انتقاد معاون محیط زیست از برخی شیوه‌های کسب درآمد در غارها

    کد خبر :614421

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه برخی افراد ناآگاه به دنبال کسب درآمد از غارها با تغییر ساختار آن و نورپردازی در غارها هستند.

کیومرث کلانتری در کارگروه آموزشی محیط زیست غار که به مناسبت روز غار پاک برگزار شده است، اظهار کرد: محیط زیست دیگر فقط صرفا دو کلمه نیست و وزن آن برابر شده است با ایمنی و سلامت.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: هر چه قدر جمعیت افزایش پیدا کند محیط زیست با تهدید و مشکلات بیشتری مواجه می‌شود و فشار برای تامین غذا و منابع بیشتر خواهد شد.

کلانتری با بیان اینکه کشور ما تنوع اقلیمی بالایی دارد اما آسیب‌پذیری زیست محیطی بالایی دارد، تصریح کرد: به‌طور متوسط سالانه به جمعیت کشور یک میلیون نفر افزوده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مظلوم‌ترین اکوسیستم‌ها در کشور ما کوه‌ها و تالاب‌ها هستند، گفت: کسانی که به این اکوسیستم‌ها صدمه می‌زنند در واقع ارزش‌های اکولوژیک و اقتصادی آن را نمی‌دانند.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: غارها در گذشته محلی امن و مناسب برای زندگی انسان بودند. برخی غارها در حال حاضر آثار طبیعی ملی هستند اما متاسفانه به دست افرادی ناآگاه افتاده‌اند و نظارتی هم روی عملکرد آن‌ها نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، کلانتری در ادامه تصریح کرد: افرادی به دنبال کسب درآمد از غارها با تغییر ساختار آن هستند. وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست این است که ظرفیت غارها را در نظر بگیرد و با توجه به آن برای غارها برنامه‌ریزی کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست بهره‌برداری پایدار و اصولی است، گفت: هزاران غار در کشور داریم که جزو سرمایه‌های ملی – طبیعی محسوب می‌شوند. ما قطعا برای حفاظت از غارها نیازمند تدوین قانون هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید