برگزاری همایش بین المللی «محیط زیست و هنر»

    کد خبر :61663

همایش بین المللی «محیط زیست و هنر» در حالی فراخوان خود را که اوایل اسفندماه برگزار می شود اعلام کرد که بنا دارد هنر محیطی و مبانی نظری هنرهای تجسمی را با رویکرد محیط زیستی به چالش بکشد.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش بین المللی «محیط زیست و هنر» مبتنی بر ارائه مبانی نظری هنرهای تجسمی ایران با رویکرد محیط زیست با اعلام فراخوان، کار خود را آغاز کرد. این همایش که قرار است اوایل اسفندماه ۹۶ برگزار شود درصدد است تا گسترش و توسعه فضای تعامل میان مباحث نظری و اجرای آثار هنریِ هنرمندان ایرانی را در این حوزه فراهم سازد.

پریسا شاد دبیر همایش «محیط زیست و هنر» و رییس انجمن علمی هنرهای تجسمی درباره این همایش به خبرنگار مهر گفت: زمینه سازی برای انجام تحقیقات و پژوهش های علمی و کاربردی در موضوع محیط زیست که دیگر به بحثی میان رشته ای تبدیل شده است از محورهای مهم همایش است که بنا داریم در این همایش زمینه ای فراهم شود تا افراد با ارائه موضوعات جدید و بازتاب نتایج تحقیقات، پژوهش ­ها، تجربه­ ها و نوآوری­ های آکادمیک، به توسعه فرهنگ و دانش فنی در این حوزه بی افزایند و ذهن ها را در مسیر حفظ، حراست و ترمیم تخریب هایی که این روزها در حوزه محیط زیستی صورت می گیرد آگاه کنند.

وی ادامه داد: در واقع این همایش در نظر دارد تا به ارتقای مباحثِ ضروریِ حفظِ محیط زیست و نیل به توسعه پایدار از طریق هنر بپردازد. در این راستا، هنر علاوه بر نقش زیباشناسانه و فرهنگ ساز خود، قادر خواهد بود تا به عنوان رسانه و ابزار آگاهی بخشی در راستای صیانت از منابع طبیعی و حفظ حرمت های آن عمل کند.

به گفته رییس انجمن علمی هنرهای تجسمی این همایش با همکاری و مشارکت گسترده دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و سازمان های مرتبط برای برقراری ارتباطات علمی و تبادل افکار میان هنر و محیط زیست از منظر آگاه سازی حفظ حراست و توسعه در تاریخ ۲ و۳ اسفندماه ۱۳۹۶ برگزار می شود.

شاد همچنین بیان کرد: ما ۴ سال است که این همایش را به صورت ملی برگزار می کنیم اما امسال تصمیم گرفتیم این همایش را به صورت بین المللی برگزار کنیم و در حال رایزنی برای دعوت استادان دانشگاه های معتبر دنیا هستیم. بیشتر رویکرد این است که هنرمندانی که در زمینه هنر محیطی کار می کنند به اضافه متخصصان در زمینه تئوری در این زمینه جذب این همایش شوند.

وی گفت: در حال حاضر هیات علمی این همایش از استادان ۱۳ دانشگاه کشور تشکیل شده است که عمده رویکرد این استادان در زمینه هنر و رشته های علوم انسانی است.

این نقاش در توضیح بیشتر بیان کرد: سال ها قبل هنرمندان در آمریکا و فرانسه گرد هم آمدند و حرکت هایی را در زمینه متوجه کردن مردم در زمینه حفظ محیط زیست انجام دادند و بستر کار خود را محیط زیست و فضای طبیعت قرار دادند. این کار را تحت عنوان «اکو آرت» یا هنر محیط زیستی صورت دادند. این حوزه گستردگی فراوانی امروزه دارد و دیگر از قالب های سنتی ارائه هنر مانند نقاشی و گرافیک و عکس و… خارج می شود. حیطه همایش ما نیز این گستردگی را مدنظر دارد.

محورهای همایش بین المللی «محیط زیست و هنر» را پژوهش های بنیادی و کاربردی در زمینه هنر محیطی، هنر محیطی و مطالعات بین رشته ای (شامل شیوه های اجرای هنر محیطی، هنر محیطی و عرصه جهانی، محیط زیست و هنر اجرا، محیط زیست و علوم انسانی)، هویت (بوم شناسی هنری) و محیط زیست (شامل تاثیرات هنر محیطی بر مخاطب، نقش هنر محیطی در پیشرفت و توسعه فرهنگی، تجلی تفکر ایرانی- اسلامی در هنر محیطی، هویت ملی و مولفه های آن در هنر محیطی)، بحران محیط زیست و آثار هنری و نقش طراحی محصول و خدمات در اصلاح الگوی زندگی تشکیل می دهد.

کمیته سیاستگذاری این همایش شامل محمود گلابچی، مصطفی خزایی، پریسا شاد قزوینی، آناهیتا مقبلی، عفت السادات افضل طوسی، میترا معنوی راد، کبری روشن فکر، محمد کاظم حسوند، جلال الدین سلطان کاشفی، زهرا حسین آبادی، علیرضا طاهری، نوین تولایی، احمد ندایی فرد، احمد نادعلیان، علی اصغر شیرازی، مهدی ضیائی، اکرم روشنکفر، حجت الله جوانی، احد روانجو، محمد علی کی نژاد، جعفر رزمی، حسن صادقی نائینی، محمود ضیائی است.

علاقمندان تا ۱۵ آبان ماه فرصت دارند چکیده مقاله های خود را ارائه دهند و نتیجه داوری چکیده مقالات ۲۲ آبان ماه اعلام خواهد شد و پذیرفته شدگان تا ۳ دی مهلت دارند مقاله کامل خود را ارائه دهند. ​

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید