سخنان هیئت ایرانی در نیویورک برای آمریکا تلخ است

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ ۱۰:۲۱
    کد خبر :613570

رئیس‌جمهور با بیان اینکه سخنان ما در نیویورک برای آمریکایی‌ها تلخ است، گفت: آنها نمی‌خواهند حرف‌های ما در سازمان ملل در افکار عمومی آمریکا تاثیرگذار باشد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز(دوشنبه) پیش از عزیمت به نیویورک در فرودگاه مهرآباد، اظهار داشت: همواره اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به صورت سالانه برگزار می‌شود و امسال هم هفتاد و چهارمین اجلاس است و فرصت مناسبی است برای اینکه نظرات ملت ها و از جمله ملت بزرگ ایران در آنجا بیان و توضیح داده شود.

وی افزود: اقدامات غیرمنصفانه و ظالمانه‌ای که امروز نسبت به ملت ایران روا داشته می‌شود، برای مردم و کشورهای جهان در آنجا توضیح داده خواهد شد و همچنین مسائل پیچیده و سختی که امروز منطقه ما با آن مواجه است در آن اجلاس مطرح می‌شود.

به گزارش مهر،روحانی با اشاره به اینکه امسال سفر ما به نیویورک اهمیت ویژه ای دارد چرا که احساس ما این بود که آمریکایی‌ها خیلی تمایل ندارند هیئت های ایرانی در سازمان ملل رفت و آمد و مصاحبه کنند و حضور داشته باشند، تصریح کرد: دلیل این مسئله را خود آمریکایی‌ها باید توضیح دهند؛ یا از بیان حرف می‌ترسند و یا آنکه حرف ما برای آنان بسیار تلخ است و یا آنکه دلایلی دارند و می‌خواهند در افکار عمومی مردم خودشان تأثیر گذاشته نشود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: زمانی که آمریکایی‌ها خیلی تمایل به حضور هیئت های ایرانی در سازمان ملل متحد ندارند، پس ما باید اصرار داشته باشیم که حتماً این سفر را برویم اما اگر آنان خیلی مایل بودند، زیاد اهمیت نداشت و عدم تمایل آنان به سفر ما دلیل بر این است که این سفر کاملاً برای ما ضروری است.

وی بیان کرد: ضروری است که ما در سطوح مختلف به سازمان ملل برویم و حرف بزنیم چرا که ما دارای منطق و استدلال کافی هستیم اما دشمنان ما دلایل کافی را در اختیار ندارند.

روحانی متذکر شد: ما در شرایطی به سازمان ملل می‌رویم که آمریکایی ها تحریم ظالمانه خود را نسبت به ملت ایران به حدی رساندند که خودشان هم می‌گویند دیگر چیزی باقی نمانده است که تحریم کنیم و اخیراً هم مجبور شدند از نو شروع کنند. مانند یک نواری که تمام می‌شود و دومرتبه از ابتدا می گذارند و یک بار دیگر گوش می‌کنند و دوباره همان مواردی را که علیه ما تحریم کرده بودند، مجدداً تحریم کردند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: این اقدام به معنای استیصال کامل آمریکاست و مشخص است که فشار و تحریم حداکثری نتوانست کاری را انجام دهد و ملت ما به خوبی در این یک سال و نیم ایستادگی و مقاومت کردند و روال حرکت اقتصادی در این چند ماه اخیر نسبت به ماه های پیش، مقداری بهتر شده است و نشان می‌دهد که ما توان مقابله کافی با آنها را داریم.

وی یادآور شد: در هفته های اخیر مسائل منطقه هم حاد شده است و برخوردها و نگرانی هایی وجود دارد که ریشه این نگرانی ها مشخص است، اما حادثه ای که در منطقه رخ می دهد و اتهاماتی که می زنند، پیداست که آمریکایی‌ها دنبال اهداف دیگری در منطقه هستند و وزیر امور خارجه آمریکا به طور مداوم حرف‌های بی منطقی می‌زند و متأسفانه بنده تاکنون ندیدم که این وزیر خارجه با منطق صحبت کند و این مسئله جز عجایب تاریخ است که یک وزیر خارجه مدام حرف‌های ناصحیح و نادرست می‌زند.

وی ادامه داد: در مسئله آرامکو، بیش از آنچه که خسارت وارد شد، آمریکایی‌ها تبلیغ می کنند و خسارت‌هایی که ممکن است در دو هفته جبران شود را می گویند در یک ماه هم نمی توان جبران کرد. دلیل این مسئله آن است که آمریکا به طور کامل می‌خواهد منطقه را تصاحب کند و می‌گوید که می‌خواهیم سیستم های پدافندی در منطقه بیاوریم.

روحانی تصریح کرد: کاملاً پیداست که آمریکا می‌خواهد کل نفت شرقی عربستان را به طور کامل در مشت خود قرار دهد، البته این دعوا مربوط به ما نیست و دعوای آمریکا با چین و دیگران است. آنها از این فرصت سوءاستفاده کرده‌اند و با عربستان قرارداد بسته‌اند که میلیاردها دلار سیستم های پدافندی در منطقه بیاورند. این نشان می‌دهد آمریکایی‌ها دنبال اهداف دیگری هستند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همه این سر و صداها یک بهانه برای حضور بیشتر آمریکا در منطقه است.

وی با اشاره به محورهای حضور خود در سازمان ملل عنوان کرد: طرح پیشنهادی ما برای امنیت منطقه تنها امنیتی نیست و اقتصادی و سایر موارد هم هست. نام این طرح «ابتکار صلح هرمز» است و این نام به دلیل اینکه حروف اول آن HOPE به معنای امید است و لذا این ائتلاف، ائتلاف امید است. بنابراین همه کشورهای ساحلی خلیج فارس و منطقه هرمز دعوت می‌شوند تا امنیت منطقه را تضمین کنیم.

روحانی افزود: به دلیل اینکه هنوز این طرح باز نشده است عکس العمل‌ها نیز مشخص نیست. آمریکایی‌ها در عکس العمل اول گفتند ما خیلی دلمان می‌خواهد ببینیم این طرح چیست و ابعاد را مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین طرح ما که ارائه خواهد شد تحت عنوان ابتکار صلح هرمز است که به معنای همان ائتلاف امید است. ان شاءالله بتوانیم این طرح را باز کرده و به دنیا اعلام کنیم ایران به دنبال یک صلح بلند مدت در منطقه است و آمادگی دارد در مجمع گفتگو با سازمان ملل حضور پیدا کند و فعال شود.

روحانی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم راهکار منطقه از درون منطقه خواهد بود. آنهایی که از بیرون منطقه می‌آیند هیچ وقت نمی‌توانند صلح و امنیت بیاورند. کما اینکه دیدیم آمریکایی‌ها در این مدت و از سال ۲۰۰۱ تاکنون در منطقه در حال لشکرکشی هستند و هیچ کجا نتوانستند امنیت ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: مساله ۱+۴ و مسائل مربوط به هسته‌ای و موضوعی که تحت عنوان کاهش تعهدات ایران است و منطقی که برای این کار دارد را نیز تشریح خواهیم کرد. در سطح وزرا یک اجلاس ۱+۴ هم در نیویورک خواهد بود و موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ضمن ابراز خوشحالی از وضعیت سیاسی آمریکا در جهان گفت: من بسیار خوشحالم که برای اولین بار در تاریخ تخاصم ایران و آمریکا در یک سال و نیم اخیر به نقطه ای رسیدیم که آمریکا به لحاظ سیاسی منزوی شده است و هیچ کشوری به جز دو سه کشور کوچک از اذناب آمریکا نیست که کار آمریکا را تایید کند بلکه همه کار او را محکوم می‌کنند.

رئیس‌جمهور افزود: در حادثه آرامکو همه افکار آزاد جهان تجاوز به یمن را محکوم می‌کنند. آمریکا محصول تجاوز عربستان، آمریکا و امارات و صهیونیسم به یمن است. خب تجاوز نکنند آنها هم جواب نمی‌دهند. وقتی آنها تجاوز می کنند و اینها جواب می دهند برایشان سنگین است و وقتی پاسخ می شنوند خیلی برایشان سنگین است. ظلم و ستمی که خودشان می کنند ظاهرا برای خودشان توجیه دارد. بنابراین در این طرح به دنبال تبیین کاهش تعهدات هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در کاهش تعهدات خوشبختانه آمریکا از نظر سیاسی موفق نشده است بیان کرد: آمریکا نه در آژانس و نه در جای دیگر موفق شده است. آمریکا یک بار کاهش تعهدات را به آژانس برد و آنجا در شورای حکام گفتند اصلا به این شورا ارتباطی ندارد. «گفت سوراخ دعا را گم کرده» که به او گفتند آقا عوضی آمدی! این مساله اصلا جایش اینجا نیست و اگر می خواهی شکایتی انجام دهی ۱+۵ تشکیل بده و آنجا بیان کن.

روحانی افزود: تا امروز آنها نتوانستند کاری انجام دهند و ضرورت دارد این ها را در آنجا توضیح دهیم. مساله دیگر ملاقات با سران کشورهای دیگر است و با ۱۵ نفر از سران کشورها در این ۳ روز ملاقات داریم. علاوه بر آن چند مصاحبه مطبوعاتی و چند نشست با مدیران مسئول رسانه ها و همچنین فرهیختگان و صاحب نظران آمریکا و همینطور سخنرانی ما در سازمان ملل متحد و تبیین مواضع در دنیا از برنامه های ماست.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ان شاءالله این سفر مایه خیر و برکت برای مردم کشور ما باشد، آن هم با توجه به هفته اول مهر، هفته دفاع مقدس و ماه سالار شهیدان که امیدواریم برای ما همراه با موفقیت باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید