ریشه‌های نوسان در قیمت‌ مواد غذایی

    کد خبر :60975

 

از اوایل تابستان امسال، بازار برخی از مواد غذایی سر ناسازگاری گذاشت و قیمت‌شان بالا رفت. پیاز، در صدر این نمودار نوسان قیمت‌ها قرار داشت.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، قیمت پیاز در هفته منتهی به 23تیرماه، 147 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. قیمت پیاز در هفته پس از تعطیلات نوروزی امسال کیلویی حدود ۱۷۰۰ تومان بود و ناگهان در کمتر از یک ماه به بیش از ۳۰۰۰ تومان رسید و حتی به حدود 4 هزار تومان هم رسید. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در دو هفته گذشته، هر کیلو پیاز در میادین تره بار حدود 3200 و در سطح شهر حدود 3800 تومان فروخته می‌شد.

به گزارش  بازتاب به نقل از ایران ، بر اساس صحبت‌های مهاجران، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، پیاز به علت یک مرحله‌ای بودن تولید قیمت آن بالا رفته بود و علت آن تمام شدن تولیدات برخی نقاط کشور مانند بوشهر و بندر عباس است. قرار بود از اوایل تیرماه، با عرضه تولیدات سایر مناطق، قیمت پیاز کاهش پیدا کند. حالا نیز این محصول کشاورزی که سر وصدای زیادی بلند کرد، رو به کاهش قیمت گذاشته و البته با حرکتی لاک پشتی پیش می‌رود. هفته پیش مهاجران اعلام کرد که قیمت پیاز در بازار کیلویی ۵۰۰ تومان کاهش یافته و به کیلویی حدود ۳۰۰۰ تومان رسیده است. البته این قیمت‌ها در میدان مرکزی میوه و تره‌بار و همان نرخ عمده‌فروشی این محصول به شمار می‌رود که تا رسیدن آن به دست مصرف‌کننده چند دست می‌چرخد و قیمتش بیشتر می‌شود. به هر حال، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، وعده داده است که قیمت پیاز تا هزار تومان نیز کاهش خواهد یافت.

اما در بازار دیگر اقلام مواد غذایی نیز برخی محصولات با افزایش قیمت روبه‌رو بوده‌اند. بر اساس گزارش بانک مرکزی، در انتهای تیرماه قیمت گوجه فرنگی نیز با کیلویی حدود 2800 تومان در سطح شهر، 52 درصد نسبت به سال پیش افزایش داشت. سیب زمینی نیز اگرچه به نسبت ماه قبل 3.2 درصد کاهش قیمت داشته و حدود کیلویی 2300 خرید و فروش می‌شود، اما باز هم نسبت به سال گذشته، 42 درصد قیمت آن بالا رفته است. اما قیمت گوشت مرغ نیز با دلایلی نامعلوم، طی هفته‌های گذشته بالا رفته است. محمد یوسفی، رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان گوشت مرغی می‌گوید: «افزایش قیمت گوشت مرغ کیلویی ۷۰۰۰ تا بیش از ۸۵۰۰ تومان نشان دهنده گرانی گوشت مرغ نیست بلکه در شرایطی که جوجه یکروزه قطعه‌ای ۲۵۰۰ تومان به مرغداران تحویل داده می‌شود قیمت گوشت مرغ نیز باید کیلویی ۸۰۰۰ تا ۸۵۰۰ تومان باشد تا آنکه مرغداران زیان نکنند.» بر اساس صحبت‌های او، هنوز معلوم نیست قیمت این محصول چرا بالا رفته است: «دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تعزیرات حکومتی نیز به دنبال اسنادی برای یافتن علت این گرانی و برخورد با عوامل آن هستند اما آنها نیز مانند مرغداران هنوز به اسناد قابل اعتنایی دست پیدا نکردند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید