کراس اور چینی آی‌ویز U5 رکورد جهانی گینس را به نام خود ثبت کرد

  • خودرو
  • چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ ۹:۳۶
    کد خبر :610831

کراس‌اور آی‌ویز U5 توانست با عبور از مسیری ۱۵ هزار کیلومتری، از چین به آلمان برسد و رکورد طولانی‌ترین سفر با خودرو برقی در جهان را به خود اختصاص دهد.

شرکت آی‌ویز (Aiways) برای نمایش توانمندی‌های خود کار جالبی انجام داد. این شرکت خودروساز چینی توانست رکورد جهانی گینس برای طولانی‌ترین سفر را با مدل پروتوتایپ خودرو الکتریکی خود به‌دست بیاورد. آی‌ویز دو دستگاه کراس‌اور برقی U5 را راهی سفری ۱۵ هزار و ۲۲ کیلومتری در ۱۲ کشور جهان کرد. ۱۷ ژوئیه، دو خودرو برقی سفر خود را از شهر زی‌آن (Xi’an) چین (ابتدای جاده ابریشم) آغاز کردند و ۷ سپتامبر به فرانکفورت رسیدند. چالش‌انگیزترین بخش‌های سفر شامل صحرای گبی (Gobi Desert) و جلگه قزاق (Kazakh Steppe) و کوهستان‌های جنوبی اورال (Ural) بود.

زیرساخت شارژ خودرو برقی در چنین مناطقی کمتر از حد متعارف است؛ اما مهندسان آی‌ویز U5 را طوری طراحی و تولید کرده‌اند تا با استانداردهای مختلف شارژ و ولتاژ در سراسر جهان سازگار باشد.

الكساندر كلوز، یکی از مدیران ارشد آی‌ویز گفت:شركت آی‌ویز شاسی‌بلندی کاملا برقی ساخته است كه می‌تواند صدها كیلومتر در بعضی از دشوارترین مناطق زمینی و دورافتاده حرکت كند. این واقعیت که در چنین شرایطی توانسته‌ایم به رکوردی جهانی دست پیدا کنیم، نشانگر کیفیت و قابلیت‌های U5 و مهم‌تر از همه، مناسب‌بودن آن برای مصرف‌کنندگان اروپایی است.

آی‌ویز U5 با ۴،۶۸۰ میلی‌متر طول و ۱،۸۸۰ میلی‌متر عرض و فاصله‌ محوری ۲،۸۰۰ میلی‌متر، تقریبا به‌اندازه مدل فولکس‌واگن تیگوان ال‌اسپیس است. U5 از موتور برقی ۱۴۰ کیلووات (حدود ۱۸۸ اسب‌بخار قدرت) بهره می‌برد که حداکثر ۳۱۵ نیوتن‌متر گشتاور را فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این خودرو با ۱،۷۳۰ کیلوگرم وزن، تقریبا به‌اندازه‌ی تویوتا RAV4 هیبریدی است.

آی‌ویز U5 به باتری ۶۵ کیلووات‌ساعتی مجهز است و با استاندارد NEDC با هربار شارژ می‌تواند ۴۶۰ کیلومتر را بپیماید. خریدارانی که به‌دنبال ظرفیت پیمایش بیشتری هستند، می‌توانند باتری اضافی بخرند تا شعاع حرکتی آن به ۵۶۰ کیلومتر افزایش یابد.

در این خودرو برقی، فناوری هوشمند نیز وجود دارد؛ ازجمله‌ی این موارد می‌توان به قابلیت تشخیص چهره اشاره کرد که برای شناسایی خواب‌آلودگی هنگام رانندگی است و به راننده هشدار می‌دهد استراحت کند. U5 اولین سری از مدل‌های مبتنی‌بر پلتفرم ماژولار MAS آی‌ویز به‌شمار می‌رود و دومین سری، U7 Ion است که در نمایشگاه خودرو امسال شانگهای در قالب خودرو مفهومی معرفی شد.

نام این شرکت مخفف «AI on the way» است و یکی از جدیدترین خودروسازان چین به‌شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۷، فو کیانگ و گو فنگ آن را تأسیس کردند. آی‌ویز همچنین شرکتی است که آرمان‌های جهانی دارد. این شرکت هنوز به‌طور رسمی تولید هیچ محصولی را آغاز نکرده؛ اما قصد دارد تا سال آینده محصولاتش به اروپای‌غربی عرضه کند.

شرکت آی‌ویز از متخصصان اروپایی نیز بهره می‌برد و رولند گامپرت را به‌عنوان مدیر ارشد محصول خود در نمایندگی آلمان استخدام کرده است. نام او قبلا روی خودرو اسپرت و مفهومی Gumpert Aiways RG Nathalie استفاده شد که به‌جای باتری معمولی، از چهار موتور برقی با سیستم سوخت متانول استفاده می‌کند.

خودروسازان چینی هنوز نتوانسته‌اند در اروپای‌غربی مشتری زیادی جذب کنند؛ زیرا خریداران در این منطقه به برندهای داخلی بسیار وفادار هستند. یکی از اولین خودروهای صادراتی چین به اروپا، جیانگ‌لینگ لندویند X6 بود که در آزمایش تصادف TÜV آلمان مانند آکاردئون مچاله شد. پس‌از‌آن، برلیانس و کوروس (Qoros) نیز تلاش کردند جای پایی برای خود در اروپا بازکنند؛ اما در‌این‌زمینه شکست خوردند. گریت‌وال نیز تا آنجا پیش رفت که توانست کارخانه‌ای در بلغارستان برای تولید محدود محصولاتش افتتاح کند.

شاید بتوان ام‌جی متعلق به سایک (SAIC) را تنها برند چینی موفق در بازار اروپا دانست که فروش آن هر سال از زمان آغاز به کار در حال رشد بوده است. اگرچه آی‌ویز تلاش می‌کند اولین برند خودروساز برقی در چین باشد که وارد بازار اروپا می‌شود، قطعا ام‌جی eZS اولین خودرو الکتریکی چینی در این قاره خواهد بود. بایتون و نیو نیز قصد دارند تا سال ۲۰۲۱ خودروهای برقی خود را به بازار اروپا معرفی کنند. با توجه به افزایش تقاضا برای خودرو برقی در چین و روند افزایشی فروش در اروپا، این قاره می‌تواند بازار مناسبی برای خودروسازان چینی باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید