تامین ۷۰درصد بازار لوازم ورزشی از واردات

    کد خبر :61379

 

بازار لوازم و تجهیزات ورزشی این روزها همانند دیگر بازارها اوضاع مساعدی ندارد و فروشندگان این کالاها امید به دو ماه آینده دوخته‌اند تا شاید بازگشایی مدارس بتواند بخشی از ضرر و زیان آنها را جبران کند.

به گزارش بازتاب به نقل از کسب و کار ، صنعت لوازم و تجهیزات ورزشی در سراسر دنیا اقبال خوبی دارد. ایران نیز تا چندی پیش توانایی صادرات را نیز در این بخش داشت، اما به دلیل مشکلات بی‌پایان اقتصادی حاکم بر کشور که رکودی سنگین را در تمام بازارها رقم زده، اکنون نه تنها شاهد کناره‌گیری تولیدکنندگان داخلی شده، بلکه واردات از آنچه انتظار می‌رفت در این بخش فراتر رفته است.

در حال حاضر رکود حاکم بر اقتصاد کشور باعث شده تا تولید ملی آسیب ببیند و آسیب تولید ملی، تعطیلی کارخانه‌ها را به همراه دارد و اتحادیه لوازم ورزشی هم از این قاعده مستثنا نیست. از سوی دیگر مشکلات ارزی و بحث تحریم‌ها باعث شده تولید لوازم ورزشی در کشور از رونق بیفتد.

متاسفانه در حال حاضر سهم داخلی‌ها از تولیدات لوازم ورزشی بسیار ناچیز است و آنچه بیش از همه در بازار به چشم می‌آید، تجهیزات و البسه‌ چینی است. همچنین با توجه به اینکه حمایتی از تولیدکنندگان نمی‌شود، طبیعتا هزینه تولید در ایران بالا می‌رود و باعث می‌شود قیمت تمام‌شده یک کالای ایرانی به مراتب گران‌تر از نمونه خارجی آن باشد.

در ضمن در بحث کیفیت هم اغلب شاهد کیفیت بهتر جنس خارجی نسبت به کالای تولیدشده داخلی هستیم.

در کشور چین مواد اولیه با ارزان‌ترین قیمت و بهترین تسهیلات در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد تا او بتواند ضمن استخدام نیروهای کار بیشتر، چند برابر سرمایه‌اش تولید داشته باشد. اما در ایران شما نه تنها نمی‌توانید چند برابر سرمایه تولید کنید که باید نیمی از سرمایه را هم دست‌نخورده کنار بگذارید تا اگر بازار دچار نوسان شد از پشتوانه لازم برای فعالیت در این عرصه برخوردار باشید.

حضور تولیدکنندگان لوازم ورزشی در بازار جهانی با افزایش کیفیت

در همین رابطه وزیر ورزش گفت: با افزایش کیفیت محصولات و کالاهای ورزشی تولیدی داخل، تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند در بازارهای بین‌المللی هم حضور یابند.

مسعود سلطانی‌فر با بیان اینکه این نمایشگاه از نظر تنوع و کیفیت محصولات تولیدی، بیش از آن چیزی که تصور می‌کردیم پیشرفت داشته‌اند، افزود: امیدواریم با افزایش کیفیت محصولات داخلی، واردات کالاهای قاچاق کاهش یابد و شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که دیگر در بازار کالاهای قاچاق نداشته باشیم.

وی اضافه کرد: با توجه به تنوع و سطح کیفیت محصولات ورزشی، رسالت ما برای حمایت از تولیدکنندگان داخل سنگین می‌شود، به ویژه آنکه وظیفه داریم برای تحقق مبانی اقتصاد مقاومتی حمایت فراوانی از تولیدات داخلی داشته باشیم.

سلطانی‌فر افزود: حمایت از تولیدات داخلی در افزایش کیفیت و گستردگی آن و همچنین ایجاد اشتغال نقش مهمی دارد. وی گفت: آنطور که به من گزارش داده‌اند کیفیت کالاهای ورزشی در ایران در حال افزایش است و شماری از آنها قابل رقابت با کالاهای ورزشی خارجی است و در بسیاری از اقلام ورزشی دیگر نیاز به واردات کالاهای خارجینداریم.

وزیر ورزش و جوانان بر افزایش کیفیت تولیدات محصولات ورزشی در داخل تاکید کرد و گفت: علاوه بر حضور در بازارهای بین‌المللی باید صادرات نیز داشته باشیم تا شاهد اقتصاد فعال‌تری در این بخش باشیم و بر همین اساس باید ‌سازوکار مناسبی برای حمایت از تولیدات داخل فراهم شود تا آنها با انگیزه بیشتری کالاهای باکیفیتی ارائه کنند.

وی توضیح داد: اکنون شرایط خوبی فراهم شده تا بتوانیم از فناوری‌های خارجی استفاده کنیم و با افزایش کیفیت محصولات داخلی برای رقابت در بازارهای خارجی فعال‌تر حاضر شویم.

وزیر ورزش همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا برای کاهش واردات وسایل غیرمجاز ورزشی به ایران اقداماتی انجام شده است، گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا در این زمینه فعال است و در یک سال گذشته عملکرد خوبی را در کاهش کالاهای قاچاق داشته است.

سلطانی‌فر گفت: زمینه و امکان استفاده از منابع خارجی هم رفته‌رفته در حال فراهم شدن است و در ورزش نیز خوشبختانه شرایط برای کسب میزبانی مسابقات بین‌المللی و جهانی فراهم شده و امیدواریم که بتوانیم کرسی‌های بیشتری در مجامع جهانی و بین‌المللی بگیریم تا از حق ورزش، جوانان و ملت ایران دفاع کنیم.

فعالیت هزار واحد غیرمجاز در حوزه لوازم ورزشی

مرتضی حق‌پرست، رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم ورزشی

تولیدات ورزشی در تمام دنیا تامین‌کننده سلامت جوانان است که متاسفانه بروز مشکلات و رکود حاکم بر بازار و همچنین مشکلات معیشتی که باعث کاهش قدرت خرید مردم شده، موجب خروج این تولیدات از سبد خانوار شده است. در حال حاضر میزان تولید و کیفیت در برخی لوازم ورزشی در داخل نسبت به سال‌های قبل بهبود یافته، اما حدود ۷۰ درصد اقلام ورزشی مورد نیاز مردم از طریق واردات تامین و ۳۰ درصد بقیه در داخل تولید و عرضه می‌شود.

از جمله دلایل پایین بودن میزان تولید داخلی لوازم ورزشی، منع ورود دستگاه‌ها و تجهیزات دارای تکنولوژی نوین و تعلل و توقف طولانی ورود این کالاها در گمرک است. دستگاه‌های موجود در کارگاه‌های تولیدی داخل کشور قدیمی است و با وجود این دستگاه‌ها و تجهیزات فعلی نمی‌توان با تولیدات خارجی رقابت کرد و تداوم این روند باعث می‌شود به تدریج از تولیدات داخلی کمتر استقبال شود. ضمن اینکه تولیدکنندگان را از ادامه تولید منصرف خواهد کرد.

چندی پیش در حوزه کفش اسپرت چند تولیدی مشغول به فعالیت بودند، اما مدت‌هاست که این واحدها به علت مشکلات اقتصادی تعطیل شده‌اند. یکی از این تولیدی‌ها 60 کارگر داشت، اما به علت هزینه سنگین بیمه تامین اجتماعی و سودهای بالای وام بانکی ورشکست شد. ایران توانایی تولید کفش ورزشی حرفه‌ای را به علت نداشتن قالب مورد نیاز ندارد و کفش‌های تولیدی ایران تنها برای پیاده‌روی و امور روزانه مناسب هستند. در حالی که یک ورزشکار بسکتبالیست یا والیبالیست نیاز دارد که در طول روز بارها از جایی بپرد و یک فوتبالیست باید به‌طور مداوم به توپ ضربه بزند که برای این منظور از کفش‌های خارجی استفاده می‌شود.

به‌طور ‌کلی افرادی که در حوزه کفش اسپرت فعالیت می‌کردند، به کار پوشاک وارد شدند. همچنین از جمله مشکلات اتحادیه می‌توان به وجود شرکت‌های وارد‌کننده لوازم ورزشی اشاره کرد که تحت نظارت این اتحادیه نیستند، اما اقلام مختلف ورزشی را وارد می‌کنند که در این زمینه از مسئولان ذی‌ربط انتظار حل این مشکل را داریم.

این در حالیست که برگزاری نمایشگاه ورزش و تجهیزات ورزشی به صورت دائمی و هرساله می‌تواند توانمندی‌های ما را در تولید به نمایش گذاشته و همچنین ما را با توانمندی‌ها و تکنولوژی‌های روز دیگر کشورها در تولید این کالاها آشنا کند. به نحوی می‌توان با تعامل با دیگر برندها از تولیدات ورزشی همسان با تولیدات فرهنگی و امتیازات توسعه‌محور برخوردار شد. در حال حاضر حدود ۱۲۰۰ واحد صنفی دارای پروانه کسب عضو این اتحادیه هستند، اما یک هزار واحد هم بدون مجوز فعالیت می‌کنند.

کناره‌گیری تولید‌کنندگان داخلی به دلیل واردات بی‌رویه

مرتضی ایزانلو، فروشنده لوازم ورزشی

وضعیت بازار لوازم ورزشی در حوزه خرید و فروش که شامل حال ما فروشندگان می‌شود، تعریف چندانی ندارد. کسی تمایل به خرید ندارد، چراکه این اجناس به دلیل وارداتی و برند بودن بسیار گران هستند و شاید در زمان‌هایی که موقع حراج فصل می‌شود، بتوان این کالاها را به فروش رساند. البته با توجه به وضعیت اقتصادی و کاهش قدرت خرید، مردم ترجیح می‌دهند پوشاک خارجی را به‌دلیل قیمت ارزان آن خریداری کنند.

بهترین زمان برای فعالان این صنف، فصل شروع مدارس است و به قول معروف به گل بازار رسیده‌ایم، اما متاسفانه رکود طوری در بازار حکمفرما شده که شاغلان این صنف را نگران کرده است که آیا این رکود تا دو ماه آینده و آغاز مدارس برطرف خواهد شد؟

اینجا لازم است اشاره شود که واردات بی‌رویه برخی کالاهای ورزشی که دقیقا مشابه داخلی آن در کشور وجود دارد کارخانه‌های تولیدی را در آستانه تعطیل شدن قرار داده است. چند همکار داشته‌ایم که در این صنف تولید داخلی داشته‌اند اما متاسفانه واردات بی‌رویه باعث کناره‌گیری آنها از این صنف شده است و اکثر آنها به کار واردات روی آورده‌اند.

هزینه‌های تولید و مالیات نیز مزید بر علت شده‌اند. در کشوری مانند چین، لوازم ورزشی به‌صورت خوشه‌ای تولید و روز به ‌روز اجناس از خانه‌ها جمع‌آوری می‌شوند اما در ایران تولیدکننده مدام باید درگیر مالیات باشد. این درحالیست که استاندارد و کیفیت لوازم ورزشی چین هم آنچنان بالا نیست. بنابراین عدم استقبال مردم از تولیدات داخلی و از طرفی واردات کالاهای متنوع در این حوزه با قیمت مناسب از کشور چین که قدرت رقابت را از تولید‌کنندگان داخلی ربوده، مهم‌ترین دلایل تعطیلی واحدهای تولید‌کننده لوازم ورزشی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید