رشد اندک شاخص فرابورس در هفته گذشته

    کد خبر :612118

شاخص کل فرابورس ایران در هفته منتهی به ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ و پس از پشت‌سر گذاشتن روزهایی مثبت و منفی، رشد اندکی را در پایان معاملات هفتگی به ثبت رساند.

به گزارش بازتاب به نقل از فرابورس ایران، آیفکس در پایان روز معاملاتی چهارشنبه با رسیدن به عدد ۳۸۸۷ واحد، رشد ۰.۰۴ درصدی را برای این هفته به ارمغان آورد و بازدهی این نماگر را از ابتدای سال جاری به ۷۲ درصد رساند. در این هفته میانگین ارزش روزانه معاملات ۱۰۱۰ میلیارد تومان بود و میانگین حجم معاملات روزانه نیز ۱۲۰۱ میلیون ورقه ثبت شد.

در پایان هفته کاری منتهی به ۲۹ شهریور، ارزش بازار فرابورس به رقم ۳۸۳۱ هزار میلیارد ریال رسید که در خصوص این متغیر، رشد ۰.۲ درصدی نسبت به هفته پیش از آن و ۴۹ درصدی نسبت به ابتدای سال را شاهد بودیم. همچنین بر اساس آمار منتشر شده، در پایان هفته گذشته شاخص کل و ارزش بازار فرابورس نسبت به ابتدای ماه جاری به ترتیب ۸.۶ و ۳.۶ درصد رشد داشتند.

ارزش معاملات فرابورس در این هفته رقمی معادل ۵۰ هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال بود که رشدی ۱۱۸ درصدی نسبت به هفته پیش از آن را نشان می‌دهد. همچنین طی ۵ روز کاری سپری شده، حجم معاملات به ۶۰۰۹ میلیون ورقه رسید که در این زمینه نیز رشدی ۱۰۳ درصدی در مقیاس هفتگی رقم خودر. لازم به ذکر است که هفته کاری گذشته به دلیل تعطیلات تاسوعا و عاشورا، تنها ۳ روز امکان معامله برای فعالان داشت.

مهمترین رخداد هفته

در هفته منتهی به ۲۹ شهریور، مهم‌ترین خبر مربوط به بازگشایی نمادهای بازار پایه بر اساس دستورالعمل جدید معاملاتی در این بازار بود. بر این اساس روز دوشنبه ۲۵ شهریورماه، شرکت‌های بازار پایه در ۳ تابلو «زرد»، «نارنجی» و «قرمز» معاملات سهام خود را مطابق با مقررات جدید این بازار به طور رسمی آغاز کردند.

معاملات فرابورس به تفکیک بازارها

نگاهی به مبادلات انجام‌شده در بازارهای فرابورسی نشان می‌دهد، در هفته‌ای که سپری شد بازار اول شاهد دادوستد ۷۴۱ میلیون سهم به ارزش ۴۰۹۳ میلیارد ریال و در بازار دوم ۴۱۶۱ میلیون سهم به ارزش ۲۵ هزار و ۷۱۳ میلیارد ریال بوده است.

بازار ابزارهای نوین مالی نیز در نتیجه معامله اوراق بدهی، اوراق تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به استقبال مبادله ۲۶۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش حدودا ۱۸ هزار میلیارد ریال رفت.

همچنین در بازار پایه و در اولین هفته پس از اجرای دستورالعمل جدید، معاملات در مجموع ۳ تابلو «زرد»، «نارنجی» و «قرمز» به دادوستد ۸۳۵ میلیون سهم به ارزش ۲۷۷۲ میلیارد ریال انجامید.

در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) نیز در این هفته شاهد مبادله ۱۰ میلیون سهم به ارزش ۲۷۷۲ میلیارد ریال بودیم که نسبت به هفته پیش از آن افت معاملات در این بازار را نشان می‌دهد.

در همین حال در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم ارزش معاملات خرد بازار سهام به رقم ۳۰ هزار و ۸۳۷ میلیارد ریال رسید که از این میزان گروه فلزات اساسی با اختصاص ۱۴ درصد معادل ۴۲۸۷ میلیارد ریال در صدر صنایع فرابورسی ایستاد. گروه‌های دارویی و بانکی‌ها نیز در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید