ورشکستگی بـازار کیف

    کد خبر :61424

 

صنعت کیف و کفش به دلیل اینکه مشتریان زیادی دارد و خرید آن برای تمام اقشار مردم ضروری است، به صنعتی درآمدزا تبدیل شده است.

به گزارش  بازتاب به نقل از کسب و کار ، در تمام کشورها سعی شده تا با طراحی‌های متنوع و ارائه جنس باکیفیت به مردم و همچنین صادرات این کالاها به کشورهای دیگر درآمد ارزی را افزایش دهند. در حال حاضر در ایران نیز تولید کیف و کفش در وضعیت مطلوبی قرار دارد و به واسطه توجه به تولید داخل فعالیت تولیدی‌ها کمی رونق داشته است، اما متاسفانه مشکلاتی در این بازار وجود دارد که خریدوفروش را از رونق انداخته و رکود سایه‌ای سنگین بر واحدهای صنفی انداخته است.

بی‌برنامگی برای هدایت سرمایه‌های مردم به حوزه بازارهای مولد و همچنین حمایت اندک سازمان‌های ذی‌ربط از این بخش موجب شده تا بخش زیادی از تولیدکنندگان فعال که تولیداتی باکیفیت در بازار عرضه می‌کنند از گردونه تولید خارج شوند. تا چند سال پیش تولیدات کیف و کفش برخی شهرهای کشور زبانزد عام و خاص بودند و کیفیت بالای دست‌دوز و چرمی بودن این کالاها مایه افتخار مصرف‌کنندگان ایرانی در مقایسه با تولیدات سایر کشورها بود.

اما مشکلات زیاد تولید‌کنندگان و نبود حمایت‌های لازم موجب شده است تا با افزایش قیمت ‌تمام‌شده کیف و کفش و سایر مصنوعات چرمی تولید داخل، کالاهای بی‌کیفیت، اما ارزان‌قیمت وارداتی جایگزین محصولات تولید داخل شوند. همچنین در سال‌های اخیر حضور پررنگ کیف و کفش چینی و تایلندی در بازارهای کشور و عرضه این محصولات با کیفیت و قیمتی به‌مراتب پایین‌تر از تولیدات داخلی موجب شده تا مصرف‌کنندگان گرایش بیشتری به استفاده از این محصولات نشان دهند.

بازار رو به ورشکسته شدن

در همین رابطه رئیس اتحادیه کیف، کفش و پوشاک ابهر گفت: بازار رو به ورشکسته شدن است و اگر تمام سرمایه برخی از مغازه‌داران را جمع کنند، یک دهم بدهی‌های‌شان هم نخواهد شد. مهرداد انصاری، رئیس اتحادیه کیف، کفش و پوشاک ابهر در رابطه با عدم حمایت از تولید ملی اظهار کرد: شعار حمایت از تولید ملی تنها در حد حرف باقی ماند و شرایط بدتر از قبل نیز شد.

وی ادامه داد: قرار بر این بود که با حذف جنس قاچاق و حذف کالاهای وارداتی که توان تولید آنها را داریم، از تولید‌کنندگان حمایت شود، ولی در این بین تنها هزینه‌ها افزایش یافت. رئیس اتحادیه کیف، کفش و پوشاک ابهر در ادامه این مطلب افزود: تولید داخلی عالی و از پتانسیل قوی برخوردار است و در صورت حمایت توانایی رقابت با جنس خارجی را دارد.

انصاری تصریح کرد: از تولید‌کننده‌ای که از تسهیلات 24 درصدی در این شرایط سخت اقتصادی و هزینه‌های سنگین استفاده می‌کند، نمی‌توان انتظار جنسی با کیفیت خوب و قیمتی پایین داشت.

رئیس اتحادیه کیف، کفش و پوشاک ابهر خاطرنشان کرد: امیدوارم دولت محترم حداقل در ماه‌های آخر کار خود فکری به حال بازار کند. هرچند که هیچ‌کس حرفی در این خصوص نمی‌زند و به روی خودش نمی‌آورد. وی سازماندهی دستفروشان را از جمله مواردی عنوان کرد که باید مسئولان استانی برای حفظ امنیت و آرامش شهر فکری به حال آن کنند.

انصاری پروانه‌های کسب موقت را نشان‌دهنده ضعف بیان کرد و گفت: معمولا در یکی دو ماه پایانی سال برخی افراد اقدام به اجاره مغازه کرده و ما طبق دستور اتاق اصناف موظف به دادن پروانه موقت یک ماهه خواهیم بود. انصاری افزود: افراد با واریز مبلغی به حساب اتاق اصناف این پروانه را دریافت و کار خواهند کرد و کسی که یک سال مالیات و انواع هزینه‌ها را پرداخت کرده است، ضرر می‌بیند.

بانک‌ها عامل اصلی تشدید رکود بازار

سعید حیاتی، رئیس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی و لوازم کفش نیز در این رابطه و درباره افزایش آمار چک‌های برگشتی تولیدکنندگان در سال جاری اظهار داشت: اوضاع وخیم بازار کفش دست‌دوز در 40 سال گذشته بی‌سابقه بوده و عمده تولیدکنندگان با توجه به رکود حاکم بر بازار با تعطیل کردن کارگاه‌های‌شان به سراغ مشاغل دیگری نظیر پیک موتوری و باربری در این اواخر رفته‌اند.

وی با اشاره به کاهش چشمگیر قدرت خرید مردم در سال 95 افزود: اعطای سودهای بالا توسط عمده موسسات مالی و بانک‌ها سبب ناامیدی مردم از بازارهای مولد و جذب افراد برای واگذاری سرمایه‌های‌شان به بانک‌ها شده است.

حیاتی در این راستا ادامه داد: حمایت اندک و بی‌برنامگی دولت در این سال‌ها برای رونق‌بخشی به بازارهای مولد سبب شد تا بانک‌ها از وضعیت رکود بازار سوءاستفاده کنند و با پرداخت سودهای بالا بر کسادی این بخش دامن زنند و تا زمانی که روند فعالیت بانک‌ها شفاف و براساس موازین قانونی همسو نشود، چنین شرایطی ادامه‌دار است.

امروز واردات واحدهای تولیدی را تخریب می‌کند

رسول شجری، رئیس اتحادیه کیف و کفش

صنف کیف و کفش ازجمله صنوف دخیل در بحث تولید ملی بوده و شرایط رکود اقتصادی بر کار ما هم تاثیرات منفی داشته است، در حالی که باید به این صنعت توجه بیشتری شود تا چرخ اشتغالزایی را بچرخاند، اما عوامل بسیاری دست به دست هم داده‌اند تا بازار در این حالت و در رکود کامل به سر ببرد.

در حال حاضر فضای حاکم بر کشور فضای رونق کسب‌وکار نیست و ضرورت دارد این فضا اصلاح شود تا شاهد رونق در تولید ملی و گردش چرخه تولید کارخانه‌ها باشیم. افزایش هزینه‌های تولید کفش و در مقابل آن کاهش قدرت خرید مردم عامل اصلی در تشدید رکود بازار کفش شده که در این میان عرضه تولیدات بی‌کیفیت خارجی بر این کسادی دامن زده و کمر عمده تولیدکنندگان این صنف را خم کرده است.

از سوی دیگر متاسفانه شاهد واردات کالاهایی به داخل کشور هستیم که مشابه آنها در حوزه تولید داخل وجود دارد و به‌مراتب باکیفیت‌تر از کالاهای وارداتی هستند. واردات کالاهای دارای مشابه تولید داخلی مانند بمب عمل می‌کند و این نوع واردات تولید ملی را با آسیب جدی مواجه کرده و واحدهای تولیدی را تخریب می‌کند. بنابراین برای حمایت از تولید ملی باید جلوی واردات کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شود را گرفت.

مشکلات این صنعت بسیار است. یکی دیگر از مشکلاتی که بر این رکود دامن می‌زند، سیستم بانکی است. بانک‌ها به دنبال خدمت به تولید و اقتصاد نیستند و جای گرفتن دست ما پاهای‌مان را هم بسته‌اند. امروز واردات واحدهای تولیدی را تخریب می‌کند. بانک‌ها در کشور به دنبال خدمت به تولید، گردش کسب‌وکار و اقتصاد نیستند و این شرایط کاملا مشخص و روشن است و تولیدکنندگان ما در این حوزه با مشکل مواجه هستند. این موسسات نه‌تنها در حوزه حمایت از تولید ملی دست ما را نگرفته‌اند، بلکه پای تولیدکنندگان ما را بسته‌اند و تولیدکنندگان با مشکلات زیادی در این بخش روبه‌رو هستند.

از طرف دیگر تولیدکنندگان در بخش‌های اداری و مالیاتی نیز با مشکلات زیادی مواجه هستند. مالیات و دارایی باید از درآمد اصناف کم شود؛ نه اینکه از سرمایه مردم گرفته شود و این خلاف مقررات است.

هر سال تقریبا 10 درصد کارگاه‌های کوچک تعطیل شده‌اند

محمد حسن‌زاده، تولیدکننده کیف

وضعیت بازار به گونه‌ای شده است که فروشندگان و تولیدکنندگان حاضرند که قیمت را پایین‌تر آورده و سود را کاهش دهند تا شاید اوضاع نابه‌سامان بازار از حالت رکود نجات پیدا کند. تولیدکنندگان قدیمی بازار در تمام مدت فعالیت خود تلاش کرده‌اند که روز به روز تولید را بهتر و باکیفیت‌تر کنند و آن را گسترش دهند که خوشبختانه این اتفاق نیز صورت گرفته، اما متاسفانه این چند سال رکود هر چه که رشته بودیم را پنبه کرده است. به دلیل رکود شدید در 4، 5 سال اخیر بسیاری از کارگاه‌های کوچک با ورشکستگی مواجه شدند و همچنین به دلیل رکودی که در بازار وجود دارد، کارگاه‌های کوچک برای سرپا ماندن مجبور هستند که اجناس خود را با حداقل سود عرضه کنند که همین هم موجب می‌شود حتی به واحدهای تولیدی بزرگ‌تر هم ضرر برسد.

هر سال تقریبا 10 درصد کارگاه‌های کوچک تعطیل شده‌اند، به‌طوری که در 4 سال گذشته چیزی در حدود 40 درصد کارگاه‌ها دچار ورشکستگی شدند.

از طرف دیگر، یکی دیگر از معضلات موجود در بازار افزایش چک‌های برگشتی است، به‌طوری که این روزها 50 درصد چک‌ها وصول نمی‌شود که البته همین امر موجب شده است ما دیگر جنس را با قبول چک نمی‌فروشیم و تنها به صورت نقدی کالا را تحویل می‌دهیم. گاهی که یک کاسب مورد اعتماد برای معامله با چک به ما مراجعه می‌کند، از او معذرت‌خواهی کرده و حاضر به معامله با چک نمی‌شویم. حتی حاضر هستیم که قیمت را پایین‌تر آورده و سود 40 درصدی را به 10 درصد کاهش دهیم، اما با چک معامله‌ای را انجام ندهیم.

همکاران ما به دلیل وجود چک‌های برگشتی صدمات بسیار جبران‌ناپذیری را متحمل شدند، به‌طوری که یکی از دوستان فعال ما در حوزه تولید کیف که کل سرمایه‌اش 300 میلیون تومان بود، چیزی حدود 120 میلیون تومان برگشت چک داشت، در حقیقت وضعیت بازار به گونه‌ای شده است که از هر دو چک یکی برگشت می‌خورد. اوضاع مالی و اعتباری در بازار به هم ریخته است و کسانی که هنوز هم به روش‌های سنتی و اعتباری عمل می‌کنند، به نسبت اوضاع بدتری هم دارند.

در حال حاضر خرید مردم کمتر شده است. اگر خانمی 6 ماه یک بار برای خرید کیف مراجعه می‌کرد الان همان شخص یک سال یک بار کیف جدید تهیه می‌کند، این کاهش خرید هم به کاهش قدرت خرید مردم برمی‌گردد. البته یک دلیل دیگر هم تغییر در روش خرید است، به طوری که برخی از سایت‌ها و کانال‌ها به نسبت فروش بهتری از گذشته دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید