تنها راه ترامپ برای دیدار با روحانی چیست؟

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ ۱۱:۲۳
    کد خبر :610744

حسین شیخ الاسلام گفت: حملات پهپادی مقاومت یمن در ماه های اخیر به عربستان نشان داد هیچ پایگاه آمریکایی در منطقه امن نیست. معتقدم آمریکا امنیت پایگاه هایش را فدای امنیت ریاض نمی کند.

پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در صفحه توئیتر خود این ادعای واهی را مطرح کرد که حملات اخیر به مجموعه پالایشگاهی شرکت آرامکو توسط ایران صورت گرفته است!

امروز نیز ترامپ در توئیتی اعلام کرد《میدانیم چه کسی پشت حمله به پالایشگاه عربستان بوده و در صورت تایید آماده اقدام هستیم ولی منتظر می مانیم تا عربستان بگوید چه کسی مقصر است.»

این اظهارات در حالی مطرح می شود که بعد اخراج بولتون از کاخ سفید گفته می شود ترامپ با پیشنهاد مکرون برای کاهش تحریم ها موافقت کرده تا بتواند احتمال دیدار با روحانی را تقویت کند.

با این توئیت ترامپ، برخی معتقدند احتمال آنکه کاخ سفید سراغ گزینه نظامی برود وجود دارد اما حسین شیخ الاسلام مشاور پیشین محمدجواد ظریف معتقد است «این اتفاق به هیچ عنوان نمی افتد چون آمریکایی ها در حوزه نظامی از یمنی‌ها عقب افتادند چه رسد به ایران».

مشروح گفتگوی نامه نیوز با شیخ الاسلام را در ادامه بخوانید.

*****

آقای ترامپ در توئیت های اخیرش ایران را تلویحا تهدید به حمله نظامی کرد، با توجه به تناقض گویی ها و رفتارهای بی ثبات ترامپ در 2.5 سال گذشته، چقدر باید حرف او را جدی گرفت؟

ترامپ غلط می کند که چنین تهدیدی را بخواهد به اجرا درآورد. آمریکا تا پیش از این در حوزه اراده کم داشت حالا در حوزه نظامی هم از ایران عقب است. پهپادهای یمنی مسیر طولانی را طی کردند تا به اهداف مدنظر رسیدند. یکی از اهداف در 50 کیلومتری بحرین است.

ناوگان دریایی پنجم آمریکا در بحرین استقرار دارد اما رادارهای این پایگاه هم نتوانست پهپادهای یمنی را رهگیری کند. ضمن آنکه دولت ریاض هرچه پول داشت خرج کرد تا آمریکایی ها در مقابل تهدیدها از عربستان دفاع کند، آمریکایی ها کلی تجهیزات و تسلیحات نظامی به سعودی ها فروختند اما چه نتیجه ای حاصل شد؟ پهپادهای یمنی دائم عملیات می کنند در حالیکه عربستان و آمریکا حتی قدرت رهگیری این پهپادها را ندارند.

امروز آمریکایی‌ها برای آنکه حفظ آبرو کنند و نگویند موشک های پاتریوت شان ضعیف است، به طرح ادعاهای واهی روی آوردند و مدعی هستند «مبدا پهپادها یمن نبوده و از جای دیگری این پهپادها به پرواز در می آیند». اما سئوال اصلی این است که چرا ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین و نیروی پدافندی عربستان با داشتن تجهیزات آمریکایی نمی توانند پهپادهای یمنی را رهگیری کنند؟

وقایع هفته های اخیر را بررسی کنیم، پاسخ مقاومت لبنان به رژیم صهیونیستی، پاسخ مقاومت فلسطین به رژیم صهیونیستی، سرنگونی پهپاد آمریکایی به دست ایران و چندین عملیات پهپادی انصارالله یمن نشان می دهد که آمریکا و متحدان منطقه ایش نمی توانند پهپادهای مقاومت را رهگیری کنند و بزنند اما در مقابل مقاومت خیلی موفق عملیات می کند.

نمی دانم خدا چه طوری این تکنولوژی پیشرفته را به یمنی ها داد اما حملات پهپادی مقاومت یمن در ماه های اخیر به عربستان نشان داد هیچ پایگاه آمریکایی در منطقه امن نیست. معتقدم آمریکا امنیت پایگاه هایش را فدای امنیت ریاض نمی کند، شاید پمپئو و ترامپ توئیت بزنند اما آمریکا نمی تواند به ایران حمله نظامی کند چون به لحاظ فناوری نظامی عقب افتاده و قدرت دفاع از پایگاه هایش را ندارد بنابراین هیچ گاه وارد جنگی نمی شود که نتیجه اش شکست است.

نکته بعدی آنکه حالا فرض کنیم بعد از چند هفته عربستان تأسیسات نفتی خود را تعمیر می کند، حمله پهپادی یمنی ها به تأسیسات نفتی عربستان قابل تکرار است چون تجهیزات نظامی آمریکایی قدرت رهگیری این پهپادها را ندارد.

با این اوصاف مناقشه یمن و عربستان به کجا می رسد؟

ریاض چاره ای ندارد که بگوید غلط کردم و شرایط یمنی ها را بپذیرد وگرنه حملات به خاک عربستان ادامه پیدا می کند.

به نظر شما چقدر طول می کشد که عربستان ضعف های خود را در مقابل یمنی ها بپذیرد؟

عربستان به ژاپن رفت و کلی لابی کرد تا میزبانی نشست بعدی کنفرانس سران 20 کشور صنعتی را به دست آورد. امارات هم 6 سال برنامه ریزی کرده تا میزبان اکسپو 2020 باشد حالا این میزبانی ها مثل طنابی به گردن عربستان و امارات افتاده است. هرچقدر جنگ با یمن طولانی شود این طناب ها بیشتر به گلوی سعودی ها و اماراتی ها فشار می آورد و آنها را به مرز خفگی نزدیک می کند. یمنی ها امروز فرودگاه ها و پایتخت های عربستان و امارات را به راحتی می تواند تهدید کند، در این وضعیت هیچ بلندپایه ترین مقام سیاسی کشور حاضر نمی شود به کشوری برود که هتل، فرودگاه و پایتختش در خطر است. زمان جنگ ایران و عراق شاهد بودیم که چه طور برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در بغداد منتفی شد بنابراین عربستان و امارات چاره ای ندارند که هرچه زودتر جنگ با یمن را تمام کنند. برگزاری کنفرانس سران 20 کشور صنعتی در عربستان حکم تاجگذاری را برای بن سلمان دارد پس همه کار می کند تا جنگ با یمنی ها به پایان برسد. با این اصاف معتقدم جنگ ائتلاف سعودی با یمن به لحاظ سیاسی و نظامی تمام است و دیر یا زود عربستان می گوید غلط کردم.

نتیجه جنگ یمن و ائتلاف سعودی، روی روابط آینده ایران و آمریکا هم تأثیر خواهد داشت؟

در دنیای امروز هر کشوری به اندازه ای که زور دارد حق دارد. آمریکایی ها مرداد 32 در عرض چند روز حکومت ملی دکتر مصدق را در ایران ساقط کردند و شاه را برگردادند، ناو آمریکایی در تیرماه سال 67 هواپیمای ایرباس ما را با 290 نفر سرنشین هدف قرار داد؛ ایران در خرداد 98 پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد و آمریکایی ها نیز بهانه داشتند که پاسخ دهند اما هیچ غلطی نکردند چون رئیس ستاد مشترک آمریکا به ترامپ گفت «نمی توانیم به ایران حمله کنیم چون از اسلحه های طرف مقابل ارزیابی نداریم». یعنی آمریکا نمی دانست که ما می توانیم پهپاد جاسوسی اش را بزنیم وگرنه آن را روی مرز هوایی ما نمی فرستاد.

بعد اخراج بولتون از کاخ سفید به نظر می رسید که ترامپ در حال مقدمه چینی برای دیدار با آقای روحانی است، با این اتفاقات اخیر در منطقه، به نظر شما چه اتفاقی در روابط تهران و واشنگتن رخ می دهند؟

جنگی بین ایران و آمریکا اتفاق نمی افتد، جنگ نه به نفع آمریکایی هاست و نه ما جنگ می خواهیم. مذاکره هم نمی کنیم چون به دولت آمریکا اعتماد نداریم. ترامپ می داند نمی تواند آقای روحانی را ببیند. اگر به ملاقات با آقای روحانی مصر است، فقط یک راه دارد و آن اینکه به برجام برگردد و درخواست تشکیل نشست 1+5 در سطح سران را مطرح کند و به این نشست بیاید. حالا ما اگر دلمان خواست آقای روحانی را می رود، اگر هم دلمان نخواست آقای ظریف شرکت می کند. الان توازن قوا در منطقه و جهان به نفع ایران است. داخل رهبری آمریکا دعوا وجود دارد، جانشین بولتون چهارمین مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ محسوب می شود. در انگلیس نیز برای خروج از اتحادیه اروپا دعواست. فرانسه هم درگیری های داخلی خود را دارد بنابراین رهبری غرب از هم پاشیده اما در عوض ما منسجم هستیم. نتیجه کار احمقانه ترامپ این شد که در ایران چپ و راست می گویند به او نمی توان اعتماد کرد. حتی آقای روحانی که یک موقعی می گفت «باید با کدخدا ببندیم» امروز فهمیده که نمی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید