عراق: برای تأمین امنیت دریایی، وارد هیچ ائتلافی نمی‌شویم

    کد خبر :611759

سخنگوی وزارت خارجه عراق تأکید کرد که تأمین امنیت گذرگاه‌های خلیج فارس بر عهده کشورهای مشرف بر آن است و عراق نمی‌پذیرد وارد هیچ ائتلاف امنیتی شود.

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق بار دیگر اعلام کرد که این کشور وارد هیچ ائتلاف بین‌المللی نخواهد شد که به بهانه حمایت از گذرگاه‌های خلیج فارس تشکیل خواهد شد.

الصحاف به پایگاه خبری «المسله» گفت که این مسئله، برآیند دیدگاه عراق برای افزایش امنیت است تا محیط با ثباتی در این کشور و مناطق مجاور آن به وجود آید.

وی با بیان اینکه هدف از این دیدگاه، تکمیل پروژه توسعه و بازسازی عراق است، اظهار داشت که عراق، امنیت دریانوری در خلیج فارس را برای پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای خود ضروری می‌داند.

به گزارش فارس،سخنگوی وزارت خارجه عراق با تأکید بر اینکه «امنیت گذرگاهها بر عهده کشورهای مشرف بر آن است»، خاطر نشان کرد: «به خاطر اینکه فراهم کردن امنیت، مسئولیت کشورهای مشرف بر خلیج [فارس] است، عراق نمی‌پذیرد وارد هیچ گروه امنیتی با نظامی برای پشتیبانی [از این گذرگاه‌ها] شود».

الصحاف با اشاره به عدم پذیرش عراق برای ورود به هیچ محور نظامی؛ خواه رژیم صهیونیستی در آن حضور داشته باشد، یا خیر، تأکید کرد که «عراق طرف شرکت کننده در چنین ائتلافی نخواهد بود؛ زیرا این مسئله باعث پیچیدگی بیشتر بحران منطقه خواهد شد».

این در حالی است که آمریکا از مدتها پیش در تلاش است که به زعم حمایت از امنیت دریانوردی در خلیج فارس، ائتلافی را تشکیل دهد، ولی تا کنون موفق به انجام این کار نشده است.

در راستای این سیاست و در ادامه تأکید دنباله‌روی صِرف امارات عربی متحده و عربستان سعودی از سیاست‌های کاخ سفید، ریاض و ابوظبی اعلام کردند که وارد این ائتلاف خواهند شد.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام آمادگی کرده است که امنیت گذرگاه‌های خلیج فارس را تأمین می‌کند و این اقدام باید با همکاری کشورهای همسایه صورت گیرد، نه آمریکا و سایر کشورهای غربی.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید