ترامپ در موضوع ايران به ريش عربستان خنديد!

    کد خبر :61159

ترامپ توپخانه اش را به سمت ايران نشانه رفت و دستور شليک به سمت قطر را صادر کرد!
فيصل القاسم، در گزارشي در روزنامه القدس العربي (انگلستان)، نوشت:
پس از سفر تاريخي ترامپ به عربستان سعودي و امضا شدن بزرگترين قرارداد تجاري با اين کشور در تاريخ جهان به ارزش حدود نيم تريليون دلار، برخي افراد گمان کردند ترامپ بهاي از بين بردن خطر ايران را دريافت کرده است و زماني که به واشنگتن بازگردد ارتش خود را آماده مي‌کند و حمله اي را براي درهم شکستن ايران آغاز مي‌کند. ولي در عمل، ترامپ توپخانه اش را به سمت ايران نشانه رفت و دستور شليک به سمت قطر را صادر کرد و کشورهاي خليجي را به يکديگر سرگرم کرد تا ايران آسوده بخوابد و بيشتر در منطقه جولان دهد.

ترامپ به ريش عرب ها خنديد
دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا از زماني که مبارزات انتخاباتي را براي رئيس جمهور شدن آغاز کرد، چپ و راست ايران را تهديد کرده است. او در زمان مبارزات انتخاباتي اش هيچ فرصتي را براي متهم کردن ايران به تروريسم از دست نداد و بارها و بارها اين کشور را بزرگترين خطر تروريستي در جهان توصيف کرد. او همچنين به صراحت تهديد به لغو توافقنامه‌اي کرد که باراک اوباما با ايراني ها درباره برنامه هسته اي آنان امضا کرده است. جهانيان نفس خود را در سينه حبس کردند تا ببينند دونالد ترامپ چگونه به ايران حمله خواهد کرد و درسي فراموش نشدني به آن خواهد داد. حملات ترامپ عليه ايران پيش از سفر او به عربستان سعودي و در زمان اين سفر به اوج خود رسيد به طوري که موضوع ايران بر همه ديدارهاي او با سران کشورهاي عربي و اسلامي در رياض سايه افکنده بود. ترامپ هيچ ديداري در اين سفر انجام نداد مگر اين که رسانه‌ها تهديدات خرد کننده عليه ايران را از او نقل قول کردند و همين مسئله موجب شد ما منتظر فرا رسيدن ساعت صفر {آغاز اقدام} بمانيم.
هرچند محور پايداري و مقاومت که ايران آن را رهبري مي کند معمولا به تهديدات آمريکا اهميت نمي‌دهد و مي داند آنچه روي ميز مطرح مي‌شود مانند آنچه زير آن مطرح مي‌شود نيست، ولي با به قدرت رسيدن ترامپ در آمريکا، ايران و متحدانش شروع به ابراز نگراني واقعي درباره برنامه هاي رئيس جمهور جديد آمريکا عليه ايران کردند.
با ورود ترامپ به کاخ سفيد روشن شد که دغدغه اصلي او در نخستين دوره رياست جمهوري‌اش، ايران و نحوه مهار کردن آن و کنترل کردن بلندپروازي هايش و نفوذش در خاورميانه و طبق توصيف شخص ترامپ، پايان دادن به تروريسم فرامرزي آن خواهد بود.
پس از ديدار تاريخي ترامپ در عربستان سعودي با سران کشورهاي عربي و پس از امضا شدن بزرگترين قرارداد تجاري با عربستان سعودي در تاريخ جهان به ارزش حدود نيم تريليون دلار، برخي افراد گمان کردند ترامپ بهاي از بين بردن خطر ايران را دريافت کرده است و زماني که به واشنگتن بازگردد ارتش خود را آماده مي‌کند و حمله اي رسانه‌اي را همانند حمله اي که آمريکا پيش از لشکرکشي به عراق عليه صدام حسين به راه انداخت، براي خرد کردن ايران آغاز مي‌کند. ولي آنچه عملا بعد از بازگشت رئيس جمهور به آمريکا اتفاق افتاد اين بود که او محرمانه دستور لغو برخي تحريم هاي تحميل شده بر ايران را داد ولي اين مسئله به علت حساسيت مقامات سعودي، تحت پوشش رسانه اي قرار نگرفت. آيا با عقل جور در مي‌آيد که ترامپ بهاي رويارويي با ايران را دريافت کند سپس با بازگشت به کشورش تحريم هاي اين کشور را لغو کند؟ اين سئوالي بجاست. ولي پاسخ اين است: بله، چنين اتفاقي افتاد. برخي عرب ها که ترامپ به ريش آنها خنديد، نفس هايشان را در سينه حبس کردند تا وقتي که زمان تمديد اجراي توافقنامه هسته‌اي به دست آمده با ايران فرا رسيد.
برخي طرف ها گمان کردند ترامپ از شدت خشم خود از ايران و طبق حملات رسانه‌ايش عليه اين کشور، توافقنامه با ايران را لغو خواهد کرد تا مقدمه اي براي سرنگون کردن نظام ايران و تبديل کردن اين کشور به بياباني صاف باشد. سعودي ها دروغ هاي آمريکا را باور کردند و محمد بن سلمان وليعهد عربستان سعودي بيش از دو ماه پيش در مصاحبه هايش از انتقال نبرد به داخل ايران و شوراندن طوايف و اقوام ايراني عليه نظام به منظور بي‌ثبات کردن اوضاع داخلي ايران سخن گفت. روشن است که بن سلمان حملات عليه ايران را بر اساس اطمينان خاطري که آمريکا به او داده بود آغاز کرد بدون آن که بداند ائتلاف آمريکا با ايران بسيار قوي‌تر از ائتلاف آمريکا با عربستان سعودي است. ائتلاف با ايران،‌ عملا ائتلافي راهبردي است در حالي که ائتلاف با عربستان، ائتلافي منفعت طلبانه و گذرا است.
کساني که براي ترامپ و فتوحات آينده او در برابر ايران هورا کشيدند، اين هفته زماني متوجه بازي آمريکا شدند که رئيس جمهور اين کشور با آرامش، عمل به توافقنامه هسته‌اي با ايران را تمديد کرد. ولي ترامپ براي آن که غرور متحدان خود در منطقه خليج (فارس) را حفظ کند و ناراحتي آنها را کاهش دهد، بسته‌اي سبک از تحريم ها را عليه افراد و شرکت هاي ايراني مرتبط با برنامه موشکي ايران اعلام کرد. اين اقدام،‌ خنديدن به ريش مقامات خليجي به آشکارترين شکل است. همه مي‌دانند بازي تحريم ها عليه ايران بسيار بي‌مزه شده است و هيچ تاثيري بر سياست ايران ندارد زيرا تحريم هاي آمريکا بيش از سي سال است بر ايران تحميل شده و نتيجه اي جز افزايش قدرت و پافشاري ايران براي اجراي سياست ها و برنامه هاي نظامي و هسته‌ايش نداشته است. مشاهده کرديم که ايران برنامه هسته‌اي خود را در سايه تحريم هاي آمريکا توسعه داد پس چطور تحريم هاي جديد خنده دار ترامپ که به اندازه بال پشه نمي‌ارزد، تاثير گذار خواهد بود؟
آيا کساني که ترامپ به آنان خنديد متوجه شدند که ايران طي اين زمان توانست گذرگاهي تاريخي را به لطف آمريکا ايجاد کند که تهران را به بغداد و دمشق و بيروت وصل مي‌کند؟ کسي که عراق را در بشقابي از طلا تقديم ايراني‌ها کرد ممکن نيست در برابر گسترش نفوذ آنها به سوريه و رسيدن به درياي مديترانه بايستد. نيويورک تايمز به عنوان مهم ترين روزنامه آمريکايي چند روز پيش بسيار صريح بود زماني که به طور علني اعتراف کرد آمريکا عراق را تحويل ايران داد و اجازه داد هرکار مي‌خواهد در آنجا انجام دهد. اما حملات چند هفته پيش آمريکا به نيروهاي ايراني و سوري در منطقه التنف به منظور بازداشتن ايران از ارتباط دادن عراق به سوريه، اقدامي انحرافي بود. اگر آمريکا نمي‌خواست طرح ايران براي رسيدن به درياي مديترانه تحقق يابد، هواپيماهايش همه نيروهاي ايراني و عراقي و سوري را که تلاش مي کردند گذرگاه هاي سوريه را به روي مسير ارتباطي ايران تا دمشق و بيروت از چندين نقطه در سوريه باز کنند، ظرف چند ساعت سوزانده بودند.
خلاصه اين که جار و جنجال بر سر ايران بود ولي توطئه واقعي عليه قطر صورت گرفت. ترامپ براي آن که متحدان خليجي خود را با دادن جايزه‌اي راضي کند، به آنان چراغ سبز نشان داد تا برادر عرب خود را از بين ببرند و موضوع ايران را فراموش کنند. اين اتفاقي بود که عملا افتاد زيرا تهديدات آمريکاي تحت رهبري ترامپ عليه ايران بعد از آن که ترامپ توافقنامه هسته‌اي با ايران را تاييد کرد، عملا دود هوا شد در حالي که قبلا ترامپ اين توافقنامه را بدترين و خطرناکترين توافقنامه اي توصيف کرده بود که آمريکا در تاريخ خود امضا کرده است.
ظاهرا عربستان -هرچند ديرهنگام- متوجه شد که ترامپ فريبش داده است از اين رو از همه دار و دسته‌هاي قاسم سليماني در عراق به بهانه پيروزي آنها بر داعش در موصل، مانند قهرمانان استقبال کرد در حالي که عربستان، قطر را به توطئه عليه خود با همدستي ايران متهم مي‌کند. محض اطلاع بايد گفت قطر در خلال بحران (با همسايگانش) حتي پذيراي يک مسئول ايراني نبوده است در حالي که عربستان سعودي ميزبان شماري از تندروهاي وابسته به ايران بود و حتي با ايراني ها درباره پذيرفتن حجاج ايراني به گرمي در مکه به توافق رسيد در حالي که در برابر سفر حجاج و عمره گزاران قطري مانع تراشي مي‌کند.
آيا ترامپ در موضوع ايران عملا به ريش عربستان خنديد يا اين که سياست هاي عربستان سعودي اصولا از زمان اشغال عراق خدمات شاياني به ايران کرده است؟ در هر دوحالت، ما شاهد پيروزي ايران و شکست کشورهاي خليجي صرفنظر از انگيزه ها و مانورها هستيم. جهانيان گمان کردند جنگ بين آمريکا و ايران به محض خروج ترامپ از عربستان سعودي آغاز خواهد شد ولي روشن است ترامپ توپخانه اش را به سمت ايران نشانه رفته و دستور شليک به سمت قطر را صادر کرده و کشورهاي خليجي را به يکديگر سرگرم کرده است تا ايران آسوده بخوابد و بيشتر در منطقه جولان دهد. سوري ها ضرب المثلي دارند که مي گويد: طبل زدن در دوما و عروسي در حرستا. و ما مي‌گوييم طبل زدن در ايران وعروسي در قطر!

منبع:خبرگزاري آريا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید