کلینیک پردیسان تعطیل نمی‌شود/انتقال 4 قلاده خرس به مرکز باراجین

    کد خبر :614303

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش با تکذیب خبر تعطیلی کلینک پارک پردیسان گفت: انتقال 4 قلاده خرس از این پارک به مرکز باراجین به صورت امانی صورت گرفته است.

روز گذشته در خبرهای محیط زیست صحبت از حضور گروهی از طرف دهکده طبیعت باراجین قزوین در پارک پردیسان شد که تلاش داشتند حیوانات موجود در کلینیک حیات وحش پردیسان را با خود به باراجین ببرند و عوامل مدیریتی و کارکنان کلینیک حیات وحش پردیسان در مقابل این موضوع مقاومت کرده و درها را بسته‌اند؛ اما نیروهای اعزامی به شدت آنها را تحت فشار گذاشته‌اند تا حیوانات پردیسان را به این گروه تحویل دهند.

اما شهاب الدین منتظمی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش ، با تکذیب این خبر گفت: بنابر هماهنگی‌های انجام گرفته با مسؤولان مرکز نگه‌بازپروری باراجین قرار است 4 قلاده خرس از مرکز پردیسان به این مرکز منتقل شوند.

وی با اشاره به اینکه مرکز بازپروری پردیسان سه وظیفه تیمار، درمان و رهاسازی حیات وحش را برعهده دارد، گفت: حیوانات منتقل شده به پارک یا بیمار هستند و باید دوره درمانی را سپری کنند و در صورت داشتن قابلیت بازگشت به طبیعت، رها سازی شوند و اگر امکان بازگشت به طبیعت را نداشتند در مراکز نگهداری باقی بمانند.

وی در ادامه توضیح داد:‌ اگر پس از طی شدن دوره درمان در این مرکز حیوانات آسیب‌دیده قابلیت رهاسازی داشته باشند، با هماهنگی نیروهای استانی در زیستگاه اصلی‌شان رهاسازی می‌شوند، اما اگر قابلیت رهاسازی نداشته باشند، تا زمان درخواست یک مرکز نگهداری در پارک پردیسان باقی می‌مانند.

منتظمی خاطرنشان کرد: مراکز باغ‌وحش تکثیر در اصالت و نگهداری حیات وحش که مجوز سازمان محیط زیست را داشته باشند می‌توانند به عنوان متقاضی برای نگهداری از حیوانات در این مرکز بازپروری پردیسان نگهداری می‌شوند، درخواست خود را اعلام کرده و به این درخواست‌ها رسیدگی می‌شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش افزود: گونه‌هایی که به این مراکز منتقل می‌شوند، به شکل امانی دراختیار آنها قرار می‌گیرند.

منتظمی با بیان اینکه از ابتدای ایجاد مرکز بازپروری پردیسان، روال همین بوده است، گفت: سالیانه 200 تا 300 حیوان آسیب‌دیده به این مرکز منتقل می‌شوند و اگر قرار باشد حیواناتی که قابل رهاسازی ندارند را نگهداری کنیم باید کل پارک را برای نگهداری از این حیوانات اختصاص دهیم.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه سازمان محیط زیست، ساماندهی و نگهداری از این حیوانات آسیب‌دیده است، گفت:‌ مراکزی که چهارچوب‌های استاندارد زیست محیطی را رعایت می‌کنند، می‌توانند گونه‌های موردنیازشان را از این مرکز تهیه کنند و ما برای تأمین گونه‌های مورد نیاز مراکز دست به طبیعت و زیستگاه طبیعی حیوان نمی‌زنیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش در پاسخ به این سؤال که چرا مرکز باراجین برای انتقال گونه‌های ارزشمند پردیسان انتخاب شده است، توضیح داد: چهار قلاده خرس که امکان بازگشت به طبیعت را نداشتند و مورد درخواست مرکز باراجین بودند، به این مرکز که معتبرترین مرکز بازپروری حیوانات است منتقل خواهند شد.

منتظمی با اشاره به اینکه طی هشت ماه گذشته 14 قلاده گرگ به مرکز بازپروری پردیسان منتقل شده‌اند، اعلام کرد: اگر مرکزی نیاز به این گونه داشته باشد و دارای فضای استاندارد بوده و تأییدیه اداره کل استانی را دریافت کند، کمیته واگذاری برای انتقال گرگ‌ها تشکیل و درخواست آنها بررسی می‌شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش در خصوص گمانه‌زنی‌هایی درباره تعطیلی مرکز بازپروری پردیسان نیز گفت: ما در حال ایجاد تخصصی‌ترین کلینیک حیات وحش در پردیسان هستیم و این کلینیک در حال تبدیل شدن به یک پلی‌کلینیک حیات‌وحش است.

وی ادامه داد: با ارتقای این کلینیک به پلی‌کلینیک می‌‌خواهیم درصد گونه‌های قابل درمان را از 10 تا 15 درصد به 20 تا 25 درصد افزایش دهیم.

منتظمی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان محیط زیست در قبال انتقال حیوانات مورد نظر مراکز نگهداری پولی دریافت می‌کند، اعلام کرد: سازمان محیط زیست هیچ‌گونه پولی بابت انتقال دریافت نمی‌کند بلکه به این منظور پروانه بهره‌برداری باطل می‌کند، چرا که سازمان در روند درمان حیات وحش هزینه‌هایی متحمل شده و براساس مصوبات باید از متقاضی 50 درصد از مبلغ ضرر و زیان را دریافت کند و از همین رو در قبال آن، پروانه انتفاعی باطل می‌کند که یک ریالش هم به جیب سازمان محیط زیست نمی‌رود و به صورت مستقیم به خزانه دولت منتقل می‌شود.

به گزارش فارس،مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش در خصوص علت عدم پرداخت حقوق و مزایای پرسنل مرکز بازپروری پردیسان نیز توضیح داد: در فرایند قرارداد پیمانکار باید از محل اوراق قرارداد بسته می‌شد، اما امسال برخلاف سال‌های قبل دچار مشکلاتی شده، با این حال پیمانکار پرداخت حقوق پرسنل را مسکوت نگذاشته است، البته ممکن است تا یک ماه بیمه پرسنل به تأخیر افتاده باشد و این مسأله تا حدود هفته آینده مرتفع خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید