه ادامه داد: دولت قبلی مدیریت نداشت چون پولش را شما بردید، اگر پول به پارس جنوبی برگردانده می‌شد قطعا آنجا پیشرفت داشتیم.

متهم در پاسخ گفت: از 137 میلیارد دلار نفتی که در دولت قبل فروخته شده، تنها 2 میلیارد به پارس جنوبی برنگشته، بقیه کجا رفته است؟

قاضی مقیسه در پاسخ گفت: شما اینجا نیامده‌اید که از زنگنه و دولت فعلی دفاع کنید و این اصلا به ما ربطی ندارد که عملکرد دولت فعلی و قبلی چگونه بوده است. حرف ما این است که پول نفت را چه کار کردید؟ و شما در این محدوده اختیار دارید که صحبت و دفاع کنید.

رئیس دادگاه افزود: طبق اسناد موجود در پرونده شما یک میلیارد و 200 میلیون یورو و 13 میلیون بشکه نفت را بردید و در راستای مطامع خود مصرف کردید، حرف ما این است. چه کار به دولت فعلی و قبلی دارید؟

وی گفت: در نظام اسلامی ما این همه امین وجود داشت چرا باید به شما که تابعیت خارجی دارید و زنجانی که محکومیت قبلی دارد به عنوان امین اعتماد می‌کردند.

متهم در پاسخ گفت: بنابراین قبول دارید که بانیان قضیه اشتباه کرده‌اند.

قاضی مقیسه در پاسخ گفت: شما اغفال کردید، شما و آقای فلاح که 30 سال در این نظام کار کرده از وجهه کار انقلابی خود سوءاستفاده کرده و بابک زنجانی را کذا و کذا معرفی کردید.

متهم در پاسخ گفت: متاسفانه در اینجا دیواری کوتاه‌تر از دیوار ما پیدا نمی‌شود. مگر من مسئولان را با اسلحه تهدید کردم که به زنجانی نفت بدهند؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید