۵ دلیلی که حمله به آرامکوی عربستان به جنگ با ایران منجر نمی‌شود

    کد خبر :614402

هدف ایران این نیست که ایالات متحده را وارد جنگ کند بلکه می خواهد بازی شطرنج سیاسی را خیلی خوب بازی کند.

به گزارش بازتاب: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با عنوان «۵ دلیلی که حمله نفتی به عربستان به جنگ با ایران منجر نمی شود» به قلم «دیوید آلیسون» منتشر نموده است. نویسنده این مقاله معتقد است به دلیل هزینه های زیاد احتمال وقوع جنگ ایران و امریکا بسیار ضعیف است.

ترجمه مقاله در ادامه آمده است.

بلافاصله پس از حمله هفته گذشته به سکوهای تولید نفت آرامکو عربستان سعودی، انگشت اتهام سعودیها و امریکاییها به سمت ایران نشانه رفت. در حالی که حوثی های یمن مسئولیت این حمله را عهده دار شدند، مقامات ایالات متحده امریکا به رسانه ها گفتند ایران موشک های کروز و را از قلمرو خود به تاسیسات نفتی عربستان پرتاب کرده است.

با کاهش تولید نفت عربستان سعودی قیمت بنزین در ایالات متحده آمریکا افزایش یافته و در پی آن صدای دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا بلند شد. در پی آن بسیاری از رسانه ها ادعا کردند احتمال جنگ آمریکا و ایران وجود دارد و یا حتی اجتناب ناپذیر است. خوشبختانه، پنج دلیل برای عدم جنگ ایالات متحده امریکا با ایران وجود دارد:

۱.امریکا خواهان جنگ با ایران نیست

علیرغم چهار دهه روابط پرتنش میان تهران و واشنگتن، مردم آمریکا به راحتی نمی خواهند با ایران بجنگند. ما در طی نظرسنجی افکار عمومی مردم امریکا در ماه ژوئن و ژوئیه ۲۰۱۹ جهت ارزیابی تمایل آمریکایی ها برای حمایت از اقدامات نظامی علیه ایران به این نتیجه رسیدیم که اکثریت قاطع دموکرات ها (۸۶ درصد)، مستقل ها (۸۱ درصد) و جمهوریخواهان (۸۱ درصد) همگی مخالف اقدام نظامی و تشدید کننده علیه ایران هستند.

بر اساس داده های این نظرسنجی حمایت از اعمال تحریم های اضافی (به ترتیب ۵۲ ، ۶۱ و ۸۹ درصد) بود اما حمایت از گزینه های نظامی بسیار پایین بود. باید گفت زمان انجام این نظرسنجی ها نیز بسیار مهم بود. نظرسنجی ها دقیقا در زمانی انجام شد که مقامات آمریکا بارها و بارها ایران را به اقدامات خصمانه متهم می کردند از جمله حمله ایران به نفتکش های ژاپنی، سقوط پهپاد امریکایی توسط نیروهای ایران در تنگه هرمز و حمله به نفت کش ها در خلیج فارس. اما هیچ یک از این حوادث و اتهامات حمایت عمومی از اقدامات نظامی علیه ایران را به طور قابل توجهی افزایش نداد.

حتی جمهوریخواهان از حملات هوایی یا زمینی حمایت نکردند. بنابراین حمله هفته گذشته به تأسیسات فرآوری نفت عربستان سعودی بعید است که به فشارهای عمومی برای حمله به ایران منجر شود. حمایت عمومی – حتی در میان پایگاه سیاسی رئیس جمهور دونالد ترامپ – برای گزینه های غیر نظامی بسیار بالاتر از گزینه های نظامی است.

۲. ترامپ دست خود را نشان داده است. او ترجیح می دهد مذاکره کند تا اینکه به مناقشه با ایران بپردازد.

علی رغم اظهارات جنجالی، رئیس جمهور ترامپ بارها و بارها ترجیح داده است به جای اقدامات نظامی به دنبال مذاکره باشد. ترامپ ابتدا تهدید به استفاده از نیرو می کند، سپس سریع سخنان سخت خود را تغییر می دهد. همانطور که دو ماه پیش وی اعلام کرد حمله علیه ایران را متوقف نموده و آماده مذاکره با تهران است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد رهبران ایران نیز به دنبال مذاکره باشند. ترامپ در سال ۲۰۱۷ بارها تهدید کرد کره شمالی را نابود خواهد کرد. سرانجام او که مخالف گزینه نظامی بود به عنوان اولین رئیس جمهور ایالات متحده امریکا با رهبر کره شمالی ملاقات نموده و وارد خاک این کشور شد.

۳. «تجسم شیطان» کاخ سفید را ترک کرده است.

تا هفته گذشته، «جان بولتون »– که «جیمز متیس» او را تجسم شیطان می نامید – مشاور امنیت ملی ترامپ بود. برکناری بولتون تیم B متشکل از بولتون، بنیامین نتانیاهو، ولیعهد محمد بن سلمان و محمد بن زاید را تضعیف کرد. بولتون، یکی از قوی ترین حامیان حمله امریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ بوده و از جنگ طلب ترین مشاوران ارشد کاخ سفید محسوب می شد.

وی از رویکرد مقابله ای با کره شمالی، روسیه و سوریه دفاع کرده و طبق گزارش ها سالها به دنبال رویارویی با ایران بوده است. در حقیقت، بولتون به عنوان یکی از اصلی ترین مخالفان برنامه جامع اقدام مشترک، معروف به برجام ظاهر شد. با این حال، برکناری بولتون مستقیماً با اختلاف نظر درباره سیاست ایران ارتباط دارد و عزیمت وی ​​حاکی از آن است که کبوترها اکنون بر تفکر کاخ سفید تسلط دارند.

۴- ارتش آمریکا با نبرد با ایران مخالف است

در ژوئیه سال جاری، ژنرال ارتش آمریکا «مارک میلی» در مورد احتمال وقوع جنگ بزرگ با ایران در مجلس سنا ابراز تردید کرد. میلی، ژنرال چهار ستاره، این سخنان را در جلسه رآی اعتماد خود برای منصوب شدن به عنوان رئیس ستاد مشترک ایالات متحده امریکا، عنوان کرد و در آنجا توضیح داد که ارتش متمرکز بر استراتژی رقابت با قدرتهای بزرگ است و درگیری با کشوری مانند ایران این برنامه ها را مختل خواهد کرد.

گزارشگران وال استریت ژورنال از آن زمان تأیید کرده اند که این دیدگاه ها روایت غالب در پنتاگون است. در کمال تعجب، مقامات نظامی در پی حمله روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان خواستار احتیاط و خویشتنداری شده اند. صرف نظر از قدرت ارتش ایالات متحده امریکا در برابر ایران و قابلیت های پیش بینی آن، ارتش آمریکا می داند که جنگ با ایران راه آسانی نخواهد بود.

۵- ایران واقعاً نمی خواهد وارد جنگ با ایالات متحده امریکا شود.

آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران علناً اظهار داشته که ایران به دنبال جنگ با ایالات متحده امریکا نیست. هدف ایران این نیست که ایالات متحده را وارد جنگ کند بلکه می خواهد بازی شطرنج سیاسی را خیلی خوب بازی کند و با نشان دادن توانایی تحمیل هزینه به ایالات متحده امریکا و متحدان آن، به اهداف خود برسد.

دانشمندان و سیاستگذاران همواره از خطر وقوع جنگ تصادفی ابراز نگرانی می کنند این در حالی است که اجتناب از تشدید ناخواسته کاملاً عملی به نظر می رسد.

وقتی جنگ هزینه‌های زیادی برای هر دو کشور داشته باشد – هزینه هایی که نه رهبران و نه مردم حاضر به پذیرش آن نیستند-محاسبات غلط امری بعید است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید