کاهش تقاضای ارز در بازار با راه‌اندازی سیستم جایگزین سوئیفت

    کد خبر :612160

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به توافق ایران، روسیه و ترکیه برای استفاده از سیستم جایگزین سوئیفت گفت: با این کار می توان بصورت مستقیم تراکنش های مالی را بر اساس روبل، لیره یا یوآن با ریال انجام داد و تقاضای ارز نیز در بازار ارز تا حدی کاهش می یابد.

به گزارش بازتاب به نقل از تسنیم، احسان خاندوزی افزود: بسیاری از فشارهایی که از مسیر تحریم ها به ایران وارد می شد ناشی از این بود که اطلاعات تراکنش های مالی صادرکنندگان، واردکنندگان و غیره از طریق شبکه سوئیفت برای طرف آمریکایی شناسایی و به تبع وزارت خزانه داری ایالات متحده این امکان را پیدا می کرد طرف مدنظر خود را تحت فشار قرار دهد.

وی اظهارداشت: اینکه ایران، روسیه و ترکیه به توافق رسیده اند که از سیستم جایگزین سوئیفت استفاده کنند بسیار اتفاق مبارکی است به شرط اینکه هرچه سریعتر به عرصه عمل درآید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: گزارشی که در سال 1393 مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی منتشر کرد همان زمان به عنوان یکی از تجربه های دوره اول تحریم ها از سیاست گذاران خواسته شد که به فکر پیام رسان های جایگزین سوئیفت هم باشندو به عبارتی تمام تخم مرغ های اطلاعات تراکنش های مالی خارجی کشور را فقط در سبد سوئیفت قرار ندهند.

وی افزود: متاسفانه گزارش مرکز پژوهش های مجلس، پیام ها و توصیه های مشابه دیگر خیلی مورد اعتنا قرار نگرفت تا اینکه به یمن رویکرد مخاصمه جویانه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا علیه چین، روسیه، ترکیه و ایران شرایطی ایجاد شد در سال های گذشته و ماه های اخیر که تمام کشورها به فکر این بیفتند که از سلطه اطلاعات مالی آمریکا فاصله گرفته و کمک کنند به تضعیف دلار و نقش خزانه داری آمریکا در رصد هر تراکنشی که در دنیا صورت می گیرد از این جهت توافق صورت گرفته بین سه کشورمزبور را باید به فال نیک گرفت.

خاندوزی تصریح کرد: روسیه و چین در زمینه حرکت به سمت سیستم های جایگزین از ایران جلوتر هستند این امر در کشورهای مزبور محقق شده به یک معنا ایران آخرین کشوری است که در حال پیوستن به شبکه های جایگزین است.

وی گفت: سال 2015 در چین، سال 2016 در روسیه و حتی هند و ترکیه و بسیاری ازکشورهای منطقه آسیا در چهار سال اخیر به سمتی رفته اند که بتوانند پیام رسان های مالی مستقلی داشته باشند.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا معنای این حرف اینکه کشورها رابطه خودرا با سوئیفت قطع کرده اند، افزود: خیر؛ رابطه قطع نمی شود اما بخش زیادی از بار ترافیکی اطلاعات مالی دیگر از کانال سوئیفت نخواهد گذشت و در عین حال این اطلاعات برای خزانه داری آمریکا قابل رصد نیست دوم اینکه نیاز به ارز واسط را حذف می کند.

وی در ادامه یادآورشد: بدون شک با استفاده از سیستم جایگزین دیگری نیازی نیست بطور حتم با یورو، دلار و غیره یک مبادله ای اول صورت گیرد و سپس تبدیل به ریال شود بلکه می توان بصورت مستقیم تراکنش های مالی را بر اساس روبل روسیه، لیره ترکیه یا یوآن چین با ریال انجام داد و به یک معنا تقاضای ارز نیز در بازار ارز تا حدی کاهش پیدا می کند البته این به قدری نیست که بتواند نرخ ارز را در بازار به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید