توسعه روابط با ایران برای چین یک تصمیم راهبردی است

    کد خبر :614293

به گفته مقام دیپلماتیک حزب حاکم چین، ایران و چین در تعداد زیادی از مسائل منطقه‌ای و بین المللی دارای مواضع مشترک و همسو هستند و از لحاظ اقتصادی ظرفیت های دو کشور مکمل یکدیگرند.

«ژانگ جیان وی»، مدیرکل آسیای غربی و شمال آفریقای کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در نشست «فرصت‌ها و چالش‌های همکاری ایران و چین در چارچوب مشارکت راهبردی»، بر اهمیت طرح «یک کمربند، یک جاده» در گسترش همکاری‌های میان ایران و چین تاکید کرد.

مدیرکل آسیای غربی و شمال آفریقای کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در نشست مذکور که از سوی «پژوهشکده تحقیقات راهبردی» و در «مرکز مطالعات عالی بین‌المللی» دانشگاه تهران برگزار شد، عنوان داشت: در طرح یک کمربند یک جاده سعی می‌کنیم که میان زیربناها و ساختارها کشورهایی که در این طرح قرار می‌گیرند، ارتباط برقرار کنیم. همچنین تلاش خواهد شد تا موانع روابط تجاری کشورها برطرف شود و البته پشتوانه مردمی در این طرح‌ها بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش مهر،به گفته ژانگ جیان وی، طرح ابتکاری یک کمربند و یک جاده نیازمند همکاری، و بهره برداری مشترک کشورهاست و چین زمینه این همکاری میان کشورها را ایجاد می کند، هرچند رهبر چین هم بر همکاری همه کشورها در این ابتکار تاکید دارد، چون این ابتکار به نفع همه کشورهاست.

ژانگ جیان وی همچنین در ادامه افزود: میزان تجارت چین با کشورهای جاده ابریشم از سال ۲۰۱۳ بسیار بیشتر شده و به عنوان نمونه در ایران بندر گوادر در جنوب این کشور در حال ساخت است. بنابراین در این طرح همه کشورها از ظرفیت و توانایی خود به نحو احسن استفاده خواهند کرد و از نیروهای بومی خود استفاده می‌کنند.

مدیرکل آسیای غربی و شمال آفریقای کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در ادامه اظهار داشت: دو کشور چین و ایران دارای تمدنی دیرینه و کهن هستند. تجار ایرانی از قدیم تا به امروز در میان مردم چین معروف بوده‌اند و برخی محصولات کشاورزی ایران به چین صادر می شوند و ارتباط دو ملت از قدیم بسیار نزدیک بوده است.

به گفته این مقام چینی، فرایند توسعه روابط سیاسی و دیپلماتیک با ایران همواره طی سال‌های گذشته تداوم داشته و چه در دوره جنگ و چه تحریم ایران روابط نزدیکی با چین داشته است.

مدیرکل آسیای غربی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین همچنین افزود: در ابتکار یک کمربند یک جاده ایران نقش زیادی دارد و ایران همیشه دولتی پرنفوذ و پرقدرت در خاورمیانه به شمار آمده است.

مقام چینی در نشست یاد شده اظهار داشت: در سال ۲۰۱۵ ایران عضو موسس بانک سرمایه گذاری آسیا شد و در سال ۲۰۱۶ در سفر آقای «شی» به ایران دو طرف بیانیه مشترک و تفاهم همکاری ذیل طرح یک کمربند یک جاده را امضا کردند و در حال حاضر روابط چین و ایران روابط راهبردی جامع است.

مقام حزب کمونیست چین در ادامه گفت: توسعه روابط چین و ایران برای پکن یک تصمیم راهبردی است و تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای بر این روابط تاثیر نمی گذارد. کشور ایران از نظر استراتژیک و راهبردی نقش مهمی در منطقه دارد و در پروژه «یک کمربند و یک جاده»، چین علاقه دارد تا از ظرفیت دیگر کشورها استفاده کند و به همین دلیل نیز در حال حاضر دو کشور در تلاش برای هماهنگی های راهبردی هستند.

ژانگ جیان وی همچنین در ادامه به چالش‌های روابط ایران و چین پرداخت و در این ارتبط گفت: در همکاری های انرژی چین با ایران، علی رغم دخالت برخی کشورها، این همکاری ها با مشکلاتی مواجه است، اما اراده چین برای تداوم همکاری با ایران بسیار محکم است.

مقام دیپلماتیک چین همچنین به مقاومت ایران در برابر فشارها نیز اشاره کرد و گفت: ایران در برابر فشارها و مشکلات مقاومت کرده است، این مقاومت ایرانی‌ها مانند صبر آن‌ها در بافت یک فرش ده ساله است و نشان می‌دهد که ایران تحت تاثیر اقدامات خارجی قرار نمی گیرد. لذا با وجود مشکلات امروز ایران، اما این مشکلات تاثیری بر ایران نخواهد گذاشت.

جیان وی در ادامه به پیشینه روابط ایران و چین هم اشاره کرد و گفت: هم چین و هم ایران دارای تاریخی چند هزار ساله هستند. ما ملت چین مانند ایران در برابر مشکلات عقب نشینی نمی‌کنیم و هر دو ملت این توانایی را دارند که با مشکلات مقابله کنند. به این دلیل همکاری چین و ایران ظرفیت های فراوانی دارد و آینده این همکاری ها روشن است.

توجه به اشتراکات رویکردهای خارجی ایران و چین بخش دیگری از سخنان جیان وی بود و او در این ارتباط گفت: به طور کلی فرصت ها در روابط ایران و چین بیش از چالش هاست. هر دو کشور بر استقلال تاکید می کنند و پای بند به اصول روابط بین الملل و چند جانبه گرایی هستند و با سیاست های هژمونی آمریکا مقابله می کنند.

به گفته جیان وی، ایران و چین در تعداد زیادی از مسائل منطقه‌ای و بین المللی دارای مواضع مشترک و همسو هستند و از لحاظ اقتصادی ظرفیت های دو کشور مکمل یکدیگرند.

جیان وی به همکاری تهران و پکن در حوزه انرژی نیز اشاره کرد و در این ارتباط اظهار داشت: کشور چین نیاز به منبع انرژی با ثبات دارد و ایران هم این ظرفیت لازم را در تامین انرژی دارد، اما بزرگترین چالش این است که یکجانبه گرایی و هژمونی و زورگویی برخی قدرت ها در جهان تاثیرات منفی بر همکاری چین و ایران دارد.

مقام دیپلماتیک حزب حاکم چین همچنین درباره دیگر چالش‌ها در روابط با ایران، گفت: چالش مهم دیگر در روابط دو کشور اوضاع ناآرام منطقه‌ای است، که این شرایط مشکلاتی برای آزادسازی تجاری بوجود آورده است. همچنین چالش دیگر، آشنایی کم دو ملت چین و ایران با هم است. اگرچه آشنایی خوبی و به طور نسبی میان دو ملت وجود دارد، اما ما نیاز داریم تا آشنایی دو ملت چین و ایران از هم بیشتر شود و دو کشور نیاز دارند تا در زمینه همکاری های فرهنگی و مردمی مبادلات میان مردم را افزایش دهند چون دیدگاه دو ملت نسبت به هم خوب است، اما نیاز به آشنایی بیشتر است و این آشنایی‌ها به تقویت روابط بلند مدت و مستمر دو کشور کمک می‌کند.

مدیرکل آسیای غربی و شمال آفریقای کمیته مرکزی حزب کمونیست چین همچنین در پایان سخنان خود، از لغو یک طرفه ویزا برای گردشگران چینی در ایران استقبال کرد و در این ارتباط گفت: لغو ویزای ایران برای گردشگران چینی باعث سفر بیشتر چینی‌ها به ایران می‌شود. سالانه ۱۷۰ میلیون نفر از شهروندان چینی به خارج سفر می‌کنند و اگر یک درصد از این تعداد به ایران سفر کنند، آمار بسیار قابل توجهی برای صنعت گردشگری ایران خواهد بود، چون گردشگران چینی از قدرت خرید بالایی برخوردار هستند و این به نفع اقتصاد ایران خواهد بود، هرچند نیاز است تا ایران زیربناها و ساختارهای گردشگری خود را بیش از پیش تقویت کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید