دیدار نتانیاهو و گانتس بر سر تقسیم قدرت بدون نتیجه پایان یافت

    کد خبر :614332

“دیدار “بنی گانتس” رهبر حزب کاحول لاوان (آبی و سفید) و “بنیامین نتانیاهو” رهبر لیکود با “روون ریولین” رئیس رژیم صهیونیستی که دوشنبه شب برای توافق بر سر تقسیم قدرت انجام گرفت، بدون نتیجه پایان یافت.

به گزارش شبکه تلویزیونی “روسیا الیوم”، نتانیاهو پس از دیدار با گانتس به متحدانش در احزاب تندروی مذهبی راستگرا گفته است که وی به تعهداتش مبنی بر تشکیل یک دولت راستگرا به ریاست خود متعهد است.

رهبر ائتلاف آبی و سفید پس از این دیدار در بیانیه ای خطاب به حزب خود گفت: موضوع وحدت ملی در این دیدار بسیار مطرح شد، جامعه اسرائیل تغییرات را انتخاب کرده است و ما نمی خواهیم، رهبری ائتلاف، ارزش ها و متحدانمان را کنار بگذاریم.

برخی مسؤولان حزب آبی و سفید” در گفت و گو با روزنامه “یدیعوت آحارانوت” نتانیاهو را فریبکار خوانده و اعلام کردند وی بدنبال آن است که سومین دور از انتخابات زودهنگام برگزار شود.

برخی گزارش ها حاکی است، در صورتی که نتانیاهو و گانتس تشکیل کابینه “وحدت ملی” را نپذیرند، “روون ریولین” رئیس رژیم صهیونیستی تا چهارشنبه هفته آینده ممکن است مأموریت برای تشکیل کابینه ائتلافی را به تعویق بیندازد.

هر کدام از نتانیاهو و گانتس که توسط ریولین مأمور تشکیل کابینه شوند، ۲۸ روز برای این کار مهلت خواهند داشت. در صورتی که فرد در این مدت موفق نشود، مهلتش ۱۴ روز دیگر تمدید می شود و در صورت ناکامی، ریولین پس از رایزنی با نمایندگان کنست، فرد دیگری را برای این کار معرفی می کند.

در بیانیه ای که دفتر رئیس رژیم صهیونیستی دوشنبه شب منتشر کرد، آمده است: ادامه دوره انتقالی به اسرائیلی ها در رویارویی با خطرات پیش رو آسیب جدی وارد می کند.

در این بیانیه اعلام شد: امشب گام مهمی برداشته شد، اما نخستین چالش، ایجاد یک کانال گفت و گوی مستقیم (میان طرفین) و اعتماد دو طرف است.

در همین حال “آویگدور لیبرمن” رهبر حزب “یسرائیل بیتنو” که حزبش توانسته است هشت کرسی را در انتخابات کنست به دست آورد، در صفحه رسمی اش در فیسبوک نوشت: بسیار خوشحالم که دو حزب اصلی به چنین درکی رسیده اند که باید یک دولت وحدت ملی تشکیل شود که در آن پست نخست وزیری به صورت چرخشی اداره شود.

لیبرمن مدعی شد: در دیدار نتانیاهو و گانتس، موضوع اصلی گفت و گوی آنان بر سر این بوده است که کدامیک، اول مقام نخست وزیری را عهده دار شود و کدامیک به عنوان نفر بعد، این مقام را در اختیار بگیرد.

تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی نیازمند آن است که حزب پیروز ۶۱ کرسی یعنی نصف به اضافه یک را به دست می آورد تا بتواند تشکیل کابینه دهد؛ با توجه به این که هیچ یک از احزاب موفق نشدند اکثریت کرسی ها را از آن خود کنند، به همین خاطر کابینه ائتلافی تشکیل می شود؛ در صورت عدم توافق احزاب برای تشکیل کابینه، انتخابات زودهنگام دیگری برگزار خواهد شد.

گزارش ها از سرزمین های اشغالی حاکی است، حزب کاحول لاوان (حزب آبی و سفید) به ریاست گانتس توانسته است، حمایت احزاب “اردوگاه دمکراتیک به ریاست ” نتسان هروویچ ” و ائتلاف کار و گیشر به ریاست “عمیر پرتس” و ۱۰ عضو فهرست مشترک احزاب عرب را به دست آورد.

در مقابل احزابی که از نخست وزیری دوباره نتانیاهو حمایت کرده اند، حزب دست راستگرا به ریاست “ایلیت شاکید” وزیر پیشین دادگستری کابینه نتانیاهو، حزب افراطی “شاس” به ریاست “أرییه درعی” و حزب “یهدوت هتوراه” یهودی های اشکنازی به ریاست “یعقوب لیتسمان” است.

طبق نتایج بیست و دومین انتخابات کنست در سرزمین های اشغالی حزب کاحول لاوان (آبی و سفید) در مجموع ۳۳ کرسی به دست آورد و پس از آن نیز حزب لیکود به رهبری نتانیاهو قرار گرفت که نتوانست بیشتر از ۳۱ کرسی را از از آن خود کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید