رئیس کمیسیون آموزش مجلس: برای امسال، هیچ‌گونه اقدامی نسبت به اعتراضات داوطلبان نمی‌توان انجام داد

    کد خبر :609350

اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد سال 98 موجی از اعتراضات داوطلبان را به همراه داشته است. با وجود عدم تغییر محسوس در ظرفیت‌های ورودی، در مقایسه با سال‌های قبل شاهد هستیم که حد نصاب قبولی بسیار بالاتر رفته است. بدین معنی که داوطلبان امسال برای ورود به دانشگاه در شرایط یکسان با سال گذشته دانشگاههای بسیار سطح پایین‌تری قبول شده‌اند.

در این میان، عمده اعتراضات دواطلبان به این است که بخش اعظمی از ظرفیت‌های آزاد اعلام شده در دفترچه انتخاب رشته به سهمیه‌هاي 25 درصد و 5 درصد و استعداد درخشان اختصاص داده شده است. در راستای پی‌گیری این مساله انتخاب به سراغ نمایندگان مجلس و اقدامات احتمالی آن‌ها برای پی‌گیری اعتراضات را گرفت.

در همین زمینه، محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و وزیر علوم در دولت اول محمود احمدی‌نژاد، نسبت به اعتراضات اخیر گفت: «سازمان سنجش در این موضوع مر قانون را انجام داده و هیچ‌گونه تخلفی را مرتکب نشده که بخواهیم واکنشی به این سازمان داشته باشیم.»

وی افزود: «اگر اشکالی نیز به وجود آمده باشد، در ارتباط با قانونی است که از سوی مجلس تصویب شده است. بنابراین، در صورتی که بررسی شود این قانون اشکال اساسی دارد، این احتمال وجود دارد که در مجلس شورای اسلامی مساله مطرح و اصلاح شود.»

نماینده کرمان در مجلس نهم و دهم در ادامه تصریح کرد: «برای امسال هیچ‌گونه اقدامی نسبت به اعتراضات داوطلبان نمی‌توان انجام داد. این مساله نیازمند اقدامی کارشناسی شده بوده و در سال آینده باید آن را دنبال کرد.»

در ارتباط با همین موضوع، ضیاء‌الله اعزازی ملکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نماینده حوزه انتخابیه بناب گفت: «ما به سازمان سنجش گفته‌ایم که سهمیه فرزندان هیات علمی دانشگاه‌ها را ساماندهی کند، تا مشکل حل شود.»

وی افزود: «سهمیه پنهانی که فرزندان هیات علمی دانشگاه‌ها دارند و مردم نیز از آن اطلاعی ندارند، باید ساماندهی شود.»

نماینده مردم بناب در مجلس تصریح کرد: «در پی آن هستم که آمار و ارقام سهمیه فرزندان هیات علمی دانشگاه‌ها را استخراج و به اطلاع عموم برسانم. در این شرایط سازمان سنجش باید متوجه شود که باید پاسخگو باشد.»

اعزازی ملکی همچنین تاکید کرد: «بحث اعتراضات به سهمیه 5 درصد مورد اعتراضات داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد، در آینده بررسی خواهد شد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید