طالبان: ۱۰۰ سال دیگر هم با آمریکا در افغانستان می‌جنگیم

    کد خبر :609248

عضو ارشد مذاکره کننده طالبان در مذاکرات صلح با اشاره به عدم تعهد واشنگتن به خروج از افغانستان و پایان جنگ در این کشور، تاکید کرد که اگر آمریکا در افغانستان بماند تا ۱۰۰ سال دیگر نیز طالبان به جنگ با آن‌ها ادامه خواهد داد.

به گزارش فارس، «شیر محمد عباس استانکزی» مذاکره کننده ارشد طالبان در مذاکرات صلح با آمریکا، گفت که این گروه آماده است تا ۱۰۰ دیگر نیز با آمریکا بجنگد.

استانکزی که با راشا تودی گفتگو می‌کرد، اظهار داشت: پیش‌نویس صلح توسط هر دو طرف تنظیم شده بود، اما طالبان به تصمیم آمریکا در این باره کاری ندارد و همچنان به مذاکرات متعهد است.

وی افزود: موضع ما این است که جز مذاکرات هیچ راه حل دیگری برای پایان درگیری وجود ندارد. ما امیدواریم که ترامپ دوباره در تصمیم خود تجدید نظر کند و به نقطه قبل باز گردد.

ترامپ اعلام کرده بود که به‌دلیل کشته شدن یک سرباز آمریکایی در انفجار اخبر کابل که طالبان مسئولیت آن را به عهده گرفته بود، مذاکرات آمریکا با طالبان را متوقف کرده است. از این رو به یکباره در توئیتر خود نوشت که دیدار وی با نمایندگان طالبان در کمپ دیوید را لغو کرده است.

این در حالی است که طالبان معتقد است که حملات انتحاری صورت گرفته از سوی این گروه، پاسخی در مقابل حملات مداوم نیرو‌های آمریکایی و افغان است و آن‌ها از سرزمین خود در برابر اشغال خصمانه خارجی دفاع می‌کنند.

استانکزی همچنین سخنان چند روز پیش «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا درباره کشته شدن بیش از ۱۰۰۰ عضو طالبان در نتیجه حملات نیرو‌های آمریکایی در افغانستان را رد کرد.

وی در ادامه گفت: «اگر آن‌ها می‌توانند هزاران نفر از ما را بکشند، چرا ما نتوانیم یک یا دو نفر از آن‌ها را بکشیم؟ این حق ما است. ما باید از خود و مردم خود دفاع کنیم.»

عضو ارشد مذاکره کننده طالبان افزود: ترامپ در طول ریاست‌جمهوری خود در آمریکا نتوانست مسیری متفاوت‌تر از باراک اوباما، رییس‌جمهور پیشین آمریکا در قبال مذاکرات صلح پیش بگیرد.

وی همچنین با انتقاد از عدم تعهد واشنگتن به پایان جنگ ۱۹ ساله در افغانستان، تاکید کرد تا زمانی‌که آمریکا رد افغانستان حضور داشته باشد، طالبان به جنگ ادامه خواهد داد.

استانکزی خاطرنشان کرد: تنها پس از امضای توافقنامه رسمی و خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، طالبان می‌تواند اختلافات خود را با دیگر جناح‌های سیاسی افغانستان، از جمله دولت تحت حمایت ایالات متحده در کابل (برای برقراری آتش‌بس) حل و فصل کنند.

وی هدف از سفر هیات طالبان به مسکو را رایزنی با مقامات روسیه برای بررسی مذاکرات صلح انجام شده در دوحه عنوان کرد.

ایالات متحده آمریکا پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، که منجر به کشته شدن ۳۰۰۰ نفر در شهر نیویورک و واشنگتن شد، در اکتبر ۲۰۰۱ به افغانستان حمله کرد.

مقامات آمریکایی طالبان را به پناه دادن به اعضای گروه تروریستی القاعده، متهم کردند. این جنگ نزدیک به دو دهه ادامه داشته است و تا ماه مارس ۲۰۱۹ حدود ۸۷۷ بیلیون دلار برای مالیات دهندگان آمریکا هزینه داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید