مشاهده ذرات آلاینده هوا در جفت جنین

    کد خبر :610987

متخصصان علوم پزشکی در بلژیک در مطالعه‌ای جدید به وجود ذرات آلاینده هوا در “بخش جنینیِ جفت” پی بردند.

گروهی از متخصصان بلژیکی در بررسی‌های خود ذرات آلاینده هوا را در بخشِ جنینیِ جفت پیدا کردند که نشان می‌دهد جنین به طور مستقیم در معرض کربن سیاه تولیدی وسایل نقلیه و سوخت‌های مصرفی است.

جفت از دو قسمت شامل بخش مادری و بخش جنینی تشکیل شده است.

این اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد ذرات آلوده تنفسی توسط زنان باردار می‌تواند به جفت نفوذ پیدا کند و مشخص شد در جفت‌های بررسی شده به ازای هر میلی‌متر مکعب بافت، هزاران ذره آلاینده ریز وجود دارد.

ارتباط بین قرار گرفتن در معرض هوای آلوده و افزایش احتمال سقط جنین، تولد زودهنگام و تولد نوزاد با وزن پایین تایید شده‌ است.

محقان دانشگاه «هاسلت» در بلژیک با بیان اینکه آسیب‌های وارد شده به جنین با پیامدهای طولانی مدت همراه است، اظهار داشتند: این دوره حساس‌ترین برهه زمانی است. تمامی اعضای بدن در حال رشد و تکامل هستند. برای حفاظت از نسل‌های آینده لازم است میزان قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها کاهش پیدا کند.

همچنین نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که آلودگی هوا به تمامی اعضای بدن و هر سلول موجود در بدن انسان آسیب می‌زند. همچنین این نانوذرات از مانع خون-مغز عبور کرده و میلیاردها مورد آن در قلب ساکنان جوان شهرها مشاهده می‌شود.

به گزارش روزنامه گاردین، در این بررسی محققان به مطالعه روی ۲۵ جفت بدست آمده از جنین زنان غیرسیگاری پرداختند. به گفته محققان در سمتی از جفت که به جنین نزدیک است نانوذراتی وجود دارد که تعداد آن‌ها با میزان قرار گرفتن مادران در معرض هوای آلوده ارتباط دارد. همچنین روی جفت‌های سقط شده نیز بررسی انجام و مشخص شد این نانوذرات حتی در جنین‌هایی که تنها ۱۲ هفته داشتند وجود داشته‌ است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید