پورشه و بوش با CATL همکاری می‌کنند

  • خودرو
  • دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ ۹:۴۸
    کد خبر :609496

پورشه و بوش به جمع مشتریان باتری خودروی برقی CATL پیوستند؛ پیش از این بی‌ام‌و، هیوندای، تویوتا و ولوو، باتری‌های خود را از سازنده‌ی چینی تأمین می‌کردند.

پس از بی‌ام‌و، هیوندای، تویوتا و ولوو، پورشه ممکن است به‌زودی یکی از مشتریان شرکت بزرگ چینی برای تأمین باتری محصولات برقی شود. به‌گفته‌ی مایکل اشتاینر، رئیس بخش تحقیق و توسعه پورشه، این شرکت و تولیدکننده‌ی باتری‌های لیتیوم یون CATL در حال پیشبرد مذاکرات هستند.

به نظر می‌رسد برند پورشه قصد دارد گسترش فهرست تأمین‌کنندگان باتری را در دستور کار قرار دهد؛ زیرا پس از معرفی تایکان، فناوری خودروی برقی تبدیل به مسیر اصلی برای این شرکت خواهد شد. پورشه تایکان مجهز به باتری‌هایی است که توسط ال‌جی (LG Chem) تولید می‌شوند. CATL موقعیت خود را در بازار طی چند سال گذشته بهبود درخورتوجهی بخشیده است و به‌زودی با تأسیس کارخانه‌ای جدید در آلمان، می‌تواند به رقیبی جدی برای تولیدکنندگان ژاپنی و کره جنوبی در اروپا تبدیل شود.

مشتری قدرتمندی مانند پورشه می‌تواند برای CATL فواید زیادی داشته باشد زیرا پاناسونیک، ال‌جی چم، CATL و بی‌وای‌دی (BYD) در حال ساختن کارخانه در آلمان هستند. سازنده‌ی چینی باتری از قبل با بی‌ام‌و به‌عنوان مشتری، قرارداد همکاری امضا کرده است. مقاله‌ی بلومبرگ خاطرنشان می‌کند، پورشه به‌دنبال این است که سال آینده معافیت ۱۰ درصدی مالیات در چین را (دقیقاً مانند تسلا) دریافت کند و شاید توافق با CATL دولت چین را برای موافقت با اعطای معافیت مالیاتی متقاعد کند.

بوش (Bosch) نیز به‌تازگی از توافق با CATL برای تأمین باتری خودروی الکتریکی خبر داد. CATL در این قرارداد با طراحی، توسعه و ساخت باتری خودروی برقی برای استفاده در سیستم ۴۸ ولتی نیم‌هیبریدی بوش که هم‌اکنون در حال تولید است، با بوش همکاری خواهد کرد. سیستم بوش مجموعه‌ای از موتور برقی و باتری ۴۸ ولت است که کار پیشرانه‌ی احتراق داخلی را تکمیل می‌کند. باتری با بازیابی انرژی حاصل از ترمز شارژ می‌شود و طبق گفته‌ی مسئولان این شرکت می‌تواند مصرف سوخت را تا ۱۵ درصد کاهش دهد.

بوش معتقد است تا سال ۲۰۲۵، نزدیک به ۲۰ درصد از خودروهای جدیدی که سالانه در سراسر جهان فروخته می‌شوند، از فناوری ۴۸ ولت نیم‌هیبریدی استفاده می‌کنند. دکتر اشتفان هارتونگ، عضو هیئت مدیره و رئیس بخش کسب‌وکار موبیلیتی سولوشنز (Mobility Solutions) بوش در این زمینه گفت:اطمینان داریم که باتری ۴۸ ولت ما به موقعیتی پیشرو در بازار دست پیدا خواهد کرد و سیستم هیبریدی ۴۸ ولت را برای بازار تولید انبوه، مقرون‌به‌صرفه می‌کند. ما با CATL به‌عنوان شریک، یکی از متخصصان در تولید باتری‌های لیتیوم یون را به جمع خود آورده‌ایم.

بوش از اواخر سال گذشته، ساخت نسل اول سیستم باتری ۴۸ ولتی را در کارخانه‌ی خود در چین آغاز کرد. بوش وعده داده که آخرین فناوری ۴۸ ولت این شرکت جهشی بزرگ خواهد بود؛ زیرا اندازه‌ی باتری کوچک‌تر است و به‌طور منفعلانه خنک می‌شود” در نتیجه خودروسازان می‌توانند بدون نیاز به واحدهای خنک‌کننده‌ی اضافی، سیستم را در خودروهای الکتریکی ادغام کنند.

شرکت Contemporary Amperex Technology Co. Limited یا با اختصار CATL، یکی از شرکت‌های چینی است که در سال ۲۰۱۱ تأسیس شد و در زمینه‌ی تولید باتری‌های لیتیوم یونی تخصص دارد. سه مرکز اصلی تحقیق و توسعه‌ی آن در نینگده، شانگهای و برلین مستقر است.

حجم فروش CATL برابر با ۱۱/۸۴ گیگاوات ساعت از ظرفیت ذخیره انرژی در سال ۲۰۱۷ بود. CATL اولین و بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده‌ی باتری در جهان برای خودروهای هیبریدی، پلاگین هیبریدی و برقی است و شرکت‌های پاناسونیک (سانیو) و BYD پس از آن قرار دارند. سازنده‌ی چینی قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ ظرفیت تولید جهانی باتری لیتیوم یون خود را به ۵۰ گیگاوات ساعت برساند.

سال ۲۰۱۸ اعلام شد که CATL کارخانه‌ی جدید باتری را در آلمان تأسیس خواهد کرد. بی‌ام‌و در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد باتری‌هایی به ارزش ۴ میلیارد یورو از CATL برای استفاده در خودروهای برقی مینی و آی‌نکست (iNext) خریداری می‌کند.

فناوری باتری CATL هم‌اکنون توسط تعدادی از تولیدکنندگان وسایل نقلیه برقی در سراسر جهان استفاده می‌شود. CATL با PSA یا پژو سیتروئن، هیوندای، هوندا و بی‌ام‌و همکاری می‌کند. مشتریان این شرکت در چین شامل بایک (BAIC )، جیلی، گروه خودروسازی GAC، یوتونگ باس (Yutong Bus)، ژونگ تونگ باس (Zhongtong Bus)، ژیامن کینگ لونگ (Xiamen King Long)، سایک (SAIC) و فوتون می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید