عباس سلیمی‌نمین: لاریجانی از قم نامزد نمی شود

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ ۸:۳۰
    کد خبر :613463

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: جامعه دیگر پذیرش این را ندارد که مرتب بخواهد درباره دولت نقد بشنود چون خودش به استنباط و شناخت کافی از دولت آقای روحانی رسیده است، از آنجاکه اصرار به نقد دولت بر علم و دانش جامعه اضافه نمی کند بنابراین در آستانه انتخابات باید اطلاعات جاذبی عرضه شود تا مخاطب تحت تأثیر آن اطلاعات جاذب قرار بگیرد.
جریان های سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب این روزها ترجیح می دهند بیشتر سکوت کنند تا آنکه با کری خوانی به تهییج رقیب بپردازند.

اصلاح طلبان بیشتر به مظلوم نمایی روی آوردند و از موضع پایین پالس هایی به شورای نگهبان می دهند؛ اصولگرایان هم بر نقد دولت متمرکزند و بعضا تمام مشکلات کشور را برآمده از ریاست جمهوری روحانی تعبیر و تفسیر می کنند.

عباس سلیمی نمین معتقد است مردم شناخت کافی از دولت پیدا کردند بنابراین اصولگرایان بهتر است وقت خود را روی تقویت ابعاد دیگر کمپین انتخاباتی خود صرف کنند.

مشروح گفتگوی سلیمی نمین با نامه نیوز را در ادامه بخوانید.

*****
جناح های سیاسی چراغ خاموش جلو می روند

*2.5 ماه تا ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس زمان باقی است، به نظر شما چرا این روزها شاهد یک کرخی و سردی در فضای سیاسی کشور هستیم و جناح های اصولگرا و اصلاح طلب سعی نمی کنند به تدریج مقدمات گرم کردن تنور انتخابات را تدارک ببینند؟

جریان های سیاسی تلاش می کنند کارهای شان را پنهان بدارند تا کمتر مورد هجمه و تخریب واقع شوند. هر جریان سیاسی معتقد است اگر جزئیات برنامه و کارهایش لو برود قدرت تخریب رقیب بیشتر می شود.

*پس سکوت این روزهای دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب را به خاطر دور بودن از فضای تخریب می دانید؟

بله، برای مصون ماندن از تخریب های رقیب چراغ خاموش حرکت کنند.

* اما اصولگرایان اعتماد به نفس بهتری دارند و انتظار می رود فعالیت ها و کنشگری آنها بیشتر از اصلاح طلبان باشد.

از کجا می دانید فعالیت نمی کند؟ هر دو جناح امروز به لحاظ تشکیلاتی و چیدمان نامزدها در حوزه های انتخابیه مختلف و تنظیم شعارهای مناسب مشغول هستند.
جامعه به شناخت کافی از دولت رسیده است

*درباره اصولگرایان این مسئله مطرح می شود که «آنها صرفا به نقد دولت متمرکزند و هیچ برنامه ایجابی برای جذب رأی ندارند»، چقدر این ادعا را درست می دانید؟

جامعه دیگر پذیرش این را ندارد که مرتب بخواهد درباره دولت نقد بشنود چون خودش به استنباط و شناخت کافی از دولت آقای روحانی رسیده است، از آنجاکه اصرار به نقد دولت بر علم و دانش جامعه اضافه نمی کند بنابراین در آستانه انتخابات باید اطلاعات جاذبی عرضه شود تا مخاطب تحت تأثیر آن اطلاعات جاذب قرار بگیرد.

*شما معتقدید جامعه به شناخت کافی از دولت رسیده است، حالا اگر اصولگرایان بخواهند در آستانه انتخابات پیازداغ نقد به دولت را زیاد کنند، به ضررشان تمام می شود یا به نفع شان؟

جامعه بیش از این کشش این مسئله را ندارد. معتقدم اصلاح طلبان دقیقا به همین خاطر که نگاه افکارعمومی به دولت را مناسب نمی بینند دارند خود را کنار می کشند، اگر غیر این بود با افتخار کنار دولت می ایستادند و از پاسخگویی طفره نمی رفتند.

*با این اصاف چه توصیه ای به اصولگرایان دارید؟

وقت خودشان را روی تولید فکر قرار بدهند.

*یعنی در انتخابات روی نقد دولت تمرکز نکنند؟

به نظر من جامعه به حد کفایت در شناخت از دولت یافته دارد.
زاکانی رأی اول را در قم دارد

*این جمله که پایداری ها در انتخابات مجلس دست بالا را دارند و اکثریت کرسی های مجلس در اختیار پایداری و همفکرانش قرار می گیرد، درست است؟

این هم به نوعی ایجاد یک نگرانی کاذبی است که اصلاح طلبان به آن دامن می زنند. به نظر من جبهه پایداری پایان یافته حتی ارتباط شان هم با آقای مصباح کاهش پیدا کرده است بنابراین خیلی موقعیتی ندارد که بتواند بر این انتخابات تأثیری داشته باشد. حتی در قم که بین نیروهای اصولگرا و ارزشی رأی گیری شده آقای زاکانی رأی اول را آورد حال آنکه پیش از این برخی نیروهای وابسته به جبهه پایداری آنجا چنین موفعیتی داشتند. این نشان می دهد که جبهه پایداری خیلی موقعیتی ندارد.
لاریجانی از تهران یا یک شهر شمالی نامزد می‌شود

*فکر می کنید نامزدی آقای زاکانی از قم و رقابتش با آقای لاریجانی چقدر معادلات انتخاباتی را در آن حوزه انتخابیه تغییر خواهد داد؟

ظاهرا آقای لاریجانی از قم کاندیدا نخواهد شد یا از تهران کاندیدا می شود یا از یکی از شهرهای شمال کشور.

*آیا از الان می شود اصولگرایان را پیروز انتخابات نامید؟

بستگی به نوع عملکردها دارد. اگر اصولگرایان در مسیر اثبات توانمندی های خودشان قرار بگیرند و بدون دادوستد سیاسی، افکارعمومی را با معرفی نامزدهای خوش سابقه اقناع کنند که رأی آوری و ورود آنها به مجلس می تواند منشأ تأثیرات بسیار مثبتی برای جامعه باشد؛ قطعا اصولگرایان موقعیت خوبی در انتخابات خواهند داشت.
جریان های سیاسی نامزد ریاست جمهوری و سرلیست انتخابات مجلس را با هم مشخص کنند

*ترکیب مجلس آینده شبیه کدامیک از ادوار قبل خود خواهد بود؟

قطعا با مجالس گذشته نمی توانیم مقایسه کنیم. به نظر من قبل ارائه لیست ها برای انتخابات مجلس، باید مناسبات انتخابات ریاست جمهوری 1400 مشخص شود و الا مشکل ایجاد خواهد کرد. به عبارت دیگر جریان های سیاسی هم باید کاندیدای مدنظرشان برای ریاست جمهوری و سرلیستی انتخابات مجلس را با هم مشخص کنند چون هر دو این مسائل به هم مرتبط و تعیین کننده نیز هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید