واکنش بازارها به توافق احتمالی چه خواهد بود؟

    کد خبر :609353

بررسی یک دوره سه هفته‌ای در دوره توافق برجام، به صورت یک هفته قبل و دو هفته بعد از توافق نشان می‌دهد روند طلا، سکه، بورس و دلار بلافاصله بعد از اجرای برجام تغییر کرده است. رفتار دلار پس از اجرای برجام نسبت به بازارهای مالی دیگر متفاوت بود.

فضای سیاسی حاکم شده بر جامعه طی دو هفته اخیر همسو با ذهنیت مثبت شکل گرفته، امید رسیدن به یک توافق اولیه و کاهش فشارهای اقتصادی را افزایش داده است.

خروج جان بولتون جنگ طلب از کاخ سفید و در ادامه افزایش گمانه‌زنی‌ها نسبت به امکان دیدار رئیس‌جمهور ایران و آمریکا در حاشیه نشست سازمان ملل از جمله عواملی بوده که یک جو سیاسی را بر برخی از بازارهای مالی حاکم کرده است.

به نوشته تجارت نیوز، با توجه به اینکه بازارهای مالی به ویژه بازار ارز طی حدود ۱۲۰ روز اخیر به‌رغم تمام فشارها، رفتار عجیب و واکنش شدیدی از خود نشان ندادند، می‌توان این سوال را مطرح کرد که اگر شرایط به همین منوال طی شود و اخبار تازه طی روزهای آینده نوید شکل‌گیری یک توافق احتمالی را بدهد، رفتار احتمالی بازارهای مالی به چه صورت خواهد شد؟

ایران تجربه توافق برجام در تیر ماه سال ۱۳۹۴ را در کارنامه خود دارد، توافقی که ۲۳ تیر ماه در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ شامل چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، ایالات متحده آمریکا و آلمان منعقد شد.
بازارهای مالی بعد از توافق برجام چه رفتاری از خود نشان دادند؟

بررسی یک دوره سه هفته‌ای در دوره توافق برجام، به صورت یک هفته قبل و دو هفته بعد از توافق نشان می‌دهد روند طلا، سکه، بورس و دلار بلافاصله بعد از اجرای برجام تغییر کرده است.

بازار طلا و سکه که تا یک هفته قبل از اجرای برجام به طور نسبی روند صعودی داشتند، به محض اجرای برجام تغییر روند داده و با افت قیمت مواجه شدند.

بررسی قیمت‌ها در دو هفته ابتدایی اجرای برجام نشان می‌دهد، قیمت سکه و طلا هر کدام به ترتیب با افت ۱٫۵ و ۲٫۲ درصدی مواجه شدند.

از سوی دیگر بازار سهام نیز که روند صعودی را پیش از اجرای برجام در پیش گرفته بود، به محض اجرای توافق‌نامه با افت‌های پی‌در‌پی مواجه شد، به طوری که شاخص کل بورس طی دو هفته ابتدایی اجرای برجام با افت ۳٫۸ درصدی مواجه شد.

رفتار دلار پس از اجرای برجام نسبت به بازارهای مالی دیگر متفاوت بود. در حالی که بازارهای طلا، سکه و سهام پس از اجرای برجام در دوره کوتاه‌مدت روند نزولی به خود گرفتند، دلار متفاوت ظاهر شد و به محض اجرای برجام با افزایش قیمت همراه شد.

قیمت دلار که تا یک هفته قبل از اجرای برجام به طور نسبی روند نزولی داشت به محض اجرای برجام تغییر روند داد و با رشد قیمت مواجه شد.

بررسی قیمت‌ها در دو هفته ابتدایی اجرای برجام نشان می‌دهد، طی این دوره دلار با ۲٫۶ درصد افزایش قیمت همراه شده بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید