ترکان: نمی‌دانم روحانی تحت فشار است یا نه

    کد خبر :61509

 

هر روز که می‌گذرد و با خبرها و شایعاتی که به گوش می‌رسد، اصلاح‌طلبان بیشتر نگران کابینه آینده حسن روحانی هستند. بی‌تردید آنها مهم‌ترین حامیان حسن روحانی هستند و شاید بدون حمایت و کمک آنها او نمی‌توانست از گردنه پر پیچ و خم انتخابات با پیروزی عبور کند و بار دیگر بر جایگاه ریاست‌جمهوری تکیه بزند.

اما شایعاتی همچون تیم اقتصادی ضعیف انتخاب شده یا حتی شایعه استعفای جهانگیری به عنوان اصلاح‌طلب‌ترین عضو کابینه، نگرانی‌های این جناح سیاسی را شدت بخشیده است. در کنار اینها اما حسن روحانی در جلسه هیات دولت با صراحت بیان کرده که در کابینه‌اش از کسانی استفاده خواهد کرد که همفکر کسانی باشند که در پایان اردیبهشت با رای خود دولت او را تمدید کردند. در این میان اما بحث دیگری هم داغ است، اینکه دولت در چهار سال آینده چقدر به سیاست داخلی توجه خواهد کرد؟

به گزارش بازتاب  به نقل از اعتماد ، اکبر ترکان که در چهار سال گذشته به عنوان مشاور در کنار حسن روحانی بوده، معتقد است اولویت دولت باید اقتصاد و مساله بیکاری باشد و این موضوع بیشترین انرژی را نیز از سوی دولت می‌طلبد. او همچنین معتقد است روحانی بهتر از هر کسی می‌داند پایگاه رای‌اش در میان اصلاح‌طلبان است و به این موضوع در چینش کابینه توجه خواهد کرد. مشروح گفت‌وگو با اکبر ترکان را در ادامه بخوانید.

این روزها بسیار گفته می‌شود که رییس‌جمهور برای چینش کابینه تحت فشار است و ممکن است این فشارها مانع از آن شود که از گزینه‌های اصلی خود در کابینه استفاده کند. به نظر شما فشارها چقدر می‌تواند در تصمیم رییس‌جمهور اثرگذار باشد؟

من نمی‌دانم این صحبت‌ها مبنی بر اینکه رییس‌جمهور برای انتخاب وزرای خود تحت فشار است از کدام منبع منتشر شده و نمی‌توانم در تایید یا رد آن صحبت کنم. واقعا از اینکه آیا رییس‌جمهور تحت فشار است یا خیر اطلاعی ندارم.

آقای روحانی در جلسه هیات دولت جمله مهمی را بیان کرد و گفت: اکنون نوبت این ٢٤ میلیون است که در رده‌های بالای مدیریتی حضور داشته باشند. با توجه به شرایط کشور و مطالبات رای‌دهندگان، کابینه چهار سال آینده باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

به نظر من بهترین صحبت را در این مورد خود آقای روحانی در همان جلسه هیات دولت بیان کردند و موضع ایشان روشن، صریح، کامل و گویا بود. ایشان گفت تفکری که در ٢٩ اردیبهشت رای داد، باید تفکر غالب بر دولت باشد. قطعا این حرف آقای روحانی به معنای نادیده گرفتن نظرات و خواسته‌های دیگران نیست اما این یک روال طبیعی و منطقی است که کسانی که در رده بالای دولت حضور دارند باید مشی فکری‌شان با مشی فکری کسانی که به رییس‌جمهور رای دادند همخوانی داشته باشد. به نظر من همین ویژگی مهم‌ترین ویژگی است که در کابینه آینده باید به آن توجه داشت که رییس‌جمهور کاملا به این موضوع متوجه است و نظرش را در این مورد صریح بیان کرد.

هرازگاهی شایعاتی مبنی بر کناره‌گیری یا تغییر جدی برخی چهره‌های کابینه منتشر می‌شود، آیا این اخبار درست است؟

من چنین چیزی را نشنیده‌ام. به هر حال این روزها شایعات درباره کابینه زیاد به گوش می‌رسد و نمی‌شود به هر چیزی که می‌شنویم اطمینان و آن را درست تصور کنیم.

بسیاری می‌گویند در چهار سال گذشته آنچنان که باید به سیاست داخلی توجه نشده و ضروری است که در دولت آینده به این حوزه توجه ویژه شود. این در حالی است که مهم‌ترین متولی سیاست داخلی وزارت کشور است که عملکرد وزارت کشور در چهار سال گذشته همچنان مورد انتقاد بوده است. این انتقادها حتی از زبان رییس‌جمهور هم پس از انتخابات بیان شد. فکر می‌کنید توجه به این حوزه در دولت جدید باید چگونه باشد؟

به نظر من اولویت اول کشور اقتصاد است و بیش از هر چیز باید به مساله اقتصاد و اشتغال توجه داشت. لازم است همه نیروهای دولت به عنوان مساله اول به این فکر کنند که چگونه رشد اقتصادی توام با اشتغال داشته باشیم. امروز مهم‌ترین مشکل کشور معضل بیکاری است و به نظرم این مساله همه تصمیمات دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر وقتی با معضلات بزرگی که زندگی مردم را دچار مشکل کرده رو به رو هستیم باید آن را در اولویت قرار دهیم و انرژی خود را صرف حل آن کنیم. امروز مهم‌ترین معضل کشور فارغ از هر نگاه جناحی و سیاسی مشکل اقتصادی و بیکاری است. امروز باید چاره‌ای برای بیکاری اندیشید.

آیا در یک کابینه منسجم و همه‌جانبه نباید به مسائل سیاست داخلی هم جدی توجه کرد، آیا این بخش مکمل بخش اقتصاد نیست؟

منظور من این نیست. بی‌تردید دولت نباید به هیچ چیز بی‌توجه باشد و مطالبات را روی زمین بگذارد اما نمی‌توان نادیده گرفت که در چنین شرایطی که کشور با بحران‌هایی رو به روست باید اولویت‌بندی کرد. به نظر من اقتصاد و بیکاری باید در اولویت باشد. با توجه به شرایط کشور و وعده‌های رییس‌جمهور مردم توقع دارند اقتصاد کشور در مسیر پویایی قرار بگیرد و رشد توام با اشتغال داشته باشیم. ما امروز نیاز داریم که منابع مالی کشور را به سوی سرمایه‌گذاری سوق دهیم و متاسفم که بگویم امروز در کشور ما رباخواری بر تولید غلبه کرده است و هیچ کاری سودآورتر از رباخواری نیست. کسانی که سرمایه دارند ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به جای تولید، در بانک بگذارند و سودش را بگیرند. از نظر من سه سیاست اشتباه در حوزه اقتصاد ما وجود دارد که باید متوقف شود. اول، در قانون بانکداری بدون ربا ما چیزی به نام سود علی الحساب نداریم. بنابراین قبل از اینکه سودی تحقق پیدا کند بانک‌ها نباید به سپرده گذاران سود بدهند بلکه ابتدا باید کسب و کار محقق شود و پس از سودآوری به سپرده گذار تعلق بگیرد. دوم، واژه‌ای به عنوان سود روزشمار ربوی است. ما نباید واژه‌ای به نام سود روزشمار داشته باشیم و سود باید بر مبنای عملکرد واقعی کسب و کار باشد. سوم، در گذشته به حساب‌های جاری سود تعلق نمی‌گرفت، الان به حساب‌های جاری هم با نام حساب پشتیبان سود تعلق می‌گیرد. به نظر من این سه اقدام باعث شده تا عملیات بانکی مشکوک به ربا شود. البته این حرف و اظهارنظر من نیست این حرف علما است. اینه باید برچیده شود تا سرمایه‌ها به جای اینکه در بانک‌ها بخوابد وارد بازار تولید شود و چرخ تولید و اشتغال را بچرخاند.

فکر می‌کنید با توجه به تیم اقتصادی که آقای روحانی در نظر خواهد گرفت این اتفاق رخ خواهد داد و به این سه مورد توجه خواهد شد؟

به نظر من این جزو موضوعات لازم است و حتما آقای رییس‌جمهور به آن توجه خواهد کرد.

با توجه به شناختی که از رییس‌جمهور دارید فکر می‌کنید ایشان چقدر به نظر متحدان سیاسی خود توجه خواهد کرد؟

به نظر من آقای رییس‌جمهور به این مساله به‌شدت توجه دارد زیرا ایشان به خوبی متوجه است، پایگاهی که در ٢٩ اردیبهشت به او رای داده، بیشترین جمعیتش در میان اصلاح‌طلبان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید